ameo

Trådstartare
Moderator
Inspirerad av tråd om namn på barn.
Många av oss har flera förnamn. Många av oss ger också våra barn flera förnamn.
Varför gör man så, egentligen? Varifrån kommer traditionen att ha flera förnamn? Det är ju egentligen rätt konstigt...

/ameo i funderartagen :p
 
Ingen av oss syskon har namn som funnits i släkten tidigare. Vi har två förnamn var. Ingen aning om varför..
 
Alla i min släkt och sambons släkt (och de flesta jag känner) har släktnamn, ofta föräldrar eller mor/farföräldrar, som andranamn.
Som en ära typ kanske.

Alla utom min syster :cool:som har ett andranamn som ingen annan heter. Hon är född som nummer två i syskonskaran, namnet bestämdes/föreslogs av vår far och ingen vet rikigt vartifrån det kommer :p:D

Förövrigt har även jag funderat på varför andranamn använda alls 😎 Trots det har våra barn två andranamn var (ett namn från vardera sida)
 
Jag är långt ifrån säker på min sak, men vad jag ser i min släktforskning är det andra namnet som inte är tilltalsnamn snarare en tradition att lägga till en förälders namn som efternamn, inte som vare sig förnamn eller efternamn. Jag har tillexempel en Anna Mats Simonsdotter i mitt släktträd, och då heter Annas pappa Simon i tilltalsnamn men Annas mamma hette Matsdotter och hennes pappa hette alltså Mats. Jag har flera såna exempel som följer den algoritmen eller hur man nu ska kalla det. Jag tror det här med att döpa och kalla det för 'mellannamn' är en nyare tradition som vi kanske gjort det till i modern tid?
 
Namngivning har helt klart varit ett sätt att hedra andra familjemedlemmar, eller att stärka familjernas nätverk genom att ge barnen namn efter sina faddrar, kungligheter eller andra gynnare. Andranamnet är också ofta ett sätt att kunna använda ett namn som är lite hopplöst eller omodernt som tilltalsnamn, t ex ett namn som gått i släkten länge.
 
Tror det kan vara väldigt olika beroende på familj etc.
Kan bara ta mig själv som exempel.
Har 3 förnamn:
1 (tilltalsnamn): Ovanligt namn. Valdes för att de tyckte det var fint, och hade en fin betydelse.
2: Mycket vanligt namn. Mormors namn. Tillika ett namn som flertalet kvinnor i släkten, på båda sidor, haft.
3: Mycket vanligt namn. Vet faktiskt inte ens historien, om det ens finns något. Betydelsen passar dock väldigt bra ihop med de två ovanstående. Man kan på vissa sätt säga att betydelsen av dessa tre sammantaget bildar en "mening".
 
Har tre förnamn. Mitt tilltalsnamn, min mormors förnamn samt min farmors mellannamn. Tycker det är fint, lite som att bära med sig en del av dem hela tiden. :) Man gör väl så för att hedra äldre släktingar?
 

När jag jobbade med att översätta kyrkböcker (mest 1600 tal) så va det generellt så att ju fler mellannamn ju mer pengar hade man.
 
JAg har tre namn, våra barn också.
Vanans makt och roligt. De har inte släktnamn avsiktligt men ett namn till varje barn finns i släkten.
 
När jag jobbade med att översätta kyrkböcker (mest 1600 tal) så va det generellt så att ju fler mellannamn ju mer pengar hade man.
Fast i svesnk tradition och historia har vi inga mellannamn, bara andranamn (tredje, fjärde etc) och efternamn?
 
Fast i svesnk tradition och historia har vi inga mellannamn, bara andranamn (tredje, fjärde etc) och efternamn?
Fast jo? Jag har ju mitt tilltalsnamn och två namn till, sedan ett mellannamn som är som min pappas efternamn men som jag enligt skatteverket inte behöver använda när jag skriver min namnteckning osv och så har jag mitt efternamn som måste användas. När mina barn skulle få namn så fick de inte ärva det jag har som mellannamn, just eftersom det räknas som ett mellannamn och det kan inte gå i arv. Fram till förra året eller förra året innan det kunde man inte ha två efternamn utan ett var betecknat som mellannamn.
 
Fast jo? Jag har ju mitt tilltalsnamn och två namn till, sedan ett mellannamn som är som min pappas efternamn men som jag enligt skatteverket inte behöver använda när jag skriver min namnteckning osv och så har jag mitt efternamn som måste användas. När mina barn skulle få namn så fick de inte ärva det jag har som mellannamn, just eftersom det räknas som ett mellannamn och det kan inte gå i arv. Fram till förra året eller förra året innan det kunde man inte ha två efternamn utan ett var betecknat som mellannamn.
Hm, ja, jo - men nu måste vi nog definiera vad som är vad. Tilltalsnamn, andra(tredje,fjärde etc) hör till kategorin förnamn, medan ett taget/ingift efternamn blir mellannamn och sen ditt eget efternamn? Jag har ingen energi att googla just nu jag bara utgår efter vad jag tror. TS pratar om det namn vi vardagligt kallar "mellannamn" som vi firar med namnsdagar, men enligt vad jag lst mig till i släktforskningstermer, så är dessa namn inte mellannamn. Det du pratar om däremot är mellannamn, ett "dubbel (efter)namn". Men vad jag försökte säga är att våra "förnamn" inte är mellannamn. Äsch, jag blir helt snurrig, hoppas du förstår vad jag menar ändå...
 
Hm, ja, jo - men nu måste vi nog definiera vad som är vad. Tilltalsnamn, andra(tredje,fjärde etc) hör till kategorin förnamn, medan ett taget/ingift efternamn blir mellannamn och sen ditt eget efternamn? Jag har ingen energi att googla just nu jag bara utgår efter vad jag tror. TS pratar om det namn vi vardagligt kallar "mellannamn" som vi firar med namnsdagar, men enligt vad jag lst mig till i släktforskningstermer, så är dessa namn inte mellannamn. Det du pratar om däremot är mellannamn, ett "dubbel (efter)namn". Men vad jag försökte säga är att våra "förnamn" inte är mellannamn. Äsch, jag blir helt snurrig, hoppas du förstår vad jag menar ändå...
Jag fattar, du kunde ju skrivit att förnamn inte är mellannamn så hade jag inte klampat in här! :D:p:o För det är de ju inte, de är ju förnamn bara och mellannamn är ju ett av efternamnen och efternamn är ju... ja ja rätt logiskt!:D
 
Förresten, firar namnsdagar? Är jag den enda som inte gör det? Jag har tre namn och ingen av dem har fått någon dag. :mad: Vi har inte för vana från släkten heller att fira namnsdagar tyvärr. :(
 
Förresten, firar namnsdagar? Är jag den enda som inte gör det? Jag har tre namn och ingen av dem har fått någon dag. :mad: Vi har inte för vana från släkten heller att fira namnsdagar tyvärr. :(
Vi brukar fira med ett "grattis på namnsdagen", om vi kommer ihåg. Men det är bara tilltalsnamn som räknas! En evig diskussion här hemma :D
 
Mina syskon och jag har fyra namn. Två förnamn och två efternamn. Ett efternamn efter var förälder, ett tilltalsnamn och ett släkt namn. Jag är namngiven efter min farmors mor, som jag för övrigt är fysiskt mycket lik. Jag tror de flesta i släkten har två förnamn. Mina föräldrar var noga med att tilltalsnamnen inte skulle innebära smeknamn och att alla namnen skulle låta bra med varandra.

Förresten, firar namnsdagar? Är jag den enda som inte gör det? Jag har tre namn och ingen av dem har fått någon dag. :mad: Vi har inte för vana från släkten heller att fira namnsdagar tyvärr. :(

Nej. Hälften av oss saknar namnsdagar att fira så det blir inget av. Jag har namnsdag två veckor innan min födelsedag så det känns lite kaka på kaka oavsett.
 
Ingen aning var traditionen kommer ifrån men i min familj så har det varit namn som funnits i familjen, jag har min farmor och min mormors namn (eller ja halva, mormor har dubbelnamn) + mitt tilltalsnamn som valdes för det skulle vara så unikt och passa en internationell karriär :grin:

Sonen har ett vi kom överens om som tilltalsnamn och så ett namn vanligt förekommande i hans pappas släkt och så har han från min farfar.

Skaffar vi någon till unge så blir det nog att kolla igenom släktböckerna som jag lånat av mormor och morfar för att hitta något fint som kanske passar med sonens namn för vete tusan vad man kan hitta som passar :nailbiting:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 159
Senast: Mineur
·
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
707
Senast: Caoimhe
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp