Om man ser en halt häst...

Du ser ett klipp på en halt häst. Vad gör du?

  • Bläddrar vidare.

    Röster: 23 50,0%
  • Frågar om hästen är uppkollad.

    Röster: 11 23,9%
  • Skriver att hästen ser halt ut.

    Röster: 17 37,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    46
Jag tror inte jag skulle säga något om det är en främling. Om det är någon jag känner så beror det på hur personen är och vår relation. Det är enligt mig rätt meningslöst att nämna sådant här för många.
Minns när jag red samtidigt som en stallkompis och på pekade att din häst ser oren ut bak. Jag var dålig på att se bakbenshältor men det här var mycket tydligt, typ 2 grader. Personen sa att det inte var något fel. Som tur var så kom en annan in och påpekade samma sak och då hände det faktiskt saker. Antagligen var det omöjligt att slå bort 2 personers information som kom helt oberoende av varandra.
 
Inte 100 % vad du efterfrågar, men jag blev vrålad på i ett ridhus av en man av typisk "hästkarlstyp" som skrek "HALLÅ VAD FAN GÖR DU, DIN HÄST ÄR JU HALT" för några år sedan. Ja, det stämde att jag skrittade min häst enligt veterinärs order och ja, hästen markerade. Inte mycket, bara pyttelite på böjda spår. Jag hade ingen lust att förklara utredningsgången och de diffusa problem hästen hade haft från och till så jag bara avlägsnade mig, men det var väldigt olustigt.

Så ska man "uppmärksamma" så ska man nog göra det med väldig försiktighet, och absolut ställt som en fråga eller med nyfiken ton.
 
Jag kan tyvärr inte hålla käft när jag ser ngn rida en halt häst. Jag bryr mig faktiskt inte hur mottagaren tar det för är hästen halt så är det för hästens skull jag säger det. Har berättat för båda vänner och såna jag inte känner att deras häst haltar. Endast en gång har det inte blivit väl mottaget och den hästen fick faktiskt tas bort efter att ägaren uppsökte veterinär men ägaren beskyllde det lite på mig för att jag sa till om det, jag tror mest h*n var ledsen för att hästen var så skadad att den fick tas bort och ville ha en syndabock. Typ som om hade jag aldrig sagt ngt hade hon haft sin häst kvar...

Jag hoppas verkligen att om ngn ser att ngn av mina hästar är halta ngn gång utan att jag skulle märka det att man faktiskt vågar säga det till mig. Det är otroligt lätt att bli hemmablind och många märker inte när deras hästar ändrar rörelsemönster.
 
Inte 100 % vad du efterfrågar, men jag blev vrålad på i ett ridhus av en man av typisk "hästkarlstyp" som skrek "HALLÅ VAD FAN GÖR DU, DIN HÄST ÄR JU HALT" för några år sedan. Ja, det stämde att jag skrittade min häst enligt veterinärs order och ja, hästen markerade. Inte mycket, bara pyttelite på böjda spår. Jag hade ingen lust att förklara utredningsgången och de diffusa problem hästen hade haft från och till så jag bara avlägsnade mig, men det var väldigt olustigt.

Så ska man "uppmärksamma" så ska man nog göra det med väldig försiktighet, och absolut ställt som en fråga eller med nyfiken ton.
Jag förstår det det var lite olustigt med tanke på hur du upplevde det men tycker du själv inte det blev konstigt att du bara avlägsnade dig? Hästen var ju halt och gubben menade antagligen bara väl. Jag hade bara sagt till gubben att ja jag vet men hästen är under igångsättning efter ordination av veterinär sen hade det inre varit mer med det. 🤷‍♀️
 
Men nä. Att kommentera att hästen ser oren ut är INTE att hänga ut någon. Att hänga ut någon är att berätta för alla att "Fia Karlsson minsann sitter och rider runt på sin halta häst, det är för djävligt och alla borde protestera"

Att på ett vänligt sätt nämna något en ser på material som läggs ut är INTE att hänga ut någon.
Men varför inte lika bra skicka det som ett meddelande? Folk tar ju olika lätt illa upp
 
Jag förstår det det var lite olustigt med tanke på hur du upplevde det men tycker du själv inte det blev konstigt att du bara avlägsnade dig? Hästen var ju halt och gubben menade antagligen bara väl. Jag hade bara sagt till gubben att ja jag vet men hästen är under igångsättning efter ordination av veterinär sen hade det inre varit mer med det. 🤷‍♀️
Med tanke på vad du skrev tidigare...
Jag kan tyvärr inte hålla käft när jag ser ngn rida en halt häst. Jag bryr mig faktiskt inte hur mottagaren tar det för är hästen halt så är det för hästens skull jag säger det.
Hade du accepterat en förklaring ens? Det låter inte direkt så på din formulering.
Sedan så skriker man väl inte åt någon överhuvudtaget. Man går fram och frågar. Det är liksom allmänt hyfs att inte skrika åt någon man inte känner utan dialogen bör öppnas på ett trevligare vis.
Jag hade nog också kunnat avlägsna mig om jag blev skrikt på, för jag orkar liksom inte med en hetsig skrikande diskussion med någon som inte kan bete sig vettigt..
 
Med tanke på vad du skrev tidigare...

Hade du accepterat en förklaring ens? Det låter inte direkt så på din formulering.
Sedan så skriker man väl inte åt någon överhuvudtaget. Man går fram och frågar. Det är liksom allmänt hyfs att inte skrika åt någon man inte känner utan dialogen bör öppnas på ett trevligare vis.
Jag hade nog också kunnat avlägsna mig om jag blev skrikt på, för jag orkar liksom inte med en hetsig skrikande diskussion med någon som inte kan bete sig vettigt..
Nu antar du lite väl mycket men texter tolkas på olika sätt🤷‍♀️
Jag tolkar själv din text som om du är en av dom som inte märker om din häst är halt. 🤷‍♀️

Varken du eller jag var där, att personen som skrev att gubben skrek kanske inte ens skrek men h*n upplevde det så.
Låter konstigt i mina öron att inte stå upp för det man gör om det verkligen är så att tex hästen är under igångsättning. Varför avlägsna sig om man inte har ngt att dölja liksom.
 
Nu antar du lite väl mycket men texter tolkas på olika sätt🤷‍♀️
Jag tolkar själv din text som om du är en av dom som inte märker om din häst är halt. 🤷‍♀️

Varken du eller jag var där, att personen som skrev att gubben skrek kanske inte ens skrek men h*n upplevde det så.
Låter konstigt i mina öron att inte stå upp för det man gör om det verkligen är så att tex hästen är under igångsättning. Varför avlägsna sig om man inte har ngt att dölja liksom.
Ja, det var ju en väldigt fri tolkning. Men varsågod att göra så du.
 
Kan lägga till en situation där jag dömde en PnR och efter några moment i början av programmet valde jag att kalla till mig ryttaren för att hästen var otaktmässig i varje del. Hade det varit tävling och jag var öd hade hästen fått startförbud och som sittande domare hade jag blåst ut. Detta mottogs intet väl. Några dagar senare tränades det som vanligt för bokstavstränare som rider GP. Hästen var fortfarande lika oren.

Det blir liksom lite tröttsamt att en inte får gehör ens i roll som domare. Det får mig inte direkt att tro att nån ska lyssna på en som en random främling på nätet.

(Mvh hon som lagt ut flera filmer på häst med rörelsestörning under året. Om folk frågar, vilket typ ingen gör, så hade jag gladeligen svarat och berättat om var störningen kommer ifrån.)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
  • Artikel
Hästnyheter I ett inlägg på sociala medier går den anklagade landslagsryttaren nu själv ut och kommenterar uppgifterna. I inlägget skriver Douglas...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
641
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp