Om ni hade fått spola tillbaka tiden (utbildning)

Singoalla

Trådstartare
Om ni hade fått spola tillbaka tiden och välja om utbildning och yrkesväg, hade ni fortfarande valt samma eller hade ni gjort annorlunda? Vad hade ni valt om ni hade fått välja idag? Ja, om man bortser från vänner man fått under studietiden och erfarenheter osv.

Själv sitter jag och tittar på gymnasiekurser att läsa in och kanske lite universitetskurser att ta framöver. Så jag funderade lite kring mina egna val tillbaka i tiden, och blev nyfiken på hur ni tänker!
 
Jag hade aldrig i livet gjort samma val, jag är bitter. Jag gick för mycket på intresse och (upplevd) talang under ett par år med mycket psykiskt dåligt mående. Idag sitter jag med studieskulder, nästan uttömt CSN, två inkompletta utbildningar och ett jobb jag vantrivs med och ganska tråkig lön.
 
Jag ville bli veterinär när jag var yngre. P.g.a avsaknad av "rätt" gymnasieprogram så blev det inte så (orkade inte plugga in alla naturämnen i efterhand). Fick jag välja om så hade jag satsat på natur på gymnasiet och sett till att bli veterinär :)
 
Jag hade valt annorlunda, valde mellan en femårig och en 3,5-årig och valde den kortaste eftersom jag tyckte att jag var så gammal (var 28).
 
Jag hade aldrig i livet gjort samma val, jag är bitter. Jag gick för mycket på intresse och (upplevd) talang under ett par år med mycket psykiskt dåligt mående. Idag sitter jag med studieskulder, nästan uttömt CSN, två inkompletta utbildningar och ett jobb jag vantrivs med och ganska tråkig lön.

Haha, förlåt att jag skrattar men det är lite skönt att höra att jag inte är ensam. Jag ska dock inte klaga, jag lyckades hanka ihop två examen vilket jag inte ens förstår hur jag fick ihop när jag tänker tillbaka. Men visst är det segt att all CSN är använt nu när man är äldre och börjar förstå vad man tycker är kul och vill jobba med.
 
Om ni hade fått spola tillbaka tiden och välja om utbildning och yrkesväg, hade ni fortfarande valt samma eller hade ni gjort annorlunda? Vad hade ni valt om ni hade fått välja idag? Ja, om man bortser från vänner man fått under studietiden och erfarenheter osv.

Själv sitter jag och tittar på gymnasiekurser att läsa in och kanske lite universitetskurser att ta framöver. Så jag funderade lite kring mina egna val tillbaka i tiden, och blev nyfiken på hur ni tänker!
Ja det skulle jag nog. Jag hade valt samma jobb och utbildning osv men hade på vissa jobb skött mig bättre och inte varit en sån skitunge :p

Och insett vilka chanser jag fick av chefer och faktiskt tagit tillvara på de. Men 22/23-åriga jag var inte redo för det tror jag.
 
Om ni hade fått spola tillbaka tiden och välja om utbildning och yrkesväg, hade ni fortfarande valt samma eller hade ni gjort annorlunda? Vad hade ni valt om ni hade fått välja idag? Ja, om man bortser från vänner man fått under studietiden och erfarenheter osv.

Själv sitter jag och tittar på gymnasiekurser att läsa in och kanske lite universitetskurser att ta framöver. Så jag funderade lite kring mina egna val tillbaka i tiden, och blev nyfiken på hur ni tänker!

Jag hade valt samma utbildning, men vågat spetsa till det med mer specialinriktade kurser. Var lite för osäker på vad som skulle ge jobb när jag pluggade, och tog ganska allmänna breda kurser i kandidaten. I mastersutbildningen var det såklart mer spetskurser men i efterhand hade jag absolut vågat inrikta mig mer redan i kandidaten för att få ut ännu mer av mastern.
 
Jag ville bli veterinär när jag var yngre. P.g.a avsaknad av "rätt" gymnasieprogram så blev det inte så (orkade inte plugga in alla naturämnen i efterhand). Fick jag välja om så hade jag satsat på natur på gymnasiet och sett till att bli veterinär :)

Vad blev det då, blev det något snarlikt eller helt annat? :)
 
Ja det skulle jag nog. Jag hade valt samma jobb och utbildning osv men hade på vissa jobb skött mig bättre och inte varit en sån skitunge :p

Och insett vilka chanser jag fick av chefer och faktiskt tagit tillvara på de. Men 22/23-åriga jag var inte redo för det tror jag.

Jag var inte redo för någonting i livet förrän jag var typ 26 :meh:
 
Å ena sidan så har jag ofta tänkt att jag hade gjort annorlunda om jag vetat då vad jag vet nu. Å andra sidan hade jag inte vetat då vad jag vet nu om jag inte gjort som jag gjorde ;).

Jag valde en kandidat väldigt mycket baserat på mina idealistiska idéer som 19-åring. Då valde jag mellan två spår kan man säga, och det är huruvida jag borde valt det andra spåret som jag förut funderade mycket över. Nu har det fallit sig så väl ut att jag dels fick ett jobb inom en bransch som fungerade som ett perfekt steg på vägen, plus att jag kunde välja en Master som perfekt sammanfogar båda mina "spår" och mina intressen. Den kommer dessutom till sin rätt på ett suveränt sätt nu när jag har faktiskt erfarenhet att bygga på.

Så mitt svar blir nog att jag hade valt samma trots allt, även om det gjorde att min väg inte varit alls lika spikrak som många andras. Men vad gör väl det! Hade den varit spikrak hade jag kanske inte gjort om en omväg till Madrid och därmed lärt mig spanska, hamnat i Tanzania och fått chansen att bo där, och allt annat som jag ändå är glad att jag fått med mig på vägen :)
 
Jag började på ett program, det funkade inte helt. Läste strökurser och hamnade sen på ett helt annat program i slutändan. Nu läser jag vid sidan av heltidsarbete ett tredje ämne som det antagligen blir någon slags examen i med i slutändan. Jag känner inte att jag ångrar vägen jag tagit hit men kan tänka ibland att jag kanske skulle flyttat till Uppsala och läst till Agronom istället även om det är långt ifrån allt jag läst och jobbat med. Eller jag är i alla fall nyfiken på hur mitt liv skulle sett ut om jag gjort det.
 
Å ena sidan så har jag ofta tänkt att jag hade gjort annorlunda om jag vetat då vad jag vet nu. Å andra sidan hade jag inte vetat då vad jag vet nu om jag inte gjort som jag gjorde ;).

Jag valde en kandidat väldigt mycket baserat på mina idealistiska idéer som 19-åring. Då valde jag mellan två spår kan man säga, och det är huruvida jag borde valt det andra spåret som jag förut funderade mycket över. Nu har det fallit sig så väl ut att jag dels fick ett jobb inom en bransch som fungerade som ett perfekt steg på vägen, plus att jag kunde välja en Master som perfekt sammanfogar båda mina "spår" och mina intressen. Den kommer dessutom till sin rätt på ett suveränt sätt nu när jag har faktiskt erfarenhet att bygga på.

Så mitt svar blir nog att jag hade valt samma trots allt, även om det gjorde att min väg inte varit alls lika spikrak som många andras. Men vad gör väl det! Hade den varit spikrak hade jag kanske inte gjort om en omväg till Madrid och därmed lärt mig spanska, hamnat i Tanzania och fått chansen att bo där, och allt annat som jag ändå är glad att jag fått med mig på vägen :)

Jag har också tänkt på det där, hur livet har tagit omvägar som gett både lärdomar och erfarenheter. Jag har nog landat i att en del omvägar gett mycket värdefulla erfarenheter som jag verkligen inte velat byta ut, medan en hel del omvägar i större grad har varit onödigt trassel och slöseri med tid :p Så visst önskar jag att min bana åtminstone hade varit lite rakare, men å andra sidan är jag enbart 30 och är glad över att den lärdomen kommit nu och inte om ytterligare tio år.
 
Hade gjort helt andra val. Började plugga bara för att kunna flytta hemifrån och det var det enda sättet jag kom på att jag skulle kunna göra det på när jag var 19. Hade helt usel självkänsla och självförtroende och valde utefter vad jag upplevde att andra förväntade sig av mig, inte vad jag själv ville (för jag visste inte vad jag ville alternativt trodde inte att jag förtjänade att göra något jag faktiskt tyckte om).
 
Jag är så nöjd med var jag har hamnat även om jag inte alls jobbar med det jag har examen i. Så just nu skulle jag inte vilja byta.
Hade du frågat för 1.5 år sedan däremot...
 
Jag har en jättestrulig skolgång bakom mig och jag har knappt gått gymnasiet och jag har jobbat dels så lite som någonsin varit möjligt, dels på rätt olika jobb. Långt om länge läste jag på universitet helt enligt lustprincipen och utan någon synlig plan.

Och fortfarande har jag ingen linje utan känner mig som nån sorts akademisk diversesrbetare. Ungefär vid 47 års ålder, fick jag i alla fall min första tillsvidareanställning. Och jag tycker fortfarande att yrkeslivet är svårt överskattat.

Men ångrar? Nej, egentligen inte. Jag är ju jag, liksom. Det hade säkert varit smidigare att vara någon annan, men det är det ju meningslöst att ångra.
 
Jag hade valt samma. Men jag hade haft ännu svårare tentaångest och betygsstress om jag hade varit helt låst i att min enda målsättning var ett jobb som krävde tingsmeritering. Som även genererat ett bra löneläge och i alla fall oftast ett jobb som jag trivs med.

Jag hade en god uppfattning vad jag ville och visst kändes betygshetsen jobbig redan när jag pluggade, men jag lyckades ändå skjuta undan det allra värsta med att det får lösa sig på något sätt och jag får hoppas på lite tur. Och lite tur hade jag säkert också i betygs- och tingstombolan. Men det kunde också ha låst sig mentalt så att det inte alls blivit några vettiga resultat, inte minst om man börjat komma på efterkälken.
 
Jag hade skippat gymnasiet (2-årig verkstadsmek.) och fortsatt det jag gjort sen jag var 12-13 år dvs. lagat saker åt folk och konstruerat och löst problem inom alla områden. Verkstan hade jag skaffat ändå och det är inte mycket av det skolan lärde ut som funkar i praktiken. Som självgående och självlärd hade jag klarat mig så bra utan gymnasiet.
 
Och då vill jag flika in att det är helt okej att komma på vad man vill göra när man är 40 eller 50 också. Eller 60 för den delen.

Ja, verkligen! Jag menade erfarenheten av hur man kan undvika trassliga omvägar, det känns ju ju senare desto bättre. Inte att det skulle vara för sent att sadla om någon gång i livet.
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 980
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 091
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp