Om man inte har hästpass?

S

sanwan

Många trådar om detta med hästpass men jag har inte hittat något svar på det jag undrar över...
Hästpasset är ju obligatoriskt från 2005 men vad händer om man inte har det?
Har hört diverese olika utsagor som att man inte får tävla, hästen får inte slaktas, den får inte ges vissa medeciner osv. Är det någon som vet vad som gäller?
 
Jag har även hört att en veterinär inte får behandla en häst efter 2005 om man inte har häst pass :crazy:
Jag har inte häst pass än.
Skall skaffa det när pållen har fyllt 13år för då slipper jag betala 500:-i ägarbytesavgift(varmblod)
 
Om du går in här hittar du allt du behöver veta om hur du går till väga för att skaffa pass till din häst. Där finns även länkar till alla godkända ID-kontrollanter som du kan ringa till. http://www.asvh.se/
 
jag tror inte ett dugg på att veterinärer inte får behandla häst utan pass. det är _djurplågeri_ att undlåta att behandla ett sjukt djur, och är inte tillåtet enligt svensk djurskyddslag. men det är mycket möjligt att man inte får slakta häst utan pass efter 2005, utan måste avliva och skicka till destruktion.
 
Kostnaden är olika för ras till ras...Beroende på vad rasföreningen tar ut..Kontakta Din rasföreninge så får Du klara besked....Kika även på SH's hemsida www.svehast.se

Sedan kostar det en summa att ta ut en ID-kontrollant för konturdiagram. Allt från 100:- och uppåt. Det lönar sig att ringa runt och höra.... :) + bilersättning vilket f.n. är 16:-/mil
 
Hmm, kossor utan gula lappar i öronen avlivades ju iaf (sköts på betet utan ägarens vetskap har jag för mig) efter att det blev lag på att alla kossor skulle ha det...
 
Innan var det tal om att HÄSTAR skulle ha gula lappar i öronen, men sen vbar det så många som protestera så det blev ID-chip istället :confused:
 
Det tror jag faktiskt aldrig de ens lagt en motion om (föreslagit till de beslutande)... Bara ett rykte... Jordbruksverket hade ju ett aprilskämt om det vet jag :rofl:
 
Skulle inte förvåna mig om man inte innehar hästpass till sin häst/ponny så kan det nog bli böter.

Fast alla regler är väl inte helt klara än.
 
För att kunna svara på den här frågan måste man känna till varför hästarna behöver pass. Då jag är godkänd id-kontrollant, chipmärkare och arbetar som djurskyddsinspektör, så jag stöter på dessa frågor ganska ofta. Min tolkning av passkravet är denna:
-Marknaden inom EU förutsätter att djur ska kunna förflyttas fritt mellan länder och regioner. Då smittrisken ökar när djur flyttas och blandas med djur från andra platser, är det viktigt att djurens identitet och ursprung kan fastställas.
-Då vi inte har krav på märkning av våra hästar (mer än undantagsfall, inom vissa raser), och inte heller något krav på jorurnalföring (som är obligatoriskt för ex nötkreatur), är passet den bästa(????) lösningen. Nåja, vi slipper i allafall gula öronbrickor på våra hästar... :bow:
Observera dock att Svenska hästavelsförbundet (SH) rekommenderar chipsmärkning av samtliga hästar!
-Pass ÄR redan obligatoriskt, från 1 mars 2002, men gäller i första hand föl födda fr o m 2002, samt vid tävling utomlands, export, eller vid slakt, samt vid försäljning (något som många tycks glömma...). Före 2005 års utgång skall samtliga hästar ha ett pass. Min egen rekommendation till er som har äldre hästar (20+) är att vänta, till alla er andra rekommenderar jag att snarast byta ut era gamla registreringsbevis till pass.

När det gäller sanktioner vid avsaknad av pass gissar jag att djurägaren riskerar vitesföreläggande. Hästar utan pass kan inte heller lämnas till slakt. Enligt JBV kommer dock alla hästar att få veterinärbehandlas.

På Jordbruksverkats hemsida, http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/%c4mnesomr%e5den/Djur+&+veterin%e4r/H%e4stpass+&+hundregister/H%e4stpass finns en hel del information om hästpass, samt länkar till SH, STC mm.

För övrigt vill jag bara tillägga att nötkreaturen som avlivades p g a att de inte var märkta hade varit föremål för en lång process där ägaren vägrade märka sina djur. Jag hittade även en artikel om detta på JBV hemsida: http://www.sjv.se/net/SJV/Startsida/Nyhetsarkiv/Nyheter/1027934214606

Ja, det är en djungel med alla bestämmelser, men den mesta informationen går trots allt att hitta på Jordbruksverkets hemsida... :D

Hlsn Helena, som inte är för EU, tycker att passen/märkningarna borde utformats på ett smidigare sätt, samt att Jordbruksverket själva borde se till att informationen kommer ut till hästägarna... Puh.
 
Hur tycker du de kunde utformats på ett bättre sätt?

Jag var i somras i Frankrike och köpte häst.. När jag tittade runt bland olika uppfödare var det ju busenkelt med passen (alla hästarna var födda 2000 så de hade franskt eupass)... Alla dokument samlade på ett ställe...

Passen tycker jag inte det är något fel på, utan tillsynen av eu att lagar följs! Sen kommer dte väl ta ett par år innan man ser verkningarna av att alla hästar ska ha pass...

Sen att man kan läsa på SHs hemsida att det finns svenska hästar som har 3-4 chip i sig är ju inte heller särskilt lugnanade... Tur att jag har en häst som kan identifieras med sin brännmärkning...
 
Oh, tack så mycket :bow: Man kanske skulle passa på att ordna pass till hästen redan nu då, jag tror nämligen att ID-kontrollanten inte varit ute för årets fölungar än. Väntar jag till nästa sommar kan de bli i sista sekunden kan jag tänka mig...
 
Dehära passet.. usch.. 2500 kr fick jag betala för mitt halvblod.. som iof inte var registrerad innan. Och då har jag inte räknat in kostnaden på id-kontrollanten pluss veterinären som kollade hans tänder( åldern).. 5 dgr fick jag på mig att betala.. Då var inte Nina glad..! :mad:
 
ja jag tänker vänta iaf=) mitt sto är 22 i år och det känns så himmla onödigt med att lägga ut 2500 kronor på ett pass om jag inte ens vet om hästen lever innan passet kommer hem i brevlådan.Ska dessutom varken tävla utomlans eller ananrs heller=)
 
Jag tog bort min häst nu i juli och hade inget pass, behöver man bara passet vid slakt om köttet ska bli mat?
 
Bra, då kan man lugnt invänta tills man eventuellt får ett förläggande.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
725
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 781
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp