Om man ser en halt häst...

Du ser ett klipp på en halt häst. Vad gör du?

  • Bläddrar vidare.

    Röster: 23 50,0%
  • Frågar om hästen är uppkollad.

    Röster: 11 23,9%
  • Skriver att hästen ser halt ut.

    Röster: 17 37,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    46

Sryoqwe

Trådstartare
Om ni ser en film på en tydligt halt häst på sociala medier där ägaren inte nämner det alls utan bara hur bra det går med träningen, vad gör ni då?
 
Åh det här hände mig senast igår. Dessutom en ung häst med skadehistorik i det benet den markerar på. Inte heller den gången märkte ägaren något. Jag gjorde inget men jag känner att jag kanske borde :(
 
Ett litet tillägg: sen finns det ju en massa scenarion runt om, till exempel är det en bekant? Okänd? Har någon skrivit det innan? Och så vidare. Budskapet anpassas efter omständigheterna. Kanske skickat man ett sms om det är en bekant, eller om andra påpekat det innan, inget alls.
 
Ett litet tillägg: sen finns det ju en massa scenarion runt om, till exempel är det en bekant? Okänd? Har någon skrivit det innan? Och så vidare. Budskapet anpassas efter omständigheterna. Kanske skickat man ett sms om det är en bekant, eller om andra påpekat det innan, inget alls.
Det som gjorde att jag startade tråden var ett inlägg från en okänd person där ingen hade kommenterat innan. Jag skrev inget då utan funderade på det, men om ingen har kommenterat det nu så borde jag kanske göra det.
 
Det som gjorde att jag startade tråden var ett inlägg från en okänd person där ingen hade kommenterat innan. Jag skrev inget då utan funderade på det, men om ingen har kommenterat det nu så borde jag kanske göra det.
Man kan ju vara lite diplomatisk och skriva på ett vänligt sätt att du tycker hästen ser lite oren ut. Nu menar jag inte att du hittar på hälta men det är ju inte jätteovanligt att folk kommer med det påståendet :)
 
Det är verkligen en avvägning. Om det är i en stor grupp, ex Dressyrsnacket så hade jag nog sagt att jag tyckt hästen ser oren ut. Om det är någon i mitt vänflöde hade det helt berott på vem det är. Det finns flera som jag vet inte hade lyssnat ändå och då orkar jag inte ödsla energi på det.
 
Tycker också det är en svår fråga... Och samtidigt lätt. Såklart "ska" man för djurets skull påpeka att den ser mer än lovligt oregelbunden ut men det är ju också svårt att veta hur det landar. Såg en ganska uppenbart halt ponny på tiktok men vågade inte kommentera för det verkade vara någon tioårig medryttare som laddat upp klippet. Det är ju inte tioåringens ansvar att påpeka för ägaren att hästen är ofräsch...
 
Jag tänker att man kan skicka ett meddelande. Du hänger man inte ut någon i en kommentar men har ändå sagt till.
men av de största influencerna la upp en travfilm på en unghäst för någon månad sen. Den var jätteojämn men tänkte att den är obalanserad och ung och hen ville flasha för mycket. I det fallet säger jag inte till. Hen har fullkoll, det är jag helt säker på. Däremot tyckte jag det var konstigt att de visade den filmen.

Min egna unghäst har varit ojämn och kan fortfarande vara det men det är när hon blir obalanserad och släpper kontakten. Hon är fullt checkad och jag lägger inte ut filmer där det syns. Hon blir jämnare och jämnare nu när hon bygger muskler och vi bytt hovslagare men jag hade inte tagit illa vid mig om någon kommenterat det.
 
Jag tänker att man kan skicka ett meddelande. Du hänger man inte ut någon i en kommentar men har ändå sagt till.
Men nä. Att kommentera att hästen ser oren ut är INTE att hänga ut någon. Att hänga ut någon är att berätta för alla att "Fia Karlsson minsann sitter och rider runt på sin halta häst, det är för djävligt och alla borde protestera"

Att på ett vänligt sätt nämna något en ser på material som läggs ut är INTE att hänga ut någon.
 
Känner jag inte personen så nej, varför skulle någon lyssna på en främling om inte tränaren eller någon annan sagt något eller varför skulle någon lyssna på en främling som inte lyssnar på sin tränare.
Då ska man bara veta att personen har en tränare eller annan kunnig som ser hästen. I det här fallet skulle det inte förvåna mig alls om personen inte har en tränare.
 
Om ni ser en film på en tydligt halt häst på sociala medier där ägaren inte nämner det alls utan bara hur bra det går med träningen, vad gör ni då?
Jag tycker det är otroligt vanligt att hästar ser lite ofräscha ut tyvärr. Och jag tror inte de flesta tar en främlings ord på allvar om man nu har tränare tex som inte upplever att hästen har besvär. För många är det väldigt känsligt och inte något de vill ta till sig.
Vissa har ju veterinärer som inte direkt är bra på diffusa smärtsymptom. De åker då till den veterinären som är för kass för att hitta ngt. Det blir då ingen förändring till det bättre oavsett om man säger till.
Så jag lägger mig inte i om jag inte blir ombedd eller vet att jag har en väg in och kan hjälpa dem vidare.
Är hästen tokhalt skriver jag nog ngt däremot. Och om folk ber om råd.
Men rätt ofta ser man ju folk som rider hästarna nerkörda i bogarna, måste behandlas regelbundet etc. Där orkar jag inte ta upp det när personen inte är redo för att ta in. De åker ju iaf till vet etc och man hoppas de lär sig med tiden. Och säger man till dem så ger det noll iaf.
 
Om ni ser en film på en tydligt halt häst på sociala medier där ägaren inte nämner det alls utan bara hur bra det går med träningen, vad gör ni då?
Det beror på situationen, kan ju fråga av nyfikenhet för att utveckla sig själv på rörelsemönster. Det finns många orsaker att en häst kanske inte riktigt är helt ren. Fråga ifall man ser fel eller inte, inte anklagande för då tar nog inte många åt sig eller har lust att svara.

Skillnad dock om hästen är väldigt halt och faktiskt ser ut att ha väldigt ont, då är man skyldig att agera tycker jag. Fast även då kan man skriva på ett sätt som gör att det inte låter som en anklagelse utan mer att man faktiskt undrar vad som hänt.
 
Jag bläddrar vidare.
Folk tar det oftast på fel sätt så säger inget numera (jag har gjort) så väljer att vara tyst om ingen ber om råd.
 
Jag skrev till den här personen, hen verkade ta det bra. Jag tror inte att hen riktigt förstod vad jag menade men förhoppningsvis är hen lite mer uppmärksam på hälta nu.
 
Men nä. Att kommentera att hästen ser oren ut är INTE att hänga ut någon. Att hänga ut någon är att berätta för alla att "Fia Karlsson minsann sitter och rider runt på sin halta häst, det är för djävligt och alla borde protestera"

Att på ett vänligt sätt nämna något en ser på material som läggs ut är INTE att hänga ut någon.
Hänga ut var fel ordval. Om man skriver en kommentar under ett inlägg på en person man inte känner så kommer det garanterat tolkas negativt. Om man istället skriver ett meddelande kanske man har chans att nå fram. Var mer så jag menade.
 
Att skriva till någon helt okänd tror jag inte hjälper alls. Jag har tagit upp det när jag har varit spekulant på en häst som är uppenbart halt vid provridning men det har aldrig tagits väl emot så är det inte anmälningsilla så säger jag faktiskt inget längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Keb71
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 059
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigare danska OS-ryttaren Andreas Helgstrand och hans medarbetare anklagas för oetiska träningsmetoder. I videomaterial filmade med...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp