Om ni fick lära er ett nytt språk

Jag skulle vilja lära mig slovenska tillsammans med min halvslovenska man och våra barn som är nyfikna på den delen av sitt ursprung. Balkanspråken är dessutom så himla häftiga. Vackra vet jag inte men charmiga och uttrycksfulla.

Annars är det franska. Jag älskar Frankrike.
 
Jag har egentligen ingen användning för fler språk än svenska och engelska i nuläget, men har i olika perioder viljat kunna följande språk:
Franska - läste det i högstadiet, fortfarande lite ledsen för att typ inget fastnade
Japanska - jag hade en anime-period och var väldigt intresserad av allt som hade med japan att göra, inklusive språket
Latin - jag hade även en period som lite mer språkintresserad och insåg att latin ju är grunden till många språk och därmed praktiskt och coolt att kunna
Finska - har finskt påbrå, dock pratade min finska släkt svenska men det vore häftigt att kunna finska också ändå
Ryska och arabiska - extremt oklart varför, men jag har viljat kunna båda. Troligen mest för att det låter så vackert :)
 
ASL, Amerikanskt teckensprak. Barnbarnets mamma at duktig pa Det sa Tiny lar sign vart efter att hon lar sig de vanliga orden pa bade Engelska och Svenska men jag skulle vilja Munna mer an henne sa jag blir battre pa att tekna.

Och Spanska forstass nar jag bor I USA.
 
Grekiska! Då det verkar som jag inte kan slita mig från att åka dit sommar efter sommar :love:

Och då jag tappat all min finska jag kunde dom barn vore det kul att friska upp minnet!
 
Gaeliska skulle jag vilja lära mig. Det låter så roligt och sagoaktigt!
Apropå Teckenspråk, som jag lärt mig som liten, så har jag haft nytta av det hela livet. Mest spännande var i Bangkok där det finns ett område med försäljare där alla är döva. Jag blev nyfiken, jag såg ju att folk pratade teckenspråk med varandra.
Började med att kolla pris på närmaste vara för skojs skull, försäljaren var en ung kille, 15-16 år kanske. Han visade vad den kostade på en miniräknare, och jag började pruta, och smög in nåt tecken. Hans ögon lyste upp! Och vi förstod varandra. Det var så häftigt! Han berättade om livet som döv där, att döva flyttade från hela Thailand för att jobba och bo i området, vi skojade om grejer han sålde, om kunder mm. Jag berättade om mig och min värld... Många ord på teckenspråk är olika i olika länder, men det finns tecken som är samma och med dessa och viljan att förklara och förstå varandra så gjorde vi det. En helt fantastisk upplevelse! Jag var euforisk, det kändes som att flyga! En sån känsla har jag aldrig haft varken förr eller senare. Nånting typ omöjligt hade hänt. Hade jag försökt prata min svenska med en hörande Thailändsk person som pratat sitt språk, hade vi inte förstått ett ord. Här kunde vi prata med varandra. Det var helt magiskt! Och när jag gick därifrån hade jag det absolut häftigaste minnet från hela resan. Plus en svindyr rulle under armen. Han hävdade att han var så mager så han behövde pengarna till mat. Jag hävdade att jag inte kunde betala så mycket för jag jag var så tjock och behövde pengar till att äta mycket mat... Han vann helt klart på den affären, i pengar i alla fall.
Med mig fick jag nåt jag absolut aldrig nånsin kunnat gissa att jag skulle släpa hem från Bangkok. Jag hade köpt en stor oljemålning i riktig Hötorgskonsts-anda, föreställande regn över Eiffeltornet i Paris...
 
Senast ändrad:
Arabiska vilket känns rimligt och lite bosniska eller albanska. Försöker lära mig ett/ ett par arabiska ord i veckan. Men det går lite i vågor hur engagerad jag orkar vara.
Turkiska då jag är inne i en period då jag tittar på turkiska filmer och serier, kommer troligen inte hålla i sig för att det ska vara lönt, rent realistiskt.
Franska, tycker det är så vackert. Hade verkligen velat behärska det språket.
 
Vilket skulle det vara?
Varför just det?
Är det ett språk ni skulle få användning för i vardagen eller vore det bara för nöjes skull sas?
Spanska! för att jag känner att jag behöver det :D önskar jag kunde hitta en hästbok för 11 åringar på spanska att försöka ta mig igenom för att lära mig lite (och då är tanken att det skulle vara såå likt Franska att jag skulle begripa någonting :D troooligt.)

Hästböcker verkar dock inte vara en jättegenre där direkt.
 
önskar jag kunde hitta en hästbok för 11 åringar på spanska att försöka ta mig igenom för att lära mig lite
Jag har kikat och hittat några åt dig på spanska Amazon :). De skickar till Sverige!

Faktabok om hästar (från 7 år): https://www.amazon.es/Cosas-deberías-saber-sobre-caballos/dp/8467734558/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1547717307&sr=1-2&keywords=caballos

Skönlitterär bok där en pojke åker till sin farbror som har hästar (6-11 år): https://www.amazon.es/caballos-Lite...=UTF8&qid=1547717307&sr=1-4&keywords=caballos

Faktabok om hästar för barn 9 år och uppåt: https://www.amazon.es/Caballos-prac...=UTF8&qid=1547717307&sr=1-6&keywords=caballos

Om du vill kan du gå in och söka själv också. Klicka libros och sen infantil/niños och så söker du på caballos så kommer det fram :).
 
Jag har kikat och hittat några åt dig på spanska Amazon :). De skickar till Sverige!

Faktabok om hästar (från 7 år): https://www.amazon.es/Cosas-deberías-saber-sobre-caballos/dp/8467734558/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1547717307&sr=1-2&keywords=caballos

Skönlitterär bok där en pojke åker till sin farbror som har hästar (6-11 år): https://www.amazon.es/caballos-Lite...=UTF8&qid=1547717307&sr=1-4&keywords=caballos

Faktabok om hästar för barn 9 år och uppåt: https://www.amazon.es/Caballos-prac...=UTF8&qid=1547717307&sr=1-6&keywords=caballos

Om du vill kan du gå in och söka själv också. Klicka libros och sen infantil/niños och så söker du på caballos så kommer det fram :).
Haha tack! jag hade för länge sedan sökt på caballos på Adlibris men fick inte upp någonting. Att Amazon finns som spansk hade jag inte ens tänkt på :D. Den där om pojken och farbrodern tror jag att jag hugger på ;)
 
Haha tack! jag hade för länge sedan sökt på caballos på Adlibris men fick inte upp någonting. Att Amazon finns som spansk hade jag inte ens tänkt på :D. Den där om pojken och farbrodern tror jag att jag hugger på ;) (har en farbror i Spanien (som iofs pratar svenska) o hästarna jag medred i somras hade en kille som tog hand om dem som bara pratar spanska)
Ja kör på den du, den lät lite mysig :). Och när du är klar kan du ju söka på spanska (;)) Amazon om du vill köpa fler sen :D.

Annat ställe att söka på också är https://www.casadellibro.com, det är en stor spansk bokhandel :).
 
Alla som skriver att teckenspråk är så praktiskt - JA det är det :angel: så enkelt att kunna kommunicera genom glas då, eller på avstånd utan att behöva skrika :D

Jag skulle vilja lära mig finska (jag tycker att det är vackert :love:) och spanska (det är ett rätt stort språk så det känns ju praktiskt att kunna) :d Japanska försöker jag mig inte ens på även om det vore vackert att kunna.. Annars skulle jag försöka lära mig asl/internationellt teckenspråk, det vore bra att kunna.
 
Jag gick tillbaka till universitetet för en 8 år sedan och läste till en fil.kand i italienska minus uppsatsen (den är skriven men ligger på vänt). Jag hade flera språk med mig från skolan, gick ut-74!, men hade inte läst språk på universitetsnivå förut. Det var superkul, på halvfart och distans. Finns kurser på kvartsfart också.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har länge(!) velat lära mig några olika språk. I dagsläget kan jag bara svenska och engelska ordentligt. Nu finns det ju till synes...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: Derivata
·
IT & mobiler Jag går en kurs i att skriva manus för film och TV. Det program som används heter Final Draft kostar ca 2000 SEK för PC och 150 för...
Svar
4
· Visningar
525
Senast: Myrten
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
429
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp