Om ni fick lära er ett nytt språk

Mirre

Trådstartare
Vilket skulle det vara?
Varför just det?
Är det ett språk ni skulle få användning för i vardagen eller vore det bara för nöjes skull sas?
 
Finska.
För att jag är halvfinne men växte upp med en förälder av åsikten "i Sverige pratar vi svenska" och således inte fick lära mig, och som resultat inte kan kommunicera med släktingar som inte kan svenska eller engelska. Inte för att jag har kontakt med de, men ändå.

Ryska skulle jag vilja lära mig annars, för att det låter så... Jag vet inte, fulsött och skitroligt typ :p
 
Kinesiska.
Jag är adopterad från kina och läste det som modersmål i 5 år, men nästan ingenting fastnade. Det skulle vara kul att kunna för att jag var på återresa för något år sedan och träffade många kineser som jag fick kontakt med och idag när vi skickar brev (mail) måste vi ha översättningshjälp. Sedan att kina blir mer och mer internationellt och att kinesiskan blir större internationellt kan säkert också ha en viss påverkan till att jag vill lära mig det.

Sedan skulle jag inte tacka nej till att kunna finska bättre. När jag var liten kunde jag både svenska och finska men eftersom min mamma tyckte att det var jobbigt att prata finska när inte pappa förstod gjorde hon inte det (de som lärde mig finskan från början var mormor och morfar som jag var väldigt mycket med tills jag var 5år) och jag tappade mycket av finskan.
 
Kinesiska. Gör lite övningar via olika appar och kan väl någon enstaka fras.

Spanska. Gör lite via appar där också. Förstår ganska mycket men har noll koll på grammatik själv.
 
Finska.
För att jag är halvfinne men växte upp med en förälder av åsikten "i Sverige pratar vi svenska" och således inte fick lära mig, och som resultat inte kan kommunicera med släktingar som inte kan svenska eller engelska. Inte för att jag har kontakt med de, men ändå.

Ryska skulle jag vilja lära mig annars, för att det låter så... Jag vet inte, fulsött och skitroligt typ :p
Haha, exakt samma för mig med just finskan och det var precis det jag tänkte på när jag såg den här tråden :D
 
Jag jobbar på travet. (Skellefteå och Umeå bland annat) och finska hade varit väldigt praktiskt att kunna kan jag säga. Det är ofta man försöker kommunicera med en finne som inte kan ett ord svenska eller engelska. Resultatet är något ojämnt. :p
Annars skulle jag vilja kunna spanska, dock saknar jag helt språkbegåvning och är inte ens duktig på engelska. :down: sitter inte i släkten. Har en syster som är utbildad svensk/engelska lärare och den andra tror jag kan 5-6 språk.
 
Teckenspråk :D
Hade också velat kunna tyska, franska och japanska läste jag till och med gymnasiet men väldigt lite fastnade.. man måste utsättas för ett språk ofta och underhålla det annars så försvinner allt väldigt snabbt :(.
 
Oj, svår fråga!

Ryska skulle vara bra på jobbet och möjligen i en del av den forskning jag vill göra.

Franska skulle vara trevligt att kunna, och det finns många böcker på franska jag vill kunna läsa utan att behöva sitta och slå upp varannat ord.

Teckenspråk vore praktiskt att kunna.
 
Skulle gärna lära mig finska eftersom det vore praktiskt i jobbet, månha vårdtagare är finska och framförallt på demensavdelning så är det många som bara pratar finska.

Engelska skulle jag gärna läsa mer av och kunna flytande. Franska vore kul att kunna också och bättra på den lilla tyska jag läste i högstadiet
 
Spanska!
Eftersom jag flyttat ner behöver jag språket i vardagen och jobbet så jag går på lektioner två gånger i veckan och läser själv däremellan.
Tyvärr tar det tid och är mycket svårare nu än när jag var yngre, speciellt utbrändheten jag råkade ut för för ett antal år sen gör sig påmind. Teflonminne är ett verkligt aktuellt ord för mig känner jag :D
Men det är bara att kämpa på!
 
Franska för att jag tycker det är så vackert (och jag vill gärna åka till Frankrike och titta på historiska platser).

Polska pga mina älskade polska arabhästar :love: likaså arabiska, pga dem.

Tyskan skulle jag verkligen behöva fräscha upp... jag förstår rätt mycket fortfarande men är rätt dålig på att prata. Jag har bara tre år på högstadiet när det gäller tyska och det är tydligen länge sedan... :cautious:
 
Spanska. För att vi varit på Kanarieöarna många gånger och det vore praktisk kunna spanska då en hel del där, framförallt kvinnor, inte tycks så bra på engelska.
 
Norska kanske. Det är vackert. Annars italienska. Har ingen nytta av varken norska eller italienska egentligen, men tycker det är vackra språk.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har länge(!) velat lära mig några olika språk. I dagsläget kan jag bara svenska och engelska ordentligt. Nu finns det ju till synes...
Svar
5
· Visningar
480
Senast: Derivata
·
IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
523
Senast: Myrten
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
416
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 219
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp