”Om jag var man hade det varit mer accepterat”

Ridsporten har gjort Lisen Bratt Fredricson till en stark kvinna.
Det är först nu, när hon sitter vid konferensbord, hon plötsligt fått känna på skillnaden mellan kvinnor och män.
– Om jag hade varit man hade det blivit mer accepterat när jag jobbar och inte hinner hämta på förskolan, säger hon.
 
Tycker det har varit några inlägg i tråden som inte håller med.

Jag tror du läser in för mycket då. Många i början verkar rätt omedvetna om hur storyn började. Lisen är en fantastisk affärskvinna men att låtsas om att förutsättningarna inte funnits blir larvigt. Hennes pappa var direktör, hon är adlig, polarna är gräddan av gräddan. Klart som fan det underlättar. Hennes styrka är att hon är affärsmässig och rationell, hon säljer hästarna när de är som dyrast oavsett känslomässigt värde.
Det skulle många ryttare behöva lära sig ifrån.
 
Fast hon lånade alltså 250 000 för att köpa unghästar för av mormor. De sålde hon sen med ruskig förtjänst. Snyggt gjort men hur många kan låna såna summor utan garantier? Detta var också 90talet.
Jag tror du läser in för mycket då. Många i början verkar rätt omedvetna om hur storyn började. Lisen är en fantastisk affärskvinna men att låtsas om att förutsättningarna inte funnits blir larvigt. Hennes pappa var direktör, hon är adlig, polarna är gräddan av gräddan. Klart som fan det underlättar. Hennes styrka är att hon är affärsmässig och rationell, hon säljer hästarna när de är som dyrast oavsett känslomässigt värde.
Det skulle många ryttare behöva lära sig ifrån.
Vem låtsas? Jag tror inte Lisen låtsas komma från någon förort men det är ett väldigt gnäll över att hon tagit vara på sina möjligheter och nått dit hon kommit. Det är otroligt larvigt!
 
Jag pratade om dåtid.

Vad är det du ”pratar” om ? Dina inlägg blir ofta väldigt svåra att förstå .
Vet du egentligen något om de profiler du uttalar dig om ? Det känns inte riktigt så .

Som exempel så tävlade jag ponny i kategori C samtidigt som Malin red och tävlade kategori B på samma tävlingar. Det var liksom inga märkvärdiga ponnyer hon satt på , inte heller sen när hon gick upp till kategori C och D. Men hon avancerade snabbt .
 
Vem låtsas? Jag tror inte Lisen låtsas komma från någon förort men det är ett väldigt gnäll över att hon tagit vara på sina möjligheter och nått dit hon kommit. Det är otroligt larvigt!

Nej det är inte gnäll, jag unnar henne allt. Däremot är det tramsigt att hymla om det och inte låtsas om att det finns privilegier som ger fördelar i livet.
 
Nej det är inte gnäll, jag unnar henne allt. Däremot är det tramsigt att hymla om det och inte låtsas om att det finns privilegier som ger fördelar i livet.

Fast oavsett blir det ju tramsigt att påstå det som görs ang räkmacka osv som om det skulle ekvivalera framgången. Ja - vissa har bättre ekonomi än andra. Lisen har inte ens gått på gymnasiet för övrigt utan hoppade av skolan tidigt.
Även om man har ekonomi i familjen gör det ju en inte till en framgångsrik människa i sak liksom . Varesig man hoppat av skolan eller har en examen .

Varför tror du, som du uttrycker dig att de flesta andra inte känner till Lisens ekonomiska förhållanden och bakgrund när de diskuterar ?
 
Fast oavsett blir det ju tramsigt att påstå det som görs ang räkmacka osv som om det skulle ekvivalera framgången. Ja - vissa har bättre ekonomi än andra. Lisen har inte ens gått på gymnasiet för övrigt utan hoppade av skolan tidigt.
Även om man har ekonomi i familjen gör det ju en inte till en framgångsrik människa i sak liksom . Varesig man hoppat av skolan eller har en examen .

Varför tror du, som du uttrycker dig att de flesta andra inte känner till Lisens ekonomiska förhållanden och bakgrund när de diskuterar ?
Förutsättningar gör inte en framgångsrik, givetvis, men det är nästan en förutsättning för att kunna bli det. Sen har det som sagt inget med artikeln och trådstarten som handlar om genusperspektiv.
 
Har inte läst mer än första sidan av tråden pga orkar faktiskt inte just nu

Om, om, om...

Jag har inte läst den där avhandlingen som bevisar att flickor som rider tenderar att växa upp till framgångsrika kvinnor. Men det är en detalj man lätt glömmer. Ridning är dyrt. Och om dina föräldrar har råd att låta dig rida seriöst så är det deras pengar & sociala ställning som är det viktigaste. Ridningen är bara vad de råkade lägga pengar & tid på.

Håller med, men jag vill nog ändå säga 2 saker.
1. Satsning inom alla sporter är dyrt. Ja ridning är dyrare, men det krävs en del (mycket) pengar för att satsa på vilken sport som helst. Inte minst för att pengar är tid. Det kryllar ju inte direkt av idrottsstjärnor från fattigare hem. "Talang" är väldigt ofta synonymt med privilegier och kapital, såväl socialt som ekonomiskt. Faktisk begåvning räcker tyvärr sällan särskilt långt idag, detta gäller inom de flesta fält. Money rules...

2. Detta är mer allmänt och inte direkt respons till din kommentar, MEN... jag är ändå lite trött på den lite väl vedertagna idén om ridning som rikemanssport. Eller nej, det ÄR en rikemanssport, men det är inte alltid en rikemanshobby. Alla som rider är inte "rika" eller ens kommer från medelklass. När ridning diskuteras antas det ofta att alla som sysslar med ridning har egen häst och/eller bor i storstad, där det är dyrare att t ex gå på ridskola. Och ja, jag är medveten om att ridskola alltid är dyrare än många andra hobbyer. Jag hävdar verkligen inte att det är gratis eller lätt att börja rida. Men många familjer gör rejäla uppoffringar för att ett barn ska få gå på ridskola. Det betyder inte att pengar "finns"

Anledningen till att jag blir upprörd är förstås att jag själv kommer från ett fattigare hem. Jag erkänner att jag tar frågan personligt och har svårt att vara rent objektiv. Under större delen av mitt liv har jag bott med min (då) ensamstående mamma. På glesbygd i Norrland. Hon gjorde vansinniga uppoffringar för att jag skulle få rida. Jobbade mer än heltid på ett jobb med 7 mils pendling enkelväg, kokade soppa på spik och köpte kläder på loppisar som sedan användes tills de bokstavligen föll isär. Min mamma är bäst och värd guld. Och jag var ett lyckligt barn. I tonåren började jag jobba ihop mina egna ridlektioner genom att mocka och sköta alla ridskolans hästar efter skolan 2 dagar i veckan. Och jag vet ju om att min historia faktiskt inte är unik. Långt ifrån. Det är väl kanske därför jag kan bli lite ledsen när det antas att alla som rider har gott om pengar. Vi är många som inte har det.

Sant, men även där kommer en hippolog från de mer bemedlade klasserna att få vissa fördelar.

Men det handlar väl 0 om ridning och 100 om att folk från bemedlade klasser alltid har extrema fördelar, fler möjligheter och generellt sett ett rejält försprång i livet?
 
Fast oavsett blir det ju tramsigt att påstå det som görs ang räkmacka osv som om det skulle ekvivalera framgången. Ja - vissa har bättre ekonomi än andra. Lisen har inte ens gått på gymnasiet för övrigt utan hoppade av skolan tidigt.
Även om man har ekonomi i familjen gör det ju en inte till en framgångsrik människa i sak liksom . Varesig man hoppat av skolan eller har en examen .

Varför tror du, som du uttrycker dig att de flesta andra inte känner till Lisens ekonomiska förhållanden och bakgrund när de diskuterar ?

Jag baserar det på inläggen tidigt i tråden där det spekuleras om unghästen tex, eller att hennes hästar bodde i ett skjul. Som flera har påpekat är det ofta den historien som berättats.

Nej det är inte enbart pengarna som gett henne en fördel. Utan fostran hemma, kontakterna hon fick genom sin bostadsort och skola. Du är medveten om att några av hästägarna är barndomskompisar och tillika tillhörande Sveriges rikaste släkter?

Hur ett företag funkar, hur aktiemarknaden funkar och hur man säljer till andra länder är inget som lärs ut i grundskolan eller gymnasiet. Får du den kunskapen hemifrån får du ett försprång.
 
Nej det är inte enbart pengarna som gett henne en fördel. Utan fostran hemma, kontakterna hon fick genom sin bostadsort och skola. Du är medveten om att några av hästägarna är barndomskompisar och tillika tillhörande Sveriges rikaste släkter?.

Ja? Jag är medveten om det? Varför är du så orolig för att alla utom du skulle ha missat hennes bakgrund? Vad är så viktigt ang. det för dig att påtala?
 
Ja? Jag är medveten om det? Varför är du så orolig för att alla utom du skulle ha missat hennes bakgrund? Vad är så viktigt ang. det för dig att påtala?
En del falanger, gärna relativt hårt knutna grupper, har en tendens att utveckla om du inte lyckas som individ är det dig själv du har att skylla på. Blir du sjuk så är det guds straff etc. Jag tycker de tendenserna i ett samhälle är farliga och väl värda diskutera.

I familjen Hammarström såg vi det att det är inte pendlingen till Tyskland och tre elithästar stående där som framgången beror på utan enbart vinnarattityden vinnarskalle. Dvs lyckas du inte så har du inte vinnarskalle. Här ser vi att 250 papp från mormor till OS-häst och en god kamratskap från ungdomen och lite hjälp av Peter markne kan vidareutvecklas till ettotroligt framgångsrikt hästföretag.

Bra jobbat absolut men det är inte en maskroshistoria. Det är lättare att genomföra den resan med metoder och lite cash i bakgrunden. Det är lite som Keno-reklamen, ” det är jobbigt att vara rik”.
 
En del falanger, gärna relativt hårt knutna grupper, har en tendens att utveckla om du inte lyckas som individ är det dig själv du har att skylla på. Blir du sjuk så är det guds straff etc. Jag tycker de tendenserna i ett samhälle är farliga och väl värda diskutera.

I familjen Hammarström såg vi det att det är inte pendlingen till Tyskland och tre elithästar stående där som framgången beror på utan enbart vinnarattityden vinnarskalle. Dvs lyckas du inte så har du inte vinnarskalle. Här ser vi att 250 papp från mormor till OS-häst och en god kamratskap från ungdomen och lite hjälp av Peter markne kan vidareutvecklas till ettotroligt framgångsrikt hästföretag.

Bra jobbat absolut men det är inte en maskroshistoria. Det är lättare att genomföra den resan med metoder och lite cash i bakgrunden. Det är lite som Keno-reklamen, ” det är jobbigt att vara rik”.
Men vem har påstått att det är en maskroshistoria??? :confused:
 
En del falanger, gärna relativt hårt knutna grupper, har en tendens att utveckla om du inte lyckas som individ är det dig själv du har att skylla på. Blir du sjuk så är det guds straff etc. Jag tycker de tendenserna i ett samhälle är farliga och väl värda diskutera.

I familjen Hammarström såg vi det att det är inte pendlingen till Tyskland och tre elithästar stående där som framgången beror på utan enbart vinnarattityden vinnarskalle. Dvs lyckas du inte så har du inte vinnarskalle. Här ser vi att 250 papp från mormor till OS-häst och en god kamratskap från ungdomen och lite hjälp av Peter markne kan vidareutvecklas till ettotroligt framgångsrikt hästföretag.

Bra jobbat absolut men det är inte en maskroshistoria. Det är lättare att genomföra den resan med metoder och lite cash i bakgrunden. Det är lite som Keno-reklamen, ” det är jobbigt att vara rik”.


Jag har ofta svårt att förstå vad du avser när du postar tyvärr och samma nu här . På vilket sätt är detta relevant som svar på mitt inlägg och vem har alls pratat om maskrosbarn? Definitivt inte jag ? 😳

Vad Fam Hammarström har att göra med det hela förstår jag inte heller .

Jag tycker det snarare blivit så att det blivit någon näst intill ”mansplaining” här att några verkar tro att andra inte fattar/vet bakgrund osv och vill upplysa folk om något de tror folk inte vet ? 😯
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson kommer till Westcoast Equestrian Week för att göra sin första tävlingsstart sedan olyckan på Stockholm stadion. Han tar...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lisen Bratt Fredricson har gjort mycket för ridsportens utveckling och har ett öga för att hitta guldhästar. Om det och mycket mer...
Svar
0
· Visningar
598
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 776
  • Artikel
Dagbok Igår hade jag en jobbig kväll av div anledningar. Hade massor att göra men hjärnan löpte amok och med den kom ångesten. Började fundera...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp