”Om jag var man hade det varit mer accepterat”

Ridsporten har gjort Lisen Bratt Fredricson till en stark kvinna.
Det är först nu, när hon sitter vid konferensbord, hon plötsligt fått känna på skillnaden mellan kvinnor och män.
– Om jag hade varit man hade det blivit mer accepterat när jag jobbar och inte hinner hämta på förskolan, säger hon.
 
Nej, men hästarna är knappast förklaringen till varför hon är bra på och intresserad av att göra affärer. Hon ett företagarbarn som vuxit upp till att bli företagare, på samma sätt som hennes man är ett ryttarbarn som vuxit upp till att bli ryttare.

Man får ju talang och affärssinne av att växa upp i en affärsmiljö. På samma sätt som man utvecklar sin ryttarkänsla bättre om man växer upp med hästar än om man inte gör det.

Jag vet inte riktigt varför det skulle vara provocerande?
Talang får du ju inte utan det har du, sen om du får/kan utveckla den eller inte är en helt annan sak. Jag har aldrig påstått att det är tack vare hästarna som hon blivit en duktig företagare, jag har skrivit att hon är duktig på att hitta och utveckla hästar som sedan sålts med förtjänst. Jag förstår inte varför man ska ta det ifrån henne?
 
Talang får du ju inte utan det har du, sen om du får/kan utveckla den eller inte är en helt annan sak. Jag har aldrig påstått att det är tack vare hästarna som hon blivit en duktig företagare, jag har skrivit att hon är duktig på att hitta och utveckla hästar som sedan sålts med förtjänst. Jag förstår inte varför man ska ta det ifrån henne?
Det är väl ingen som tagit det ifrån henne? Hon kan ju vara både priviligierad och duktig. Det ena utesluter inte det andra.
 
Varför måste man svara på det? Är det så, så är det ju så, oavsett anledning.
Ska någon annan döma utifrån, tänker du?
Menar du alltså för att en individ föds med fitta så är den svårare att samexistera med på arbetsplatser, i skola eller i annat umgänge? För det är det påståendet i artikeln som jag reagerar på. Dvs att en smart framgångsrik kvinna uttalar sig så om kvinnor som grupp.
 
Menar du alltså för att en individ föds med fitta så är den svårare att samexistera med på arbetsplatser, i skola eller i annat umgänge? För det är det påståendet i artikeln som jag reagerar på. Dvs att en smart framgångsrik kvinna uttalar sig så om kvinnor som grupp.

Först och främst frågade du @nullo-modo frågan efter att nullo-Modo utgick ifrån sig själv och kände igen sig.
Att utgå ifrån sig själv betyder inte att man dömer andra utan just att man utgår från en själv och sina fördelar och/eller brister.

De som känner så har ingen skyldighet att svara på en sådan fråga eller försvara sig för att du dömer och tror massa annat.

Får man inte känna så utan att bli dömd? Måste man svara på frågan om varför? Måste svaren vara något av dina förslag? Kan inte svaret ligga hos hur man själv är som person? Får man inte uttala sig då?
 
Senast ändrad:
Först och främst frågade du @nullo-modo frågan efter att nullo-Modo utgick ifrån sig själv och kände igen sig.
Att utgå ifrån sig själv betyder inte att man dömer andra utan just att man utgår från en själv och sina fördelar och/eller brister.

De som känner så har ingen skyldighet att svara på en sådan fråga eller försvara sig för att du dömer och tror massa annat.

Får man inte känna så utan att bli dömd? Måste man svara på frågan om varför? Måste svaren vara något av dina förslag? Kan inte svaret ligga hos hur man själv är som person? Får man inte uttala sig då?
Jag ser ingen skillnad på att snacka skit om tjejer som grupp eller att snacka skit om Norrmän.
Någon blev en gång i tiden mobbad av en norrman och därför är alla norrmän dumma enligt er resonemang?

Det är INDIVIDER som är dåliga samarbetspartners eller skolkompisar - inte en hel grupp beroende på kön - eller ursprung eller vikt.
 
Jag ser ingen skillnad på att snacka skit om tjejer som grupp eller att snacka skit om Norrmän.
Någon blev en gång i tiden mobbad av en norrman och därför är alla norrmän dumma enligt er resonemang?

Det är INDIVIDER som är dåliga samarbetspartners eller skolkompisar - inte en hel grupp beroende på kön - eller ursprung eller vikt.
Vem har nämnt 1?
 
Vilken trovärdighet? Kan du svaret på frågan? Normer eller biologiskt kön?
Vilken fråga ska jag svara på? Kan du svara på frågan varför det är ditt problem utifrån vilka preferenser folk väljer sina vänner eller vilka grupper de trivs att arbeta i? Framförallt undrar jag varför du tar dig rätten att ifrågasätta folks val?
Jag tycker sådana här inlägg som du gör smakar äckligt och motverkar människors fria val och möjligheten till ett fritt debattklimat.
Jag kommer inte svara dig mer eftersom vi har så olika åsikter om livet och människors värde samt deras rätt att uttrycka sina känslor utan att dömas av andra. Det enda en sådan debatt kommer leda till är slagsmål med ord.
 
Vilken fråga ska jag svara på? Kan du svara på frågan varför det är ditt problem utifrån vilka preferenser folk väljer sina vänner eller vilka grupper de trivs att arbeta i? Framförallt undrar jag varför du tar dig rätten att ifrågasätta folks val?
Jag tycker sådana här inlägg som du gör smakar äckligt och motverkar människors fria val och möjligheten till ett fritt debattklimat.
Jag kommer inte svara dig mer eftersom vi har så olika åsikter om livet och människors värde samt deras rätt att uttrycka sina känslor utan att dömas av andra. Det enda en sådan debatt kommer leda till är slagsmål med ord.
Så du menar att den som kategoriskt uttalar sig om halva mänskligheten som dåliga samarbetspartners eller mobbare har rätt???
 
Så du menar att den som kategoriskt uttalar sig om halva mänskligheten som dåliga samarbetspartners eller mobbare har rätt???
Vem har skrivit något sådant?
Om du menar mig så har jag skrivit om mig så skrev jag om varför jag inte trivts i kvinnogrupper och vad det beror på (tidigare erfarenheter), tycker du det är är kategoriskt uttala sig som halva befolkningen får stå för dig.
 
Samma sak då, hon köpte unghäst och utbildade och tävlade OS.
Sålde sen för betydligt mer än en miljon och det var så det började.

Sen ska man naturligtvis inte bortse från att hon är privilegierad men det beror ju också på vad/vem man jämför med?
Hennes föräldrar köpte inga dyra ponnyer och åkte land och rike runt på tävlingar med henne utan hon hade en tämligen medioker ponny som tävlade regionalt och från och med storhäståren så klarade hon allt själv.

Drivet har funnits hela tiden och sitt eget "imperium" har hon byggt själv.

Fast hon lånade alltså 250 000 för att köpa unghästar för av mormor. De sålde hon sen med ruskig förtjänst. Snyggt gjort men hur många kan låna såna summor utan garantier? Detta var också 90talet.

Det är lite som Trump som har byggt sitt imperium själv. Jo.. med ett fett startkapital från farsan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson kommer till Westcoast Equestrian Week för att göra sin första tävlingsstart sedan olyckan på Stockholm stadion. Han tar...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lisen Bratt Fredricson har gjort mycket för ridsportens utveckling och har ett öga för att hitta guldhästar. Om det och mycket mer...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 759
  • Artikel
Dagbok Igår hade jag en jobbig kväll av div anledningar. Hade massor att göra men hjärnan löpte amok och med den kom ångesten. Började fundera...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp