om nattliga störningar på landet

Är uppvuxen i förorten bredvid tunnelbanan, mitt emot en ambulansstation och utryckningsväg för en brandstation så kanske är härdad. 😂
Ljud som förekommer i ens närhet hela tiden brukar man ju vänja sig vid. Jag bodde några månader bredvid (50 m från) en järnväg med massor av tunga godstransporter. Hann vänja mig vid det också.
Men nya ljud brukar väcka mig.
 
Även nattetid?

höfläktar stör mig inte ett dugg, det är ett monotont, sövande ljud

Köra förbi? Finns inte på kartan där jag bor... (gammalt foto)
Visa bifogad fil 65996
Det där påminner om en gång de hämtade timmer från gården jag bodde på. Alltså en infart från e4 och enbart till vår gård. (Eller, pappas gård). När de lastat klart skulle jag på jobbet och körde upp bakom lastbilen. Väntade typ fem minuter på att den skulle flytta sig. Gick sen och pratade med chauffören om han var på väg att åka. "Nej, jag har rast en halvtimme till". Ja, det är såklart viktigt att han hade rast, men det fanns verkligen ingen annan väg ut från gården, så han fick helt enkelt akta sig lite så att jag kunde lämna gården. :laugh:
 
Det där påminner om en gång de hämtade timmer från gården jag bodde på. Alltså en infart från e4 och enbart till vår gård. (Eller, pappas gård). När de lastat klart skulle jag på jobbet och körde upp bakom lastbilen. Väntade typ fem minuter på att den skulle flytta sig. Gick sen och pratade med chauffören om han var på väg att åka. "Nej, jag har rast en halvtimme till". Ja, det är såklart viktigt att han hade rast, men det fanns verkligen ingen annan väg ut från gården, så han fick helt enkelt akta sig lite så att jag kunde lämna gården. :laugh:
ja alltså, där vet jag att det förekommer att timmerbilsförare hävdar att de måste så kvar där de står tills deras rast är slut. Och som gammal yrkeschaufför kan jag då berätta att det faktiskt ÄR tillåtet att bryta rasten för att flytta bilen om det av någon anledning är nödvändigt, vilket det absolut är om de blockerar en väg. (dessutom får rasten delas i två delar)
 
ja alltså, där vet jag att det förekommer att timmerbilsförare hävdar att de måste så kvar där de står tills deras rast är slut. Och som gammal yrkeschaufför kan jag då berätta att det faktiskt ÄR tillåtet att bryta rasten för att flytta bilen om det av någon anledning är nödvändigt, vilket det absolut är om de blockerar en väg. (dessutom får rasten delas i två delar)
Se där! Enligt den personen var det i princip olagligt. Jag var dock inte blyg och krävde att han flyttade bilen cirka 15 meter så att jag tog mig till jobbet :D
 
Se där! Enligt den personen var det i princip olagligt. Jag var dock inte blyg och krävde att han flyttade bilen cirka 15 meter så att jag tog mig till jobbet :D
Vi pratade om just det här på jobbet förra veckan och på honom jag pratade med (lastbilschaufför) så verkar det som att man (numera?) måste börja om sin rast om man bryter den.

Så det är extra viktigt att man inte ställer sej dumt till eftersom de flesta är rätt tidspressade.
 
Vi pratade om just det här på jobbet förra veckan och på honom jag pratade med (lastbilschaufför) så verkar det som att man (numera?) måste börja om sin rast om man bryter den.

Så det är extra viktigt att man inte ställer sej dumt till eftersom de flesta är rätt tidspressade.
Jag stod bakom typ någon minut efter rasten påbörjades. Detta var dock runt sju år sen, så jag vet inte hur reglerna såg ut då. :) i det fallet hade han kunnat lasta klart och köra fram/åt sidan cirka 15-20 meter så hade det varit fri passage.
 
Låter irriterande. Snöplogning kan jag stå ut med. Skulle vara skönt att höra snöplogen tidigt i morgon bitti.
Jag har bara vårens fågelkvitter tidig morgon och uggle hoande sen kväll som stör. Nog så irriterande när man vill sova med öppet fönster.
Känner igen det där, vi har sjukt mycket fasaner som skränar på sommarkvällarna och sätter igång igen lagom till att solen går upp.
Kul att bo på landet, nästan jämnt. ;)
 
Jag stod bakom typ någon minut efter rasten påbörjades. Detta var dock runt sju år sen, så jag vet inte hur reglerna såg ut då. :) i det fallet hade han kunnat lasta klart och köra fram/åt sidan cirka 15-20 meter så hade det varit fri passage.
Det hade han verkligen kunnat gjort då!
 
Låter irriterande. Snöplogning kan jag stå ut med. Skulle vara skönt att höra snöplogen tidigt i morgon bitti.
Jag har bara vårens fågelkvitter tidig morgon och uggle hoande sen kväll som stör. Nog så irriterande när man vill sova med öppet fönster.

Känner igen det där, vi har sjukt mycket fasaner som skränar på sommarkvällarna och sätter igång igen lagom till att solen går upp.
Kul att bo på landet, nästan jämnt. ;)

Jag ALSKAR att sova med oppet fonster, men nar jag bodde i South Carolina hade vi ett trad (dogwood, med valdigt fina blommor pa forsommaren) precis utanfor sovrumsfonstret. I det tradet satt en "mockingbird" som "sjong", det vill saga upprepade andra faglars song ... eller ljud i storsta allmanhet. En mockingbird ar alltsa en "harmfagel" som har sin egen sang, men som later som alla andra faglar eller ljud den hor. Aret runt i South Carolina. HELA TIDEN. Dag och natt. :banghead:

Var skrikhals sjong ... MYCKET hogljutt, men ganska fint anda. Anda till i mitten av det hela nar han harmade ett billarm (som man ofelbart vaknade av) och sedan fortsatte med en mangd andra ljud innan han borjade om fran borjan. HELA tiden. Verkligen. :rage:

Har ar en inspelning av en sadan serie av ljud. Dock utan billarm. :cautious:
Northern Mockingbird utan billarm
 
Vi pratade om just det här på jobbet förra veckan och på honom jag pratade med (lastbilschaufför) så verkar det som att man (numera?) måste börja om sin rast om man bryter den.

Så det är extra viktigt att man inte ställer sej dumt till eftersom de flesta är rätt tidspressade.

De digitala färdskrivarna är inte så tillåtande, de reggar precis allt. Kör du iväg bryts rasten, ja. Däremot kan du nog skriva ut en remsa (kvitto) där du biktar dig men det är lite bökigt så de flesta vill nog inte göra det. Jag misstänker att det har med saken att göra men för att reda ut detta taggar jag @TheRedLightning, jag har trots allt inte kunnat göra klart min YKB pga den jävla pandemin så jag har bara övergripande koll än så länge...
 
Jag hade ingen aning om att fågelkvitter och ugglor kunde vara irriterande. Där ser man.

Men du har ju en enkel lösning där, stäng fönstret och lägg till öronproppar.

Jodå, visst kan fåglar vara störande. Här kör strandskatorna igång tidiga sommarmorgonar. Flyger över huset, fram och tillbaka och skriker! Men vi slipper iaf måsarnas och trutarnas skrikande. Varför vet jag inte då vi bor nära havet men de sitter väl nån annanstans och väsnas.
 
Störigt javisst. Men jag tycker det faller under sånt man får stå ut med landet. Såvida dom inte tänker sätta uppe en permanent flisning central där.. Oftast tar det några dagar högst innan de flyttar vidare.
 
Vi pratade om just det här på jobbet förra veckan och på honom jag pratade med (lastbilschaufför) så verkar det som att man (numera?) måste börja om sin rast om man bryter den.

Så det är extra viktigt att man inte ställer sej dumt till eftersom de flesta är rätt tidspressade.

De digitala färdskrivarna är inte så tillåtande, de reggar precis allt. Kör du iväg bryts rasten, ja. Däremot kan du nog skriva ut en remsa (kvitto) där du biktar dig men det är lite bökigt så de flesta vill nog inte göra det. Jag misstänker att det har med saken att göra men för att reda ut detta taggar jag @TheRedLightning, jag har trots allt inte kunnat göra klart min YKB pga den jävla pandemin så jag har bara övergripande koll än så länge...

Det går att flytta på sig även om man påbörjat sin rast. Vet att stoneridgeskrivarna så ska man kunna köra 59 sekunder och behålla rasten. Rent teoretiskt kan man lyckas köra hela Essingeleden i rusningstrafik på annat arbete med dom skrivarna. Jag kan inte helt uttala mig om vilken hastighet man max får köra iväg, men flytta sig 10-20m borde inte va några problem.

Jag har själv flyttat på mig och bibehållt min rast, har en nyare VDO (volvos färdskrivare) och köra jag typ under 10-15 km/h så kan jag flytta mig en bit. När jag inte vågat chansa har jag stannat, varit kvick med att sätta skrivaren på rast, se till så den fortsätter räkna rasten, sen kör ja en liten bit igen, gör likadant igen, stannar ställ på rast.
Som längst har jag nog förflyttat mig runt 50-100m på det sättet.

De äldre skrivarna är kinkigare, flyttar du på dig då får du börja om.
 

Liknande trådar

Äldre Nu är jag förvirrad och tankarna snurrar runt, runt, runt. Vågar och vill jag flytta ut till ett hus på landet helt ensam från min...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 914
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp