Om man skulle köpa ett föl?

Cattis_E

Trådstartare
Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli.
Det kan dröja ett antal år, eller ske snabbare än jag hoppas.

Mina tankegångar gäller främst ponny/kallblodsraser.
Ex vis Fjording, welsh cob, connemara, möjligen Islandshäst mfl.
Men man vet ju aldrig vad det blir, dock inte varmblod (varken halvblod eller trav) så tar gärna allmänna reflektioner.

1. Om man tittar på annonser på "föl och unghästar på allt ifrån precis avvanda/ska vänjas av till säg max 2 år.
Vad ska man se till att få kollat på besiktning? Man lär väl inte böjprov och sånt tänker jag. Röntga känns inte heller helt aktuellt...? Några fallgropar som man bör kolla extra på just för att det är föl/ungis?

2. Om man känner till en uppfödare som verkar väldigt seriös och vill tinga ett föl på förhand därigenom, vad ska man tänka på då?
På något sätt bör man såklart se till att överenskommelsen/ev kontrakt gäller ett friskt föl som förväntas ha full brukbarhet i framtiden.
När besiktigas en så liten? Eller man kanske väntar tills den är avvand och redo att flytta förresten...

Ja, nu hör ju. Jag har ingen koll för den yngsta egna jag köpt var 4 år 😅.
 
Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli.
Det kan dröja ett antal år, eller ske snabbare än jag hoppas.

Mina tankegångar gäller främst ponny/kallblodsraser.
Ex vis Fjording, welsh cob, connemara, möjligen Islandshäst mfl.
Men man vet ju aldrig vad det blir, dock inte varmblod (varken halvblod eller trav) så tar gärna allmänna reflektioner.

1. Om man tittar på annonser på "föl och unghästar på allt ifrån precis avvanda/ska vänjas av till säg max 2 år.
Vad ska man se till att få kollat på besiktning? Man lär väl inte böjprov och sånt tänker jag. Röntga känns inte heller helt aktuellt...? Några fallgropar som man bör kolla extra på just för att det är föl/ungis?

2. Om man känner till en uppfödare som verkar väldigt seriös och vill tinga ett föl på förhand därigenom, vad ska man tänka på då?
På något sätt bör man såklart se till att överenskommelsen/ev kontrakt gäller ett friskt föl som förväntas ha full brukbarhet i framtiden.
När besiktigas en så liten? Eller man kanske väntar tills den är avvand och redo att flytta förresten...

Ja, nu hör ju. Jag har ingen koll för den yngsta egna jag köpt var 4 år 😅.
Unghästar böjer man inte på böjprov, däremot så visas de för veterinären i trav.

Jag har inte köpt ett föl, men en åring som var avvand från sin mamma.

Det var en omställning för honom att bli hanterad varje dag, och komma till en ny flock. Så är det för alla hästar, såklart, men jag tänkte till lite extra för hemtransport och insläpp i ny hage. Man vet ju inte riktigt hur de reagerar.

Jag var noga med vilket temperament han visade, och jag tittade särskilt på benställning.

Vad gäller tinga ett föl innan det är fött etc, har jag ingen erfarenhet av.

Jag själv tagit ett föl på mitt sto, och med tanke på hur mycket som kan krångla, så är det klart minsta risk att köpa ett färdigt och fött föl.
 
Unghästar böjer man inte på böjprov, däremot så visas de för veterinären i trav.

Jag har inte köpt ett föl, men en åring som var avvand från sin mamma.

Det var en omställning för honom att bli hanterad varje dag, och komma till en ny flock. Så är det för alla hästar, såklart, men jag tänkte till lite extra för hemtransport och insläpp i ny hage. Man vet ju inte riktigt hur de reagerar.

Jag var noga med vilket temperament han visade, och jag tittade särskilt på benställning.

Vad gäller tinga ett föl innan det är fött etc, har jag ingen erfarenhet av.

Jag själv tagit ett föl på mitt sto, och med tanke på hur mycket som kan krångla, så är det klart minsta risk att köpa ett färdigt och fött föl.
Tack för infon 😊.
Precis det tänkte jag också. Att jag nog helst köper ett fött föl om det någon gång i framtiden ska bli ett föl. Kändes just läskigt och inte helt klokt att tinga ett ofött.
Men det finns ett speciellt sto jag gärna skulle köpa ett föl från, så om hon går i avel fortfarande när det är dags, kanske man vågar tinga det när det fortfarande inte är avvant än men så pass gammal att man kan bedöma tex beställning och sedan får man ju vänta med att ta hem till den är avvand (men såklart med reservationen att den går igenom besiktning innan den hämtas).

Ja, jag är beredd på att det i så fall blir stor omställning för fölet och är sådan som kommer göra allt jag kan komma på för att underlätta.
 
Jag råkade köpa ett föl förra våren.
Hade tänkt mig något lite äldre och gjorde säkert alla fel man kan göra med köpet, men när han kröp upp i famnen på mig och ville gosa kunde jag inte säga nej :heart

Han besiktigades och har fått gå kvar hos uppfödaren (först med sin mamma så länge som möjligt och nu) med ett gäng kompisar på lösdrift i väntan på att bollarna ska trilla ner och skäras bort.

Jag vill att han ska ha läkt ihop efter skärandet innan jag tar hem honom. Jag har lagt en del tid på att lära känna honom hos uppfödaren. Jag hoppas få hem honom till betet, när hästarna inte behöver bråka om resurser. Han kommer få gå med ett gäng killar och jag hoppas vi kan ge honom en gradvis tillvänjning i flocken.

Om dom närmar sig 2 kan det vara värt att röntga för cystor/benbitar om rasen har sånt i sig.
 
Innan köp av föl tycker jag man ska se till att förutsättningarna för att hålla föl/unghäst finns. Dvs bra hagar, ordentlig utevistelse, jämnåriga kompisar osv.

Inte vad du frågade efter, men enligt mig viktigt att tänka på 😊
 
Innan köp av föl tycker jag man ska se till att förutsättningarna för att hålla föl/unghäst finns. Dvs bra hagar, ordentlig utevistelse, jämnåriga kompisar osv.

Inte vad du frågade efter, men enligt mig viktigt att tänka på 😊
Har egen gård så styr över förutsättningarna med hagar och utevistelse själv, och naturligtvis köper jag inte ett föl utan att tänka igenom lösningar ordentligt på sådana aspekter :)
 
Har egen gård så styr över förutsättningarna med hagar och utevistelse själv, och naturligtvis köper jag inte ett föl utan att tänka igenom lösningar ordentligt på sådana aspekter :)
Hur gör man då med jämnåriga kompisar? Skaffar man små inackorderingar? Man kan ju inte köpa flera föl som sällskap 😅 OBS genuin fråga 🤓
 
Jag har köpt ett hingstföl, vi gjorde bara gårdsbesiktning, ingen böjprov utan sprang bara lite med honom på gårdsplanen.
Försäkra innan 6 mån så täcker försäkringen allt som lösa benbitar mm (iaf inom mitt bolag).

Jag hade inte mkt erfarenhet av föl men hade god kontakt med uppfödaren som är mycket seriös och erfaren, hon gav mig mycket råd och all form av stöd som behövdes. Jag kollade upp fölets föräldrar och äldre släktingar hur deras hållbarhet och sundhet varit innan köpet. Temperamentet mycket viktigt på mor och farföräldrarna.

Min är uppvuxen i stor sto och fölflock, går just nu i blandflock utan andra jämnåriga men de andra hästarna leker väldigt mycket med honom. Inte upplevt han saknar något. Dock kommer en till unghäst till sommaren, så får se hur han blir då.

Köp föl, helt underbart är det! Även utan större erfarenhet :)
 
Hur gör man då med jämnåriga kompisar? Skaffar man små inackorderingar? Man kan ju inte köpa flera föl som sällskap 😅 OBS genuin fråga 🤓
Jag lät min gå kvar hos uppfödaren med kompisar i olika åldrar. Hans bästa kompis är 1 år yngre, övriga kompisar har varierat lite.
 
Hur gör man då med jämnåriga kompisar? Skaffar man små inackorderingar? Man kan ju inte köpa flera föl som sällskap 😅 OBS genuin fråga 🤓
Jag hade också haft kvar den hos uppfödaren ett tag om det var möjligt. Sedan brukar det gå att hitta unghästbete, eller någon som vill ha en lekkamrat till sitt föl/unghäst som man kan erbjuda plats.
Det finns säkert ytterligare varianter men jag tänker att jag skulle haft en dialog med uppfödaren till fölet, sökt råd hos andra uppfödare i bekantskapskretsen och undersökt möjligheterna innan jag slog till.
 
Jag har köpt ett hingstföl, vi gjorde bara gårdsbesiktning, ingen böjprov utan sprang bara lite med honom på gårdsplanen.
Försäkra innan 6 mån så täcker försäkringen allt som lösa benbitar mm (iaf inom mitt bolag).

Jag hade inte mkt erfarenhet av föl men hade god kontakt med uppfödaren som är mycket seriös och erfaren, hon gav mig mycket råd och all form av stöd som behövdes. Jag kollade upp fölets föräldrar och äldre släktingar hur deras hållbarhet och sundhet varit innan köpet. Temperamentet mycket viktigt på mor och farföräldrarna.

Min är uppvuxen i stor sto och fölflock, går just nu i blandflock utan andra jämnåriga men de andra hästarna leker väldigt mycket med honom. Inte upplevt han saknar något. Dock kommer en till unghäst till sommaren, så får se hur han blir då.

Köp föl, helt underbart är det! Även utan större erfarenhet :)
Kolla upp försäkringen noggrant. Sex månader brukar inte räcka, utan fölet skall vara försäkrat obruten senast när det är 30 dagar, har jag för mig.
 
Jag hade också haft kvar den hos uppfödaren ett tag om det var möjligt. Sedan brukar det gå att hitta unghästbete, eller någon som vill ha en lekkamrat till sitt föl/unghäst som man kan erbjuda plats.
Det finns säkert ytterligare varianter men jag tänker att jag skulle haft en dialog med uppfödaren till fölet, sökt råd hos andra uppfödare i bekantskapskretsen och undersökt möjligheterna innan jag slog till.
Själv har jag löst det med att jag köpt en åring och har ett eget uppfött föl.

De är numera åring och tvååring och går tillsammans. Jag skall i sommar hitta lämpligt betessällskap till dem.
 
Jag har köpt ett hingstföl, vi gjorde bara gårdsbesiktning, ingen böjprov utan sprang bara lite med honom på gårdsplanen.
Försäkra innan 6 mån så täcker försäkringen allt som lösa benbitar mm (iaf inom mitt bolag).

Jag hade inte mkt erfarenhet av föl men hade god kontakt med uppfödaren som är mycket seriös och erfaren, hon gav mig mycket råd och all form av stöd som behövdes. Jag kollade upp fölets föräldrar och äldre släktingar hur deras hållbarhet och sundhet varit innan köpet. Temperamentet mycket viktigt på mor och farföräldrarna.

Min är uppvuxen i stor sto och fölflock, går just nu i blandflock utan andra jämnåriga men de andra hästarna leker väldigt mycket med honom. Inte upplevt han saknar något. Dock kommer en till unghäst till sommaren, så får se hur han blir då.

Köp föl, helt underbart är det! Även utan större erfarenhet :)
Härligt att höra.
Om det nu överhuvudtaget blir aktuellt så tänker jag mig också att det vore bäst att hitta en seriös, erfaren och engagerad uppfödare som man kan få en del information från.
 
Härligt att höra.
Om det nu överhuvudtaget blir aktuellt så tänker jag mig också att det vore bäst att hitta en seriös, erfaren och engagerad uppfödare som man kan få en del information från.
Verkligen! Känns tryggt att kunna ta över stafettpinnen på ett bra sätt och ge fölet bästa förutsättningarna från starten.
 
Vad ska man se till att få kollat på besiktning?
Lyssna på hjärtat så det inte är några missljud. Sen är det väl egentligen inte så mycket mer att tillägga så länge fölungen är exteriört korrekt.

Det är jättekul att köpa en fölunge och vara med från början. Vissa behöver dock lekkompisar i samma ålder, medan andra inte riktigt gör det på samma sätt. Min numer 4-åring tydde sig mer till gamla valacken i flocken än 1-åringen som var lika gammal.
 
Jag har aldrig köpt föl, men 2st 1 åringar. De har jag inte ens besiktat.

Det jag hade tittat på hos ett föl är ev stam (om man tycker prestation är av vikt), exteriör (kan vara svårt att bedöma då de kan växa ojämnt) och då tänker jag benställning, lång/kort rygg, halsansättning. Sen hade jag personligen ryggat om fölet varit allt för skyggt. Men det är för jag haft en spänd häst som var väldigt svårfångad i hagen (pratar vuxen häst nu) och inte alls speciellt förtjust i att umgås med en människa. Det har satt spår i mig.

Sen förutsättningarna för att hålla ett föl. Personligen föredrar jag lösdrift, stora kuperade hagar med andra unghästar.
 
Jag har köpt en åring för många år sedan, ingen veterinärbesiktning, uppfödaren ledde runt hästen lite på gårdsplanen för att visa att den gick att leda i grimma, betalade kontant på plats och körde hem hästen. Inte riktigt att rekommendera kanske men med föl är det mycket mer magkänsla än med en äldre häst. Idag hade jag kollat mer noga och även veterinärbesiktigat det som går.
 
Har köpt 3 föl och 2 1-åringar, alla födda på Lojsta, 1-åringarna hade en annan ägare innan mig. Fölen direkt från Lojsta köpte jag på stam och bild, såg dom live första gången när de var 2-3 månader och 2:a gången vid fölskiljningen, när jag tog hem dem, det senaste fölet köpte jag enbart på stammen, såg henne live första gången vid fölskiljningen. 1-åringarna var jag och tittade på men kikade bara på dem i stallet, eftersom de inte gick att leda eller släppa lösa, då de rymde hela tiden. Även där var stammen det viktigaste, den ena var efter samma mamma som jag verkligen gillar, den andra fick följa med så de inte blev själva...Stoppade in dem i transporten och tog med dem hem direkt. Inga veterinärbesiktningar eller något, så kanske inte att rekommendera, men det blev bra ändå. Kommer nog att köpa nästa från Lojsta också, ev blir det två på en gång så de får sällskap av varandra. Gillar att köpa föl och följa dem hela vägen, funderar på att köpa 1-2 hingstföl från Lojsta/år, utbilda, visa och sälja.
 
Innan köp av föl tycker jag man ska se till att förutsättningarna för att hålla föl/unghäst finns. Dvs bra hagar, ordentlig utevistelse, jämnåriga kompisar osv.

Inte vad du frågade efter, men enligt mig viktigt att tänka på 😊
Intressant, hamnade i diskussion med en kompis som köpt ett 9 månaders? föl, som bara går ihop med hens gamla valack på 21 år. Kommenterade på detta, men "det va minsann inga problem, och fölet trivs etc." när jag kommenterade om dom inte borde skaffa jämnårigt sällskap. Tycker det är så märkligt hur folk tänker, särskilt folk som man tycker om annars, men har så jäkla märklig inställning till hästar. Jag anser ju att sällskap av lek kompisar är ett måste för alla föl.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: aiquen
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: valley
·
Ridning I annonser står ofta "ingen nybörjarhäst" och jag funderar på vad det innebär. Jag ser mig inte som nybörjare, red i min ungdom och har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp