Om ni fick lära er ett nytt språk

Jag läste 8 veckor arabiska för några år sen, kvällskurs och det var riktigt roligt. Och svårt. Vi skrattade ungefär hela tiden. Hade velat fortsätta med det. Bättre på engelska och sen också franska (gillar inte språket men ska jag kunna ta jobb i EU eller Interpol borde jag nog kunna det).
 
Kinesiska eftersom dottern är adopterad därifrån. Tycker att det vore intressant att kunna läsa och prata på turistnivå.

Japanska eftersom det landet intresserar mig väldigt.
 
Just ja, det vore bra att kunna danska också p.g.a. jobbet.

Ja, danska är nog det jag i alla fall hade haft störst nytta av att kunna. Satan vilken grekiska det ofta är i mina öron. Jag hade en person på jobbet för ett tag sedan och jag försökte föra över dialogen till engelska men han brett smajlande bara ”det är lugnt, jag förstår om du pratar på svenska!”. Så fint, men problemet är ju att jag inte förstår dig... Kunde jag inte säga.

I skrift funkar det däremot hyfsat (med lite hjälp av Google translate ibland när det blir lite invecklat ;)) och jag är väldigt tacksam för att det i alla fall går att skriva på respektive språk och ändå förstå varandra. Tanken på att jag skulle behöva lära mig att skriva på danska också ...
 
I första hand finslipa franskan (är fransktalande, men måste underhållas och fräschas upp), lära mig mer tyska och grekiska (klarar mig fram, men kan inte diskutera "djupare").

Helt nytt språk: arabiska, ryska eller italienska.
 
Ja, danska är nog det jag i alla fall hade haft störst nytta av att kunna. Satan vilken grekiska det ofta är i mina öron. Jag hade en person på jobbet för ett tag sedan och jag försökte föra över dialogen till engelska men han brett smajlande bara ”det är lugnt, jag förstår om du pratar på svenska!”. Så fint, men problemet är ju att jag inte förstår dig... Kunde jag inte säga.

I skrift funkar det däremot hyfsat (med lite hjälp av Google translate ibland när det blir lite invecklat ;)) och jag är väldigt tacksam för att det i alla fall går att skriva på respektive språk och ändå förstå varandra. Tanken på att jag skulle behöva lära mig att skriva på danska också ...
Ja, i skrift går det ju att förstå och våra danska kunder tycks förstå när jag skriver på svenska också.

Men att förstå det muntligen är värre. Jag fick lätt panik första gången en dansk kund ringde och jag inte begrep nånting. Vi var tvungna att ta det på engelska. Som tur är så slipper jag prata med danskarna så ofta.
 
Senast ändrad:
Ja, i skrift går det ju att förstå och våra danska kunder tycks förstå när jag skriver på svenska också.

Men att förstå det muntligen är värre. Jag fick lätt panik första gången en dansk kund ringde och jag inte begrep ett nånting. Vi var tvungna att ta det på engelska. Som tur är så slipper jag prata med danskarna så ofta.

Ja, prisa gudarna för mail. :D
 
Eftersom jag, som många andra här, är halvfinne som inte fått med mig språket så ligger finska högt upp på listan. Var i Finland varje sommar när jag var liten men knappt något av det lilla jag pratade/förstod då finns kvar nu.

Annars skulle jag hemskt gärna lära mig spanska då det kommer spenderas många semestrar i Spanien framöver.

Har bott en sväng i Norge så norska är inga större problem och jag har 20 minuter till Danmark så danskan sitter rätt bra den med :D
 
Eftersom jag redan lärt mig det svenska teckenspråket (mitt absoluta favoritspråk :love: ) skulle jag vilja lära mig asl och engelskt teckenspråk.

Det glömde jag skriva! Har gått en kvällskurs men tyvärr glömt det mesta, förutom det jag använder på jobbet (takk). Fantastiskt vackert och lekfullt språk!
 
Har sedan jag bodde på Irland för hundra år sen velat lära mig iriska och i höstas tog jag tag i det och ska nu tenta den första delen. Förhoppningsvis får jag godkänt på den och kan fortsätta på del två.
Ska också försöka lära mig lite franska, så vackert. 😊
 
Min engelska har jag fått bukt med efter 4 år i Australien... eller min "australienska" kan man också säga, ibland tror jag det är ett eget språk...

Men japanska vore kul och användbart :) mest kul
 
Vilket skulle det vara?
Varför just det?
Är det ett språk ni skulle få användning för i vardagen eller vore det bara för nöjes skull sas?
Japanska, mest för att jag kollar på väldigt mycket anime och läser en hel del manga, skulle underlätta en hel del att slippa vänta på engelska översättningar. :p
 
Japanska :love:
Så jag kan titta på filmer från studio Ghibli utan text, bland annat :D

Om jag skulle lära mig ett språk att använda i jobbet tex skulle det vara arabiska, helt klart! :)
 
Finska och arabiska hade varit smidigt... eller somaliska. Jag behärskar svenska och engelska utan problem och försöker hålla igång tyskan med en kollega som har tyska som modersmål. 😅
 
Spanska. Vill resa i Sydamerika och då är det bra att kunna. Har även två spanska anställda(fast de talar såklart engelska) och vi har en del företagsevent i Spanien.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har länge(!) velat lära mig några olika språk. I dagsläget kan jag bara svenska och engelska ordentligt. Nu finns det ju till synes...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: Derivata
·
IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
525
Senast: Myrten
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
429
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp