Om ni fick resa tillbaka i tiden?

Lingon

Trådstartare
Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på:

Om ni fick resa tillbaka i tiden (och hem igen). Vart skulle ni rest? Och då finns det några regler:

1) Ni kan inte förändra något, bara observera/uppleva/samla information.

2) Det är helt säkert att resa tillbaka. Ni kan inte dö/skadas medan ni är där. 100% säkert.

För min del hade det varit så häftigt att få resa tillbaka för att få se hur olika nu utdöda människoarter, djur och deras habitat såg ut. T.ex. Neanderthalarna, T.Rex, Smilodon, mammutar, jättesengångarna osv. Det hade ju blivit flera resor så klart men det är nåt jag hade tyckt var otroligt spännande och ofta tänker på!

Eller för att tänka på nåt lite mer i nutid så skulle jag absolut vilja resa tillbaka för att få se Queen live medan Freddie levde! Legend!

Jag tänker på det här en del och önskar att man hade kunnat se och uppleva händelser och hur det såg ut och var förr i olika tider. Det är fascinerande!

Vart skulle ni vilja resa och vad skulle ni vilja uppleva/se?
 
Resa tillbaka och se hur det var när det var stora ljunghedar här. Hur lever dom, hur hölls djuren, vad åt människor, hur förvarades maten över vintern och mycket mer.
Helst flera tidsepoker då det här troligtvis brukats ljunghed från ca 2000 f.k till några decennier in på 1900 talet.

Går ofta på ljungheden vid sandsjöbacka och funderar.
 
Ja, det vore spännande! Jag tänker ofta att det hade varit roligt att bara strosa på stan i en annan tid än den man upplevt. För att se hur staden och människorna ser ut och klär sig.

Verkligen! Jag tänker på serien Vår tid är nu. Jag skulle gärna vilja se när saker var annorlunda i Sverige. Mode, kultur, intressen, politiska strömningar. Jag pratade med mormor för ett par veckor sedan och hon berättade hur hon såg när konsumtionshetsen drog iväg. Det skulle tjänas, köpas, resas och själv valde hon att lämna Stockholm i samma veva. Själv har ju det speglat hela mitt vuxna liv och det har varit svårt att föreställa sig en annan värld. Så det hade varit roligt att se. Livet förr, hur det var för mina föräldrar och morföräldrar.
 
Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på:

Om ni fick resa tillbaka i tiden (och hem igen). Vart skulle ni rest? Och då finns det några regler:

1) Ni kan inte förändra något, bara observera/uppleva/samla information.

2) Det är helt säkert att resa tillbaka. Ni kan inte dö/skadas medan ni är där. 100% säkert.

För min del hade det varit så häftigt att få resa tillbaka för att få se hur olika nu utdöda människoarter, djur och deras habitat såg ut. T.ex. Neanderthalarna, T.Rex, Smilodon, mammutar, jättesengångarna osv. Det hade ju blivit flera resor så klart men det är nåt jag hade tyckt var otroligt spännande och ofta tänker på!

Eller för att tänka på nåt lite mer i nutid så skulle jag absolut vilja resa tillbaka för att få se Queen live medan Freddie levde! Legend!

Jag tänker på det här en del och önskar att man hade kunnat se och uppleva händelser och hur det såg ut och var förr i olika tider. Det är fascinerande!

Vart skulle ni vilja resa och vad skulle ni vilja uppleva/se?
Faktiskt aldrig funderat på eller tänkt tanken kring att resa bak i tiden, tänker att det antagligen säger en del om hur intresserad jag skulle vara att göra det..
Resa framåt i tiden däremot, den tanken känns för mig både svindlande och spännande. Frågan är om jag skulle våga om det gått… 🤔
 
Faktiskt aldrig funderat på eller tänkt tanken kring att resa bak i tiden, tänker att det antagligen säger en del om hur intresserad jag skulle vara att göra det..
Resa framåt i tiden däremot, den tanken känns för mig både svindlande och spännande. Frågan är om jag skulle våga om det gått… 🤔

Det skulle vara helt säkert för dig att göra det i det här scenariot. Men man kanske inte vill veta hur det kommer gå?
 
Jag tänker ofta att jag velat kunna stå på en och samma plats och sedan snabbspola (med möjlighet att stanna till då och då) genom hela historien. Från när allt blev till, till nutid. Jag hade pausat rätt ofta. Förutom att jag är nyfiken på hur det såg ut vääääldigt tidigt, när liv uppkom, när dinosaurierna levde och hela människans evolution, så hade jag speciellt velat se hur det var på medeltiden (troligen skulle jag vara glad att jag kan fortsätta min snabbspolning efter ett tag).
 
Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på:

Om ni fick resa tillbaka i tiden (och hem igen). Vart skulle ni rest? Och då finns det några regler:

1) Ni kan inte förändra något, bara observera/uppleva/samla information.

2) Det är helt säkert att resa tillbaka. Ni kan inte dö/skadas medan ni är där. 100% säkert.

För min del hade det varit så häftigt att få resa tillbaka för att få se hur olika nu utdöda människoarter, djur och deras habitat såg ut. T.ex. Neanderthalarna, T.Rex, Smilodon, mammutar, jättesengångarna osv. Det hade ju blivit flera resor så klart men det är nåt jag hade tyckt var otroligt spännande och ofta tänker på!

Eller för att tänka på nåt lite mer i nutid så skulle jag absolut vilja resa tillbaka för att få se Queen live medan Freddie levde! Legend!

Jag tänker på det här en del och önskar att man hade kunnat se och uppleva händelser och hur det såg ut och var förr i olika tider. Det är fascinerande!

Vart skulle ni vilja resa och vad skulle ni vilja uppleva/se?
Finns en del genombrott i vetenskapshistorien man gärna hade fått ta del av mer direkt. Men det hade inte räckt att resa i tiden, det förutsätter också att man fått nåt slags exklusivt VIP-pass med tillträde till det sammanhang där det händer.

(99,99 % av de som levde där och då hade ju ingen aning eller kapacitet att tillgodogöra sig erfarenheten…)
 
Finns en del genombrott i vetenskapshistorien man gärna hade fått ta del av mer direkt. Men det hade inte räckt att resa i tiden, det förutsätter också att man fått nåt slags exklusivt VIP-pass med tillträde till det sammanhang där det händer.

(99,99 % av de som levde där och då hade ju ingen aning eller kapacitet att tillgodogöra sig erfarenheten…)

Jag tänker att alla såna hinder är undanröjda. Vill du vara en "fluga på väggen" i ett historiskt sammanhang så hade det gått alldeles utmärkt! I det här tankeexperimentet finns inga/få praktiska hinder förutom att man inte kan ändra på något. Man kan alltså inte resa tillbaka i tiden och mörda Hitler innan WW2 började men man kan resa tillbaka i tiden och observera vilket möte som helst vart som helst när som helst.
 
Jag hade velat veta till 100 procent :)

Ja, om alla andra hade trott på mig när jag sa att alla måste flytta bort från plats X för där kommer det t.ex. ske en stor naturkatastrof. Om folk inte hade trott mig hade det känts så hemskt att bara vänta på att alla ska dö.
 
Ja, det är mycket jag skulle vilja se och uppleva genom historien, men just det där med att se Queen live med en levande Freddie har jag drömt om många gånger.
 
Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på:

Om ni fick resa tillbaka i tiden (och hem igen). Vart skulle ni rest? Och då finns det några regler:

1) Ni kan inte förändra något, bara observera/uppleva/samla information.

2) Det är helt säkert att resa tillbaka. Ni kan inte dö/skadas medan ni är där. 100% säkert.

För min del hade det varit så häftigt att få resa tillbaka för att få se hur olika nu utdöda människoarter, djur och deras habitat såg ut. T.ex. Neanderthalarna, T.Rex, Smilodon, mammutar, jättesengångarna osv. Det hade ju blivit flera resor så klart men det är nåt jag hade tyckt var otroligt spännande och ofta tänker på!

Eller för att tänka på nåt lite mer i nutid så skulle jag absolut vilja resa tillbaka för att få se Queen live medan Freddie levde! Legend!

Jag tänker på det här en del och önskar att man hade kunnat se och uppleva händelser och hur det såg ut och var förr i olika tider. Det är fascinerande!

Vart skulle ni vilja resa och vad skulle ni vilja uppleva/se?
Kanske skulle åka till medeltiden och studera kläderna.
 
Finns ju många konserter som jag skulle vilja resa tillbaka och uppleva. Lite för ytligt kanske. Men ex få se Bruce Springsteen på Ullevi 1985 eller se Queen 1986 på Wembley stadium :love:
 
Finns ju många konserter som jag skulle vilja resa tillbaka och uppleva. Lite för ytligt kanske. Men ex få se Bruce Springsteen på Ullevi 1985 eller se Queen 1986 på Wembley stadium :love:

Jag tänker likadant! Queen 1986 på Wembley hade absolut varit på min lista!
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 673
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 895
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 109
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 799
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp