Om man har en vall..

amkm

Trådstartare
som man tar hö ifrån,men hamnar som nu,runt smältbart protein 36 g/kg och energi 6.4 g/kg och vill höja värdena till nästa år.Hur gör man då?? Är inte min vall,men bara nyfiken. :confused: :confused: :confused:
 
Putsa vallen tidigt på hösten. Gödsla enligt rekomendationerna och med gödselmedel avsedd för vall på våren. Hoppas på att det kommer lagom med regn och skörda vallen vid rätt utvecklingsstadium. DÅ FÅR DU KANONHÖ
 
Oki,tackar... :bow: :bow:
Ska bara försöka lägga fram det till stallägaren på ett bra sätt då..En hemmalärd månskensbonde som i mkt är väldigt duktig,men enl andra i stallet aldrig lyckas med höt.Nu tänker jag på den hygeiniska kvaliten.. :crazy:
 
Frågan är ju också hur många gånger bonden vänder höet...ju mer gånger ett hö vänds dessto sämre blir ju värdena...Vad är felet med kvaliteen då ?? Mögel ? Damm ?
 
beror det inte också på vad det finns för växter på vallen? Kan en vall utan klöver ge lika "starkt" hö som en vall med klöver, tex?
 
Han har alltid "för bråttom" att ta in höt,och dessutom så tar han in det på storbal.Efter att par dagar så har de tagit värme,vilket i sin tur har också blivit mögel = mkt damm också..*blääää*..Det får inte ligga tillräckligt på vallen för att torka + att han i mina ögon och om jag minns rätt från JO-linjen,så är skärhäjden alldeles för låg,så höt ligger "direkt på backen" och torkar.(Alltså,i stort sett ingen stubbhöjd alls att ligga lufta på.)
Kan ju bara tillägga att jag fodrar inte med hans hö,utan har eget,som det "puttras" om en del.. :(
 
Det skulle han vara för snål för.
(Och ändå så har de tagit bort en häst,delvis för hosta,men man får inte glömma,även för kotledsinflammationer..
 
Jajamensan, det går utmärkt det. Visst spelar växtslaget roll, men mitt rajgräshö hade myyyycket bättre värden än bondens RENA klöverhö.

Kaaaaaaan ju ha något att göra med skördetidpunkt och antal vändningar med :angel:
 
Men nu talade jag om proteinvärdet alltså. Energin låg ganska likartad, tror bonden hade 7.2 MJ/kg foder på höet från klövervallen och jag hade 7.8 MJ/kg foder på rajgräset. Klöverhöet hade 29 SRP/kg foder, jag hade 64 SRP/kg foder på rajgräset.

Sen har du ju största anledningen i den stora skillnaden i protein i skördetid och antal vändningar. Hade bonden skördat det vis samma tid och med samma "teknik" som rajgräset skördades så hade ju klöverhöet sett betydligt bättre ut i protein t ex.

Vill bara påpeka att klöver inte automatiskt är bättre än allt annat (proteinmässigt) utan att om man missar i skörden så blir det fel iaf.
 
jo, det är klart att sånt spelar stor roll. Skördar man klöverhö i september är det klart att det har sämre värden än hö med enbart grässorter i, som är skördat i början av sommaren, om båda vallarna är gödslade osv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 913
Senast: Ise
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 976
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp