Om kyrkavslutningar

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
När vi skolade in på dagis fick vi fylla i en massa uppgifter om vad vi tyckte var ok och inte. Fick vårt barn äta godis? Glass? Fick hon delta i massage? Bilder på internet? Fick hon följa med på utflykter?
Kyrkliga aktiviteter frågades det dock inget om. Är inte det egentligen lite konstigt? På dagis har de nog inte mycket religiöst förutom lucia, men senare i skolan har de avslutningar där, julspel och annat.
Vi är inte religiösa och min makes släkt är muslimer.

Är det inte lite skumt att kyrkan fortfarande har så mycket med skolan att göra?
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Det där är nog väldigt olika från skola till skola. Kommun från kommun.

Jag har inte fått skriva under ett enda papper om godis, glass och utflykter men däremot om det är ok att barnen följer med till kyrkans julspel.

Det du skriver om massage och bilder på internet låter lite märkligt enligt mig..

Varför frågar dom om hon får ta emot beröring?

Vad är det för en skola?
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Jag har läst att massage förekommer på en del skolor, ofta (alltid?) är det då två barn som turas om. Som avslappning o.s.v.

(För egen del hade jag kryssat "nej" på den frågan, och även på frågan om bilder på internet.)

För att svara på Mians ursprungsfråga: Ja, jag tycker det är skumt att kyrkan/(den evangelisk-lutherska grenen av) kristendomen fortfarande tar/tycks ta så stor plats i skolan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Om kyrkavslutningar

Vi skriver under om dom får fotas och läggas upp på internet. Och vi skriver under att dom får åka i lärarnas bilar.
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Jaha! Tack!

Mina barn var med i tidningen för ett tag sedan. Bilden var tagen på deras förskola.
Som de kommer skämmas över det fotot och texten när de blir stora!:D

Då jag själv har lagt ut dem här på Buke så har jag inget emot att de skulle visa bilder på internet på förskolan. Jag hoppas att de får så mycket beröring som de bara kan få av sina kompisar!

Som sagt, där ser man hur olika det kan vara från ställe till ställe.
(Och från förälder till förälder)

Det kyrkliga är det enda jag har blivit ombedd att skriva på tillsammans med allergier eller övriga upplysningar!
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Hur det ser ut här vet jag inte, men jag hoppas att jag blir tillfrågad när det väl är så dags.
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Här har inte kyrkan något med skolan alls att göra, förutom att upplåta utrymmet i själva byggnaden för att alla ska rymmas när det är skolavslutning. Inga andra aktiviteter förläggs till kyrkan och prästen är på intet vis involverad i det hela, annat än att han spexar lite för barnen några minuter och detta för att alla vill ha honom med.
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Massage är inte barnen som masserar varandra utan vissa av fröknarna är utbildade i barnmassage och en gång i veckan får barnen bli masserade, om de själva vill det.
På internet, på förskolans egen sida, har det ibland lagts ut bilder för att föräldrarna ska se vad barnen gör när de har sina aktiviteter. Små bilder och inga namn på barnen och bilderna går inte att ladda hem.
Godis och glass kan det bjudas på när någon fyller år eller på julgransplundringen. Det finns barn som inte får äta socker för föräldrarna och då fixar personalen något sockerfritt alternativ till de barnen.

Jag har kryssat ja på allt. Jag vill inte neka mitt barn att få vara med på det som de andra i gruppen får göra. Vi skulle heller inte hindra henne från att vara med i luciatåg eller julspel eller kyrkliga skolavslutningar (i nuläget tror hon att det bor kossor i "långa vita huset"), men jag kan inte riktigt förstå varför avslutningarna inte kan hållas i gymnastikhallen istället.
 
Sv: Om kyrkavslutningar

1) Utrymmesbrist
2) Urk för luften i den lilla gympasalen som finns här, efter ett litet tag när den är knökafull med folk :eek:
3) Alla har vi inte tillgång till stora salar att ha större evenemang i.
 
Sv: Om kyrkavslutningar

1) Utrymmesbrist
2) Urk för luften i den lilla gympasalen som finns här, efter ett litet tag när den är knökafull med folk :eek:
3) Alla har vi inte tillgång till stora salar att ha större evenemang i.

Hos oss finns en mindre gymnastiksal och en jättestor hall. Dessutom är det en liten skola med få och små klasser.
När man inte har tillgång så förstår jag att man kan behöva ta vad man har. Men frågan är om man använt en lokal från ett annat religiöst samfund än svenska kyrkan (eller en frikyrka som användes när jag gick i grundskolan)? Skolavslutning i en synagoga eller moské?
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Här hade det inte varit några problem, eftersom skolavslutningen inte innehåller något religiöst alls. Det är barnens dag, barnen som sjunger och spelar och det är sommarsånger och andra stycken som framförs. Inte religiösa sånger.

Här finns ingen stor hall. Bara en gympasal/matsal och den är inte stor :crazy:

För att ge er en uppfattning om hur stor skola detta är;

Dotterns hela klass..

hela-klassen.jpg


Det är en liten skola, få elever men många anhöriga som vill vara med på avslutningen :D
 
Senast ändrad:
Sv: Om kyrkavslutningar

Du mfl verkar blanda ihop själva byggnaden med religionen och dra slutsatsen att är man i byggnaden, så hålls avslutningen i religiös anda. Så är sällan fallet.

Visst verkar vissa tyvärr ha det så, men inte alla..
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Här hade det inte varit några problem, eftersom skolavslutningen inte innehåller något religiöst alls.

Fast där har vi nog olika uppfattning om vad som är religiöst. Jag tycker det det såg ut som om prästen var ämbetsklädd (innan flytvästen åkte på då;)). Det tolkar jag som att man företräder kyrkan. Och gjorde det just i denna stund som ni hade skolavslutning.
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Ja, hårdtolkar man det så kan jag förstå att det räcker med att befinna sig i kyrkan/f-hemmet för att tycka att avslutningen hålls i religiös anda..
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Fast det är ju inte lokallån jag opponerar mig mest emot utan att det känns fel för oss när prästen håller låda i egenskap av företrädare för svenska kyrkan.

Jag kan sträcka mig till att låna lokalen om det bara gällde mig själv, men det hela får ändå en fadd eftersmak när allt det stämningsfulla sker i kyrkan och en handfull barn som av olika skäl inte deltagit möter upp en timme senare i klassrummet för tio minuters hejdå.
 
Sv: Om kyrkavslutningar

När vi skolade in på dagis fick vi fylla i en massa uppgifter om vad vi tyckte var ok och inte. Fick vårt barn äta godis? Glass? Fick hon delta i massage? Bilder på internet? Fick hon följa med på utflykter?
Kyrkliga aktiviteter frågades det dock inget om. Är inte det egentligen lite konstigt? På dagis har de nog inte mycket religiöst förutom lucia, men senare i skolan har de avslutningar där, julspel och annat.
Vi är inte religiösa och min makes släkt är muslimer.

Är det inte lite skumt att kyrkan fortfarande har så mycket med skolan att göra?


Det har nog med följande passager i gällande läroplan att göra:


I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande
. (---) Utbildning och fostran är i djupare mening en fråga om att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner, språk, kunskaper – från en generation till nästa.


Det kanske kommer att omformuleras nästa gång vi får en läroplan, men idag gäller ovan citerade text.

Skolan ska fortfarande vara icke-konfessionell men att fira lucia och titta på julspel hör nog snarare till traditioner (med grund i kristen tro) än att man uppmanas att bli troende.
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Jag kan sträcka mig till att låna lokalen om det bara gällde mig själv, men det hela får ändå en fadd eftersmak när allt det stämningsfulla sker i kyrkan och en handfull barn som av olika skäl inte deltagit möter upp en timme senare i klassrummet för tio minuters hejdå.

I de "kyrkotrådar" som tagits upp på senaste tiden måste jag ställa mig lite frågande till hur anpassningsbar skolan egentligen ska vara.
Hölls vår avslutning i en moské, Jehovas lokaler el.likn. så skulle de självklart få gå ändå trots att det inte är vår tro på något sätt.

Om man har någon från Jehovas vittnen som går på skolan, ska man då sluta uppmärksamma födelsedagar?

Eftersom det ytterst sällan finns resurser till skilda badtider, ska då skolan sluta ta barnen till badhuset för att det går en med muslimsk tro på skolan? Och om det finns möjlighet till skilda badtider, vem ska då betala den extra kostnade och spelar det någon roll att andra elever önskar vara blandade tjejer/killar under badtiden?

Nu är ju möjligheten till friluftsdagar som kostar föräldrarna en slant (typ slalom) borttagen p.g.a att det finns föräldrar som inte har råd, är det rätt?

Går många muslimer på skolan, ska man då helt sluta med fläskkött för alla elever?

Om någon reagerar mot att svenska flaggan hissas eller nationalsången sjungs på avslutning, ska man då sluta hissa den?

Ska det vara tillåtet med luciatåg, julspelande m.m.?

Det finns säkert ett helt gäng med frågor att ta ställning till som jag missat.....

Eller ska man låta elever/föräldrar rösta och gå på majoritetsbeslut?

Vilket ansvar har man som förälder om man på något sätt avviker från normen, ska man anpassa sig eller ej?

Jag vet själv inte svaren på alla frågor men får känslan att skolan blir så oerhört urvattnad och neutral att det snart är slut med allt förutom ren klassundervisning.
 
Sv: Om kyrkavslutningar

Om man har någon från Jehovas vittnen som går på skolan, ska man då sluta uppmärksamma födelsedagar?

Varför ska man överhuvudtaget fira det i skolan?

Eftersom det ytterst sällan finns resurser till skilda badtider, ska då skolan sluta ta barnen till badhuset för att det går en med muslimsk tro på skolan? Och om det finns möjlighet till skilda badtider, vem ska då betala den extra kostnade och spelar det någon roll att andra elever önskar vara blandade tjejer/killar under badtiden?

Nu har det ju kommit en ny dräkt som muslimska flickor kan ha när dom badar. Superbra initiativ. :bow: Men i övrigt - nej, simkunskap har man alltid nytta av. Jag har ingen nytta att ha skolavslutningen i kyrkan.

Nu är ju möjligheten till friluftsdagar som kostar föräldrarna en slant (typ slalom) borttagen p.g.a att det finns föräldrar som inte har råd, är det rätt?

Ja, det är rätt. Jag var själv ett sånt barn som inte kunde följa med på roliga fritidsaktiviter med skolan. Ungar är rabiata, jag blev råmobbad för det, och fick alltid vara "sjuk".

Går många muslimer på skolan, ska man då helt sluta med fläskkött för alla elever?

Nej, men nu serverar väl dom flesta skolor minst 2 rätter? Det tycker jag är alldeles utmärkt!

Om någon reagerar mot att svenska flaggan hissas eller nationalsången sjungs på avslutning, ska man då sluta hissa den?

Nej, varför skulle någon reagera på det? Och annars; varför är det så viktigt att sjunga nationalsången på avslutningarna? Finns många andra trevliga sånger.

Ska det vara tillåtet med luciatåg, julspelande m.m.?

Självklart tillåtet, men inte obligatoriskt som det många gånger är idag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 117
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Hur mycket kyrkliga aktiviteter finns det i er skola? Vet inte om jag överreagerar, men jag tycker inte att kyrkan hör hemma i...
Svar
15
· Visningar
1 971
Senast: mian1
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 154
Senast: escodobe
·
Övr. Barn Vår äldsta son på ca 8½ år har haft bekymmer med ordentligt magknip av och till under några dagar för att sedan resultera i kräkning...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: Girasol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp