Om minipiller och övervikt

Monimaker

Trådstartare
Jag har ordentliga problem med min PMS och har så haft under större delen av mitt liv. Samtliga gånger jag har blivit inlagd på psykiatrisk avdelning på grund av ökad suicidalitet – jag har en depression i botten – eller upplevt att det skulle behövas, har varit under perioder av PMS och jag tror att det är ett samband av betydelse. När jag talade med en mentalskötare och sjukgymnast om detta föreslog de kombinerade p-piller. Antidepressiv medicinering, vilket verkar vara ett annat beprövat knep, tar jag redan kontinuerligt och har så gjort i flera år.

Och det hade ju varit en idé, om inte mitt BMI hade varit högt över de gränser som anses optimala för att skriva ut sådana läkemedel. Däremot verkar inte BMI spela särskilt stor roll vid föreskrivandet av minipiller/gestagen, om jag förstått det hela rätt. Jag har scannat av internet och sökt information om huruvida överviktiga personer har fått minipiller utskrivet för att råda bot mot svår PMS, men underlaget förefaller knapphändigt.

Så, min fundering är om någon här har, eller känner någon som har, fått minipiller utskrivet trots kraftig övervikt? Och om det har varit mot PMS, hur har det fungerat? Känner att jag vill höra om det ens är lönt att försöka innan vården bara säger nej och stänger dörren. :o

Observera att minipillrens funktion som preventivmedel är helt irrelevant för mig.
 
Jag har problem med övervikt och äter mini piller sedan flera år tillbaka. Aldrig varit tal om att jag skulle behöva avstå de pga av min vikt. Tar dem för att slippa mensen och kraftiga blödningar. Varit iväg flera gånger på gynundersökningar och liknande och där talat om mini piller ingen har sagt något om min vikt mer en att jag fått frågan om jag tycker att jag har gått upp i vikt av dem vilket jag inte har för är ingen skillnad om jag slutar eller inte mer en att jag får tillbaka mensen och väldiga med kraftiga blödningar som sagt.
 
Jag har problem med övervikt och äter mini piller sedan flera år tillbaka. Aldrig varit tal om att jag skulle behöva avstå de pga av min vikt. Tar dem för att slippa mensen och kraftiga blödningar. Varit iväg flera gånger på gynundersökningar och liknande och där talat om mini piller ingen har sagt något om min vikt mer en att jag fått frågan om jag tycker att jag har gått upp i vikt av dem vilket jag inte har för är ingen skillnad om jag slutar eller inte mer en att jag får tillbaka mensen och väldiga med kraftiga blödningar som sagt.

Skönt att det inte har varit problem med att få dem utskrivna och att de fungerar för dig! Tack för att du tog dig tid att svara. :love:
 
Inget säga om PMS då aldrig haft problem med det.. MEN jag fick minipiller utskriver just för jag är överviktig, så fick inte fortsätta med vanliga p-piller. Så här i efterhand sörjer jag inte, stabilare humör och ingen mens :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp