Om ni ej har lust

Jag har rätt långa pauser emellanåt, för mig blir det för mycket press om jag ska prestera på jobb/ skola och i stallet. Lägger mer tid när jag orkar och känner för det. Har noll dåligt samvete.
Försöker hålla igång med tömkörning eller så kör jag fritt med klickerträning.
Därav att jag har mina hästar på lösdrift i en helt ok hage storleksmässigt. Så länge de har mat, kan röra sig och kompisar så har de fullt upp med att vara hästar.
Sen värmer det såklart när de kommer galopperande när jag kallar på dem. :heart
 
Jag har aldrig låtit min ork gå före hästens bästa. Har jag varit trött någon dag eller mått skit så motionerade jag honom på ett sätt där jag inte behövde anstränga mig lika mycket.

Hästen går före allt, sen kanske det är så att hästen inte vilat på ett tag och inte skulle må dåligt av det oavsett och då kan man ju passa på att strunta i det den dagen. Men annars så tycker jag att djurens behov går alltid före ens eget.

Sen är ju hästar olika också, vissa hästar spelar det mindre roll om dom står en dag utan motion medans vissa andra har större behov av det för att må bra.

Haha, skulle jag enbart se till hästens bästa så skulle hon bara få gå i hagen. Det påverkar ju hennes kropp mindre än ridning/körning. Men jag har häst för min skull och alltså aktiveras hon när jag har lust.

Har vi däremot en träning/kurs/läger på gång, så ser jag självklart till att hon är i tillräcklig form för det. Dock brukar jag ha lust till ridning när nåt sånt är inplanerat. :)
 
Brukar nästan alltid göra någonting utöver den nödvändiga dagliga skötseln de dagar jag inte orkar/kan/vill rida. Blir oftast enklare motion från marken av olika slag och/eller massagebehandling.
Optimalt skulle ponnyn ridas varje dag, i alla fall under perioden då hästarna går i vinterdagar. Men gör mitt bästa utefter aktuella förutsättningar helt enkelt, i "sämsta" fall blir det ridning bara ett par dagar vissa veckor.

Använder de veckor som det kör ihop sig mycket för mig som kortare (aktiv) vila. Undviker helt längre viloperioder.
 
Idag kände jag inte alls för att motionera mina hästar - så jag skippade helt enkelt det för jag tänkte att det blir ändå inte bra om jag inte är upplagd för det, samtidigt som jag tänkte att det hade kanske känts jävligt gött när det var gjort ändå...

Beslutade mig för att städa mitt skåp i stallet och fylla på vatten i hagen istället. Blev då lite nyfiken på hur det är för andra:

Om ni ej har lust att motionera era hästar - gör ni det ändå? Eller hoppar ni över det då?

Har aldrig känt att jag inte har lust att motionera mina hästar. Möjligen mer att jag inte har lust att motionera mig själv 😉
Men jag gör alltid det ändå. Känns mkt bättre efteråt.
 
Ibland struntar jag i det ja.

Ibland hittar jag motivation och rider ändå. Eller så klickertränar vi, eller tar en promenad.

Häst går i hage ca 12 h/dag och verkar inte lida det minsta av att få lite mer vila nån dag ibland. Eller för den delen nån vecka om jag nu skulle råka bli sjuk.
 
Om jag inte vill rida, så får hästarna vila.
Det kan ju beror på en rad olika saker, alltifrån att man egentligen är sjuk, till att man inte orkar/hinner för att det är mycket på jobbet.
 
Nu är jag bara medryttare så han har ju flera som rider, men orkar jag inte så mockar jag bara men det allra bästa är att bara tvinga mig att rida, det brukar alltid kännas bra bara jag kommer iväg.
Har jag tidsbrist så är det ingen ide att stressrida dock :)
 
Haha, skulle jag enbart se till hästens bästa så skulle hon bara få gå i hagen. Det påverkar ju hennes kropp mindre än ridning/körning. Men jag har häst för min skull och alltså aktiveras hon när jag har lust.

Har vi däremot en träning/kurs/läger på gång, så ser jag självklart till att hon är i tillräcklig form för det. Dock brukar jag ha lust till ridning när nåt sånt är inplanerat. :)

Fast är det verkligen så? Måste man inte ha en ganska stor hage för att fylla hästarnas behov av rörelse? Och då även att de faktiskt rör sig, letar efter mat:)

Jag tycker många hästar rör sig för lite och såklart sliter en viss typ av ridning men att det generella motionen skulle slita på dem är väl inte hela sanningen?
 
Fast är det verkligen så? Måste man inte ha en ganska stor hage för att fylla hästarnas behov av rörelse? Och då även att de faktiskt rör sig, letar efter mat:)

Jag tycker många hästar rör sig för lite och såklart sliter en viss typ av ridning men att det generella motionen skulle slita på dem är väl inte hela sanningen?

Ja, mina har en stor hage som de rör sig i mycket. Inklusive några rejäla galopprusher lite nu och då. Men jag kan såklart bara tala för mig själv.

Sen att hästarna kanske tycker att det är skoj när de aktiveras av människor, det är ju en annan sak. Men målet med ridning är ju eg att det ska slita så lite som möjligt, eftersom det inte är naturligt för hästar att ha nåt på ryggen.
 
Är jag stressad, dåligt humör eller irriterad så blir det klappa lite och ge godis, min ena uppskattat inte ens att bli ryktatad när jag är något av detta utan får rynkor över ögonen då.

Min uppskattar aldrig att bli ryktad, det är bara en tråkig väntan på att få komma ut och springa 😁
Tar jag in, borstar och släpper ut i hagen igen står han kvar vid grinden och stirrar missnöjt på mig tills jag åker hem 😅
 
Jag har aldrig låtit min ork gå före hästens bästa. Har jag varit trött någon dag eller mått skit så motionerade jag honom på ett sätt där jag inte behövde anstränga mig lika mycket.

Hästen går före allt, sen kanske det är så att hästen inte vilat på ett tag och inte skulle må dåligt av det oavsett och då kan man ju passa på att strunta i det den dagen. Men annars så tycker jag att djurens behov går alltid före ens eget.

Sen är ju hästar olika också, vissa hästar spelar det mindre roll om dom står en dag utan motion medans vissa andra har större behov av det för att må bra.

Ja det beror ju på hur hästen är uppstallad såklart... när min stod på box och med kortare hagtid såg jag alltid till att det i alla fall blev en promenad. Idag har jag dom hemma på lösdrift i en stor hage som är både kuperad, öppen och med skog. Så idag har jag absolut inte dåligt samvete över vilodagar. Dom leker, röjer och rör på sig i alla fall... men självklart beror det på häst och vad den får göra med sin tid istället.

Så för min del har det ingenting med huruvida hästens bästa går före min ork eller inte. Det har ingenting med min ork att göra. Det har att göra med att det inte blir speciellt bra med nuvarande häst om jag bär med mig oönskade känslor. Ofta kan jag ta en promenad ändå bara för att det är mysigt men jag har noll dåligt samvete över vilodagar i dagsläget. Mina hästar mår finfint oavsett. Så det är inte på bekostnad av deras välmående....
 
Om jag inte har lust för att rida så rider jag inte. Ibland så blir det helvila och ibland något annat. Är jag inte på rätt ställe mentalt så kan jag inte ge hästen det han behöver.

Hästen står på lösdrift med utrymme att leka och busa och det är kuperat i hagen. Det syns väldigt tydligt om han bara hängt vid vindskyddet hela tiden sen jag gjorde rent honom sist eller om han varit ute i hagen och levt rövare (lera precis överallt). Är det så att han mest hängt och stått stilla så försöker jag göra nånting - springa lös lite i paddocken eller longera kanske. När han uppenbart har varit ute och rört på sig så känner jag mig mer ok med helvila.
 
Idag kände jag inte alls för att motionera mina hästar - så jag skippade helt enkelt det för jag tänkte att det blir ändå inte bra om jag inte är upplagd för det, samtidigt som jag tänkte att det hade kanske känts jävligt gött när det var gjort ändå...

Beslutade mig för att städa mitt skåp i stallet och fylla på vatten i hagen istället. Blev då lite nyfiken på hur det är för andra:

Om ni ej har lust att motionera era hästar - gör ni det ändå? Eller hoppar ni över det då?


Fördelen med att vara uppstallad på lösdrift... Om jag inte rider/tränar så blir inte hästen stående 12 timmar i en box och blir rastlös. Det kändes helt ok att välja bort ridningen då.

När han stod på box var jag nästan tvungen att träna även sämre dagar för att han inte skulle stressa upp sig och stå med massa energi som han inte fick utlopp för.
 
Brukar aldrig avvika från min plan, faktiskt. Om inte hästen är skadad eller så, förstås. Hellre "tar jag mig i kragen" när det känns lite tungt än att skippa det jag tänkt göra. Lättare att "rycka upp sig" lite än att gå med dåligt samvete sedan. :) Så funkar jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 742
Senast: Sootie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 524
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 797
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp