”Om jag var man hade det varit mer accepterat”

Ridsporten har gjort Lisen Bratt Fredricson till en stark kvinna.
Det är först nu, när hon sitter vid konferensbord, hon plötsligt fått känna på skillnaden mellan kvinnor och män.
– Om jag hade varit man hade det blivit mer accepterat när jag jobbar och inte hinner hämta på förskolan, säger hon.
 
Klart Lisen ska få massa skit, hon hämtar inte alltid barnen på förskolan och hon för karriär så självklart får hon onda ögat för det så hon är kvinna, inte uppvuxen med ensamstående mamma på bidrag, hur kan hon med.
Och onda ögat får hon av kvinnor, förlåt av dom med fitta.
 
Missförstå mig rätt, jag håller helt med dig, men det kan finnas 100 orsaker till att man valde en annan omslagsbild även om det passar bra för Lisen att i en sådan här typ av artikel nämna att det var för att hon inte ville sitta med benen i kors.
Förmodligen beskriver hon situationen helt korrekt. Jag vet en mycket medveten medieanlaytiker som aldrig låter sig fotograferas uppifrån när hon ska vara med i tidningen, när fotograferna ber henne le säger hon ”varför då? Jag har inte särskilt roligt nu”. Och hon brukar berätta om tillfället då en redaktör skickade fotografen till henne en gång till eftersom hon inte log på en enda av de redan tagna bilderna.
 
Visst är de värda respekt. Och visst kan vem som helst slösa bort sitt arv.

Men om de inte är helt ärliga med de grundförutsättningar de hade, hur de blev uppfostrade, hur höga trösklarna är eller ljuger om vad makt innebär, då luktar det så illa att ingen förgyllning i världen kan rädda det.

Det måste dock understrykas att överklassen har inte monopol på "skumma" vägar till framgång. Det finns gott om exempel på små grupper & platser som producerat massa framgångsrika människor. Men var man inte där & då så kan man inte göra samma sak igen. För skulle massa folk flytta till Athens, Georgia för att de vill bli framgångsrika musiker så riskerar de att förstöra själva grundförutsättningarna som gjorde folk framgångsrika. Och om de artisterna skulle framställa den staden som inget speciellt trots att den uppenbarligen var det så skulle det väcka harm.

Den teoretiska sannolikheten att själv råka hamna i ett kluster som producerar framgång är så oerhört större än att råka födas med rätt föräldrar. Förr i tiden sade överklassen att de var typ någon slags halvgudar eller ättlingar till några som erövrade det landet. Nu har vi det bättre på många sätt, men den svenska överklassen är experter på att ljuga om sina förutsättningar. Och det är stötande!
I och för sig håller jag med om mycket när det gäller att "överklassen" har bättre förutsättningar men jag förstår inte riktigt vad det har i en diskussion om könsroller att göra.

Insinuerar du att Lisen ljugit om sin bakgrund?
 
Jo hon är cool och fantastiskt duktig och både hon och Lisen har säkert slitit hårt men nog har hon haft bättre förutsättningar än flertalet ridskoleryttare. Jag tvivlar på att det varit en räkmacka utan långtifrån men att en tjej/kille en ensamstående förälder med ett låglöneyrke eller för den delen två föräldrar i den sitsen hade haft en lång uppförsbacke för att komma till den situationen där Lisen startade.

Nog kan man ha olika förutsättningar från start, men nuläget har hon väl fixat själv utan mamma och pappa?

Alla kan, oavsett föräldrars sociala status osv, söka jobb och skaffa sig erfarenhet inom t.ex. ridsport. Dessutom så har vi lyxen med gratis utbildningar här Sverige. Man får t.o.m bidrag för att plugga. Man behöver inte vara en Lisen.

Jag kommer själv från en bakgrund där jag varken fick mat (extremt underviktig så läkare kopplades in) eller kläder, och helt körd i grundskolan var jag med betyget fullt av ettor (var dock närvarande därav ettorna 😃).

Har efter det tagit mig igenom en universitetsutbildning och sedan jobbat mig upp till ett roligt, ledande och utmanande jobb. Jag ser det dock inte som i närheten av det Lisen skapat, för trots eventuella pengar så tror jag hennes resa kostat henne mer. Förutom hennes troligen medfödda öga för hästar. Det är för nedrigt att inte jag fick det.
 
Nog kan man ha olika förutsättningar från start, men nuläget har hon väl fixat själv utan mamma och pappa?

Alla kan, oavsett föräldrars sociala status osv, söka jobb och skaffa sig erfarenhet inom t.ex. ridsport. Dessutom så har vi lyxen med gratis utbildningar här Sverige. Man får t.o.m bidrag för att plugga. Man behöver inte vara en Lisen.

Jag kommer själv från en bakgrund där jag varken fick mat (extremt underviktig så läkare kopplades in) eller kläder, och helt körd i grundskolan var jag med betyget fullt av ettor (var dock närvarande därav ettorna 😃).

Har efter det tagit mig igenom en universitetsutbildning och sedan jobbat mig upp till ett roligt, ledande och utmanande jobb. Jag ser det dock inte som i närheten av det Lisen skapat, för trots eventuella pengar så tror jag hennes resa kostat henne mer. Förutom hennes troligen medfödda öga för hästar. Det är för nedrigt att inte jag fick det.
Fantastiskt gjort! Trots tråkig uppväxt. Det är dock lite det jag syftar på. Du kanske gjort mer relativt sett än Lisen (fast det är omöjligt att jämföra) för att du startade så många steg lägre. Hade du varit ett gatubarn i ett u-land så hade det kanske varit jämförbart att skaffa sig ett jobb och en riktig bostad...
 
Klart Lisen ska få massa skit, hon hämtar inte alltid barnen på förskolan och hon för karriär så självklart får hon onda ögat för det så hon är kvinna, inte uppvuxen med ensamstående mamma på bidrag, hur kan hon med.
Och onda ögat får hon av kvinnor, förlåt av dom med fitta.
Självklart, hon har ju inte förstånd att be om ursäkt för sin uppväxt heller, ska vi inte passa på att klaga på lite andra framgångsrika kvinnliga idrottare, som Sara Sjöstedt? Hon har minsann haft tillgång till både tränare och simbassäng under sin uppväxt. Anja Pärson? Klart hon varit gynnad, vuxit upp i glesbygd med slalombackar utanför dörren och aldrig behövt åka till Alperna på sportlovet för att åka skidor utan kunnat göra det varje dag. Inte ett uns av talang och egen förmåga utan bara silverskedar från födseln.
 
Gott folk, jag tycker ändå att det Är lite intressant.

Jag hade bara hört att hon sålt en häst för en miljon och kunde köpa grevagården, jag tänkte inte på hur hon ens kunde köpa en häst som kunde bli värd en miljon att åka till OS på. Det är klart det fanns cash eller kontakter i bakgrunden så när tillfälle gavs så fanns den ekonomiska stabiliteten, självsäkerheten etc, att r ex kunna gå i borgen för en gård eller hjälpa till juridiskt och administrativa spörsmål.

Typen av människa som kommer fram är dotter till en framgångsrik företagare. Samma typ som Malin bayard är och förmodligen nellie Berntsson. Det är inte de gröna näringarnas barn, veterinärdöttrar eller bonddöttrar utan deras inom ridning framgångsrika barn är söner, t ex Fredrikssons och Rolf-Göran Bengtsson.

Sammanträffande? Händelse? Strukturellt?
 
Gott folk, jag tycker ändå att det Är lite intressant.

Jag hade bara hört att hon sålt en häst för en miljon och kunde köpa grevagården, jag tänkte inte på hur hon ens kunde köpa en häst som kunde bli värd en miljon att åka till OS på. Det är klart det fanns cash eller kontakter i bakgrunden så när tillfälle gavs så fanns den ekonomiska stabiliteten, självsäkerheten etc, att r ex kunna gå i borgen för en gård eller hjälpa till juridiskt och administrativa spörsmål.

Typen av människa som kommer fram är dotter till en framgångsrik företagare. Samma typ som Malin bayard är och förmodligen nellie Berntsson. Det är inte de gröna näringarnas barn, veterinärdöttrar eller bonddöttrar utan deras inom ridning framgångsrika barn är söner, t ex Fredrikssons och Rolf-Göran Bengtsson.

Sammanträffande? Händelse? Strukturellt?
Deras affärsidé är ju att hitta talanger, ta upp dem i klasserna och sälja dyrt så de kan finansiera nya investeringar. Jag tror inte de köpte en miljonhäst till OS.
 
Jag pratade om dåtid.
Samma sak då, hon köpte unghäst och utbildade och tävlade OS.
Sålde sen för betydligt mer än en miljon och det var så det började.

Sen ska man naturligtvis inte bortse från att hon är privilegierad men det beror ju också på vad/vem man jämför med?
Hennes föräldrar köpte inga dyra ponnyer och åkte land och rike runt på tävlingar med henne utan hon hade en tämligen medioker ponny som tävlade regionalt och från och med storhäståren så klarade hon allt själv.

Drivet har funnits hela tiden och sitt eget "imperium" har hon byggt själv.
 
Klart Lisen ska få massa skit, hon hämtar inte alltid barnen på förskolan och hon för karriär så självklart får hon onda ögat för det så hon är kvinna, inte uppvuxen med ensamstående mamma på bidrag, hur kan hon med.
Tag t.ex. Trump. Innan han blev president så kunde han ta hissen till arbetet i Trump Tower. Skulle han säga att han var precis som alla andra osv så skulle det vara stötande. Visserligen så har USA en stark egalitär tradition. Men om du verkligen är något där så hymlar du inte med det. Huruvida han kunde bygga allt för sitt arv, byggde kåken tegelsten för tegelsten eller något mittemellan så är det något speciellt.

Finns även en kul episod från Bush d.ä.s presidenttid. Han besökte en livsmedelsbutik för första gången på typ årtionden och slogs av hur avancerade kassorna var. Hade han sagt typ "Äsch, jag bryr mig ändå inte om livsmedelsbutiker" så hade det förmodligen inte tagits emot väl. I stället så ägde han att han levt ett annorlunda liv genom att bjuda lite på sig själv.

Förmodligen beskriver hon situationen helt korrekt. Jag vet en mycket medveten medieanlaytiker som aldrig låter sig fotograferas uppifrån när hon ska vara med i tidningen, när fotograferna ber henne le säger hon ”varför då? Jag har inte särskilt roligt nu”. Och hon brukar berätta om tillfället då en redaktör skickade fotografen till henne en gång till eftersom hon inte log på en enda av de redan tagna bilderna.
Det finns leenden och så finns det leenden.

Nog kan man ha olika förutsättningar från start, men nuläget har hon väl fixat själv utan mamma och pappa?
Och när fadern gick bort så poff bara försvann hela hans lösöre & annat kapital & hela hans sociala kontaktnät förklarade henne icke-person?

Alla kan, oavsett föräldrars sociala status osv, söka jobb och skaffa sig erfarenhet inom t.ex. ridsport. Dessutom så har vi lyxen med gratis utbildningar här Sverige. Man får t.o.m bidrag för att plugga. Man behöver inte vara en Lisen.
Sedan så är det skillnad mellan ridsport och ridsport. T.ex. trav vs hoppning. Eller varför inte Saddle Seat i USA där bara klädreglerna är otroliga[/ul]:
United States Equestrian Federation, conservative solid colors must be worn, such as black, navy blue, brown, dark green or gray. Pinstriped fabrics and other fabric textures that appear solid at a distance are also acceptable. However, in some classes, it is also legal to wear a "day coat," which is a coat that is of a contrasting color from the rider's pants.
Och så vidare...
Jag kommer själv från en bakgrund där jag varken fick mat (extremt underviktig så läkare kopplades in) eller kläder, och helt körd i grundskolan var jag med betyget fullt av ettor (var dock närvarande därav ettorna 😃).
Har efter det tagit mig igenom en universitetsutbildning och sedan jobbat mig upp till ett roligt, ledande och utmanande jobb. Jag ser det dock inte som i närheten av det Lisen skapat, för trots eventuella pengar så tror jag hennes resa kostat henne mer. Förutom hennes troligen medfödda öga för hästar. Det är för nedrigt att inte jag fick det.
Grattis!
Självklart, hon har ju inte förstånd att be om ursäkt för sin uppväxt heller, ska vi inte passa på att klaga på lite andra framgångsrika kvinnliga idrottare, som Sara Sjöstedt? Hon har minsann haft tillgång till både tränare och simbassäng under sin uppväxt. Anja Pärson? Klart hon varit gynnad, vuxit upp i glesbygd med slalombackar utanför dörren och aldrig behövt åka till Alperna på sportlovet för att åka skidor utan kunnat göra det varje dag. Inte ett uns av talang och egen förmåga utan bara silverskedar från födseln.
Om det finns tillräckligt bra förutsättningar så kan man ha en tillräckligt bred rekryteringsbas. Det är därför det inte kommer speciellt många skidstjärnor från de som bor granne med Hammarbyhöjden & Nackareservatet. Det måste även vara så att de som är bra kan stiga till toppen. För om ridning nu är så bra, hur kommer sig att de där barbackardidande kidsen i Dublin sällan blir något?
 
Jag pratade om dåtid.
Jag med.
Har jag sagt att ridning är "så bra"? Så bra i jämförelse med vad? Hur många tävlingar deltar de barbackaridande ungarna i, hur många av dem har en ponny istället för en moppe som ungarna i Sverige har? Hur många av alla ungar som rider idag i Sverige, med föräldrar som skulle kunna köpa dyra ponnyer åt dem och åka land och rike runt på tävlingar, når toppen?

Hur många ungar tror du det finns i lilla Tärnaby för att rekryteringsbasen ska vara tillräckligt stor för att de ska bli världsstjärnor i vuxen ålder? Finns det bara slalombackar i Tärnaby och inte i resten Sverige? Vilka förutsättningar är det som är tillräckligt bra? Glesbygd, grundskola på orten, slalombacke, säsongsarbeten, en konsumbutik, ett apotek och en sjukstuga? Det är nämligen vad som finns i Tärnaby, som på så många andra orter runt om i Sverige.

Var är alla världsstjärnor i simning, badhus finns det väl i varenda kommun i hela landet?
 
Jag med.
Har jag sagt att ridning är "så bra"? Så bra i jämförelse med vad? Hur många tävlingar deltar de barbackaridande ungarna i, hur många av dem har en ponny istället för en moppe som ungarna i Sverige har? Hur många av alla ungar som rider idag i Sverige, med föräldrar som skulle kunna köpa dyra ponnyer åt dem och åka land och rike runt på tävlingar, når toppen?
Sant. Och på det följer det att hästtjej -> framgångsrik kvinna inte ens kan vara sägas vara universiellt för Sverige.

Hur många ungar tror du det finns i lilla Tärnaby för att rekryteringsbasen ska vara tillräckligt stor för att de ska bli världsstjärnor i vuxen ålder? Finns det bara slalombackar i Tärnaby och inte i resten Sverige? Vilka förutsättningar är det som är tillräckligt bra? Glesbygd, grundskola på orten, slalombacke, säsongsarbeten, en konsumbutik, ett apotek och en sjukstuga? Det är nämligen vad som finns i Tärnaby, som på så många andra orter runt om i Sverige.

Var är alla världsstjärnor i simning, badhus finns det väl i varenda kommun i hela landet?
Det är sant att det måste finnas en infrastruktur omkring. Och givet samma slags personer & kringliggande infrastruktur så kommer de med bäst träningsanläggningar de har kortast avstånd till att bli mest framgångsrika. För en total humördödare i Stockholm är att i vissa fall så måste du byta 2-3 gånger om du vill åka kollektivt till ridskolan. Och väntetider...

Sedan så bör kringliggande infrastruktur inte vara "för bra". Det bör vara så småtrist där att man inte har något annat att göra än att träna eller skapa sin egen kultur. ;)
 
Artikeln handlar inte om hur Lisen har byggt upp sin verksamhet och var hennes pengar kommer ifrån överhuvudtaget. Den handlar om hur hon blir bemött som framgånsrik kvinna och att om hon vore man hade hon inte fått den typen av bemötande.
Fast det är skitsnack. Män får också kritik för sånt, men de grinar inte ut i tidningarna om det. Med all rätt, vill en jobba jämt kanske en ska avstå barn, oavsett vilket kön en har.
 
Fast det handlar om att kunna förvalta den talangfulla unghästen och därefter hitta den köpare som vill ge 20 miljoner för hästen.
Ja fast hon hade fortfarande rika föräldrar som kunde köpa den. Att hon ens kunde köpa en häst är ju ett stort försprång.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson kommer till Westcoast Equestrian Week för att göra sin första tävlingsstart sedan olyckan på Stockholm stadion. Han tar...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lisen Bratt Fredricson har gjort mycket för ridsportens utveckling och har ett öga för att hitta guldhästar. Om det och mycket mer...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 160
  • Artikel
Dagbok Igår hade jag en jobbig kväll av div anledningar. Hade massor att göra men hjärnan löpte amok och med den kom ångesten. Började fundera...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp