Om man inte hittar jobb

Magiana

Trådstartare
Vad händer om man går hela sin a-kasseperiod utan att få jobb? Är det soc som är nästa anhalt då?
 
Vad händer om man går hela sin a-kasseperiod utan att få jobb? Är det soc som är nästa anhalt då?
Det har varierat lite genom åren. Ett tag fanns Fas3. Helt perfekt eftersom man ansågs vara ett hopplöst fall och konttrollerades väldigt skonsamt. Man kunde jobba precis så mycket man kunde utan att bli jagad med hot om neddragning. Annars är ju A-kassan lite kinkig. Om man ströjobbar så hävdar de att man kklarar sig på deltid och drar in pengarna.

(Jag hamnade i det eftersom AF tyckte att min A-kasseperiod skulle fortsätta löpa medan jag var konvalecent för min cancer.... Så när jag var "frisk" var jag långt utanför).

Jag antar att det i ditt fall blir någon form av aktivitetsstöd?
 
Senast ändrad:
Det har varierat lite genom åren. Ett tag fanns Fas3. Helt perfekt efersom man ansågs vara ett hopplöst fall och konttrollerades väldigt skonsamt. Man kunde jobba precis så mycket man kunde utan att bli jagad med hot om neddragning. Annars är ju A-kassan lite kinkig. Om man ströjobbar så hävdar de att man kklarar sig på deltig och drar in pengarna.

(Jag hamnade i det eftersom AF tyckte att min A-kasseperiod skulle fortsätta löpa medan jag var konvalecent för min cancer.... Så när jag var "frisk" var jag långt utanför).

Jag antar att det i ditt fall blir någon form av aktivitetsstöd?
Konstigt att de ansåg att din a-kasseperiod skulle fortsätta löpa eftersom man ska kunna ta ett jobb när som helst när man har a-kassa.

Aktivitetsstöd verkar vara för dem som deltar i något program på arbetsförmedlingen men tänk om de inte anvisar till något program?

Sen är det olika belopp om man uppfyller villkoren för a-kassa. Men frågan är då om man uppfyller villkoren för a-kassa när man förbrukat sina a-kassedagar? Eller om man helt enkelt trillar ner i ett stort hål och bara får 223 kronor per dag :crazy:. Det finns ju inte en chans i helvetet att jag skulle klara mig på det beloppet.
 
Aktivitetsstöd verkar vara för dem som deltar i något program på arbetsförmedlingen men tänk om de inte anvisar till något program?

Arbetsförmedlignen har i uppdrag att få ut människor i arbete. Börjar utförsäkringen närma sig tittar de på möjligheterna med olika program för att komma i sysselsättning.

Det kan vara vettigt att själv försöka hitta alternativ (arbetsträning, praktik etc) och komma med förslag aktivt för att "slippa" hamna helt fel i ett aktivitetsprogram som inte alls fungerar.
 
Arbetsförmedlignen har i uppdrag att få ut människor i arbete. Börjar utförsäkringen närma sig tittar de på möjligheterna med olika program för att komma i sysselsättning.

Det kan vara vettigt att själv försöka hitta alternativ (arbetsträning, praktik etc) och komma med förslag aktivt för att "slippa" hamna helt fel i ett aktivitetsprogram som inte alls fungerar.
Ja, man får ju vara om sig och kring sig och läsa på vad man kan göra, så man har koll på sina alternativ.

Just nu vet jag inte ens om jag ska acceptera att jobba kvar på nuvarande jobb på 50% eller om jag ska säga nej till det, eftersom jag sannolikt blir avstängd från a-kassan om jag kommer upp i 60 veckor och måste säga upp mig.
 
Konstigt att de ansåg att din a-kasseperiod skulle fortsätta löpa eftersom man ska kunna ta ett jobb när som helst när man har a-kassa.

Aktivitetsstöd verkar vara för dem som deltar i något program på arbetsförmedlingen men tänk om de inte anvisar till något program?

Sen är det olika belopp om man uppfyller villkoren för a-kassa. Men frågan är då om man uppfyller villkoren för a-kassa när man förbrukat sina a-kassedagar? Eller om man helt enkelt trillar ner i ett stort hål och bara får 223 kronor per dag :crazy:. Det finns ju inte en chans i helvetet att jag skulle klara mig på det beloppet.
"tänk om de inte anvisar till något program" Ett "program" är en sorts beslut.
https://arbetsformedlingen.se/for-a...delta-i-program/jobb--och-utvecklingsgarantin

Jag tror att du får bästa svaren om du helt enkelt ringer arbetsförmedlingen och frågar vad som kommer att hända i olika scenarion.

Ingen kommer att slänga ner dig i något hål. Ersättning i aktiviteterna är densamma som i A-kassan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är åter i arbetslöshetsträsket och ska söka jobb. Samtidigt är jag sjukskriven 50%. Det är svårt att hitta jobb ö.h.t. att söka...
Svar
6
· Visningar
773
Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
450
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
791
Senast: alazzi
·
Tjatter Har ni några helt vardagliga småsysslor som ni tycker är orimligt jobbiga att utföra? De måste inte ens kännas jobbiga, ni kommer er...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 004
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp