Om man får drömma lite .. 😊

Renoverat klart stugan på kortare tid än planerat, nu går det i den takt jag har pengar till material.
Tagit tjänstledigt i 1 år och testat om mina fritidsintressen och ideella arbeten räcker för att jag ska känna att jag har en meningsfull vardag. Passat på att testa att bo i stugan under tiden. Om det fungerar skulle året avslutas med att sälja lägenheten, säga upp mig från jobbet och leva på vinsten från lägenheten tillsammans med tidigare sparat kapital och extrainkomster från hobbyverksamhet.

Skulle också behöva lägga en del på ny bil, nuvarande rasar snart... men det behöver jag göra ändå, så det räknas inte 😄
 
Lackera om min HD sen tanka och åka en jäkla massa hoj. Med dagens bränslepriser kanske en mille räcker ett par säsonger. Jag skulle nog tanka bilen också.
 
Jag hade sålt min nuvarande bostad och köpt ett ställe precis vid vattnet. Jag älskar att bada. Tänk att ha en egen brygga/strand... Bastu skulle jag såklart ha där vid vattenbrynet.
 
Oj, en miljon den hade inte räckt långt.
Jag hade nog allra först betalar av alla mina lån och sen sett om det var något över och i så fall köpt de där dyrare inköpen jag drömt om, häst å hästsläp, objektiv till kameran, ny tv å lite annat smått å gott.
 
Riktigt tråkiga saker, skänkt en del till ena delen av familjen som verkligen behöver det. Resten in till pensionssparande förutom att jag unnat mig lite småsaker som skulle förgylla livet. Betalat av CSN annuitetslån. Betalat av en del av bostadslånet. Sedan är det slut. Uff, jobbigt när man inser hur mycket lån jag har fast det 'bara' är 'respektabla' sådana, eg CSN, bolån inga konsumptionsnslån.
 
Sätta trästaket runt alla hagar.
Anlägga ridspår i mitt skogsparti.
Bygga om ligghallen.


Ta tjänstledigt tre månader.
Sätta undan en fjärdedel i vettigt sparande.
Investera 100' för att göra min ridklubb tillgängligare för barn/ungdomar som inte har ekonomiska förutsättningar hemifrån.
 
Köpt nått kul tror jag. Tänkte först betala av del av bolån men insåg att det skulle bara ge några extra tusen över i månaden = ovärt. Sparar gör vi redan ordentligt så köpt något festligt.
 
Jag hade investerat allt. Det skulle göra att jag kan sluta jobba 3-4 år tidigare än hur det ser ut enligt nuvarande plan.
 
1 miljon är ju jättemycket pengar, tycker jag. Jag skulle ge bort 250000:- var till mina två syskon. Sen skulle jag köpa en till hund och en ny kamera. Resten skulle jag nog bara använda vid behov. Vet inte vad jag skulle göra med alla pengar.
Nu kom jag på mer. 😊 Skulle ge 100 000:- till min kompis och skänka 200 000:- till Hjärt-lungfonden❤️.
 
Jag tycker tvärtemot många att en miljon låter som ganska mycket pengar, men det beror ju på hur man ser det. Det är naturligtvis inte tillräckligt för att bli ekonomiskt oberoende eller köpa ett hus (åtminstone inte där jag bor), men det skulle ge mig extremt mycket mer ekonomisk frihet samt guldkant i vardagen! Såhär hade jag använt pengarna:

200 000 in på mitt ISK-konto där jag sparar till pensionen
300 000 skulle gå till att amortera lite extra på bostadslånet
150 000 för att köpa en liten bil
50 000 till mitt vanliga sparkonto
50 000 till lägenhetskontot, där vi sparar inför ev. kommande renoveringar m.m.
100 000 till det ISK-konto som min bror ansvarar för, som är gemensamt för hela familjen och tänkt som ett renoveringskonto för vårt sommarhus
100 000 till vår bröllopsresa
50 000 för att hyra ett lyxigt Airbnb någonstans och bjuda dit hela familjen
 
Oj...

Jag hade nog ökat på min matbudget :). Handla mat utan att kolla på priserna, det hade känts jättelyxigt (inte ökat på den något bisarrt mycket alltså, men en del) . Och uppdaterat min garderob. :)
Sen hade jag sparat mycket för att ha till huset jag tror jag vill ha när jag blir stor.
 
Om jag hade fått en miljon IDAG hade jag nog betalat av lite extra på lånen, använt en rejäl slant till att uppdatera min garderob och kanske nåt annat till mig själv. Investera litegrann och sen en ganska stor del till renovering av huset.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tänkte ha den här tapeten i hallen + ljusgul färg på en stor vägg i samma hall. Bilden är väldigt missvisande mot tapetens egentliga...
Svar
8
· Visningar
653
Kropp & Själ Jag har så mycket tankar, drömmar och idéer. Känns nästan lite jäktigt stundtals att hinna med att göra dessa till verklighet. Men nu...
Svar
0
· Visningar
485
  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 105
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 406
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp