Om ni va mamma till en dotter..

blur

Trådstartare
Det råder delade meningar inom familjen hur man ska se på detta så jag tänkte kolla vad allmänheten har för värderingar/åsikter. Jag själv står ganska mitt emellan men det är jobbigt att se hur familjerelationer kan förstöras av sånna här, enligt mig, småsaker.

Tänk er att du är mamma till en dotter som pluggar på högskola på annan ort.
Hon kommer hem under sommaren.
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
 
Varför är det viktigt att det handlar om en dotter? Skulle frågan vara annorlunda eller självklar om det gällde en son? (ja, det stör mig när det så tydligt är viktigt att det är just en dotter det handlar om).

Väljer en vuxen människa att röra sig med lite pengar, av lättja eller andra skäl, är detta ett fritt val. Jag hade inte sponsrat livsstilen, möjligen hade jag låtit ungen bo gratis, men jag hade inte stått för matkostnaden.

Hade det funnits andra ungar som fått betala hemma under samma period i livet, hade det däremot varit obligatoriskt att betala hem.
 
Hemma var det så att när man var "vuxen" (dvs gått ur gymnasiet) och hade jobb betalade man för sig, även om det inte var marknadsmässig hyra utan mer matpengar. Jag antar att jag hade bott gratis hemma om jag var arbetslös men det minsta kravet hade varit att jag i alla fall sökte jobb och skötte mycket av det som skulle göras hemma.
Min mamma hade aldrig accepterat att jag bara gick hemma och således inte heller betalat för mig om jag gjorde det.

Om det var enda gången barnet gjort ett liknande misstag som med bostadskön så hade jag låtit det passera, misstag kan alla göra. Är det en rutin eller vana hade jag blivit upprörd.
 
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
Inte om det inte krävs för att familjens ekonomi ska gå ihop. Däremot kan hon kanske köpa middag ngn dag/ vecka eller liknande.
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).
Nej, det är hennes problem. Hon är vuxen.
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
Återigen, hon är vuxen. Det ingår att lära sig av sina misstag då.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
Hon får givetvis klara sig på sina egna pengar. I värsta fall får hon väl ta arvet till det också om hon inte vill jobba.
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
Eftersom dottern är vuxen så finns det ingen anledning för fadern att betala "underhåll". Klarar sig inte mamman utan någon typ av bidrag för att dottern kommer hem så får dottern betala. Se punkt 1
 
Jag skulle inte "baila" ut dottern och betala for henne. Hon behover fa lara sig konsekvenserna av sitt handlande. Jag skulle kanske inte krava 'hyra' om hon inte jobbar, (nar mina barn jobbade men bodde hemma fick de betala 30% av lonen i mat/hyra/allmanna omkostnader hemma) men jag skulle se till att hon betalade en hel del av sina 7000.00 till mat och hushalls kassan.
Jag skulle definitivt INTE lamna pengar nar jag akte bort och det finns absolut ingen anledning att pappan betalar for sin vuxna dotter.

Bor hon gratis ligger dock huvuddelen av hushalls jobbet pa henne i stallet for att betala for sig hemma.
 
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren? NEJ (jag antar här att det faktiskt är roligt för föräldern att barnet kommer hem ett tag?). Hyran blir väl varken mer eller mindre för att barnet kommer hem över sommaren? Det är ju inte som med matkostnaden som ökar ju fler man är.
2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni). JA, med tanke på andrahandslägenheten som kostar pengar så hade det väl varit lämpligt om barnet hade tjänat några tusenlappar under sommaren.
3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från. NEJ, misstag kan vi alla göra - gammal som ung.
4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har? NEJ, inte lämnat matpengar.
5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern. NEJ, jag tycker att barnet ska betala en del till mat, alternativt hjälpa föräldern med sysslor (tvätta, städa, etc) för att avlasta/kompensera för att denne får bo gratis.
 
1. Är hon vuxen (dvs över 18 år) så anser jag att det är självklart att hon betalar en rimlig hyra för mat och boende. Det finns ingenting som rättfärdigar att hon ska få bo gratis, i synnerhet inte om hon inte vill (!) jobba.
2. Nej. Så länge hon betalar sin hyra så är det inte mitt bekymmer var hon får pengarna ifrån.
3. Nä, jag hade nog inte blivit upprörd. Misstag kan alla göra. Däremot hade jag tyckt att det var illa om hon inte verkligen sökte med ljus och lykta efter ett boende som hon har råd med.
4. Jag hade inte lämnat matpengar till henne.
5. Nej. Eftersom jag anser att dottern ska betala för sig så ser jag inte var pappan kommer in i bilden?

Min eventuella inkomst skulle inte spela någon roll i ett sådant här läge. Jag anser att det är viktigt att man lär sig klara sig själv och det gör man inte genom att bo och äta gratis hos en snäll mamma.
Jag fick själv börja betala 1/3 (tre vuxna) av omkostnaderna för gården vi bodde på när jag blev 18, vilket jag tyckte var fullt rimligt trots att jag bara hade timanställning i bästa fall. Hästen fick jag dock ha gratis, som tur var.
 
Tänk er att du är mamma till en dotter som pluggar på högskola på annan ort.
Hon kommer hem under sommaren.

Jag hade gärna tagit emot min älskade vuxna dotter hemma hos mig och delat mat och bostad med henne under sommaren men förmodligen haft ett och annat att säga om hur hon löst sin situation. Jag hade inte delat med mig av pengar för att täcka upp för hennes räkningar och hyra och fickpengar. Inte lämnat matpengar när jag reste bort men däremot hade hon förstås gärna fått plocka i frys och skafferi.

En vuxen person som är högskolestuderande och inte har inkomst under sommaren har rätt att söka försörjningsstöd i den kommun vederbörande bor i. Eftersom studiestödet inte är beräknat att räcka under de inkomstfria månaderna torde behovet av matpengar lösa sig där.
 
Jag skulle fundera på hur ungdomen fixar livet i stort. När någon "klantar till det", "slarvar", "inte har koll" i hög grad, så kan det handla om annat än just slarv eller att man inte bryr sig.
 
1. Tycker ni att hon ska betala hyra under sommaren?
Nej, det tycker jag skulle vara sniket av föräldern.

2. Hon vill inte ha något sommarjobb, eller har iaf inte ansträngt sig för att få nåt. Skulle det göra er upprörda? Hon har alltså ca 7000 kr att leva på hela sommaren (sista lån/bidraget från juni).
Det beror på hur hon planerar att överleva sommaren. Är hon medveten om att hon har väldigt lite pengar men tänker leva magert så hon klarar det ändå? Eller förväntar hon sig att mamma ska betala allt? Har hon haft ett jobbigt år och kanske behöver vilan?

3. Hon har klantat sig när det gäller studentboende-kö, inte kollat upp vad som gäller, trott att hon stått i kö men ej gjort det. Hon har bytt mellan olika andrahandslägenheter under året och har nu åkt på en 2:a handslägenhet som hon får ta från ett förtida arv för att kunna betala över sommaren (hon måste ha den över sommaren för att få hyra den, men bor ju nu hemma). Skulle det göra er upprörda, eller tänker ni mer att hon får ta konsekvenserna av hennes slarv? Det är ju inte alla som har ett förtida arv att ta pengar från.
Nej verkligen inte. Hon gjorde ett misstag, sånt händer.

4. Du ska åka bort en vecka. Skulle du lämna matpengar till dottern eller anser du att hon får klara sig på de pengar hon har?
Jag skulle prata med henne och komma överens om något. Det viktigaste är väl att hon får i sig mat?
Det kanske finns andra vägar att gå än matpengar? Hjälpas åt att frysa in matlådor?


5. Fadern till dottern vill av olika anledningar inte att dottern ska bo hos sig (fadern och modern bor i samma stad), så att bo där under sommaren var inget alternativ. Anser ni att han bör betala dig nåt för mat/husrum för dottern under sommaren (alt ge matpengar direkt till dottern)? Dottern betalar alltså ingenting. Kan tilläggas att maken tjänar mer än dubbel så mycket som modern.
Han har väl ingen skyldighet till det men det känns ju som något man skulle vilja diskutera och se om man kan komma överens om.
 
Jag har ungefär samma scenario hemma med min dotter. Hon behöver SJÄLVKLART inte pröjsa någon hyra hos vare sig sin pappa eller hos mig. Däremot förväntar jag mig kanske lite mer aktiv insats i daglig skötsel av vårt gemensamma hem. Kanske att jag har lite mer chaufförshjälp än vanligt - skönt att slippa köra jämt så det är trevligt att få sitta på passagerarsidan ibland.
Jag skulle inte lämna matpengar när jag åker i väg en vecka däremot, då får hon klara sig på det som finns hemma.
Jag är skitirriterad på min dotter att hon inte har sökt mer aktivt efter jobb. Jag vet att hon sökt några, men hon har gett upp för den inre latmasken och tycker inte att det är så viktigt med jobb. Fine, säger jag, det är hennes beslut. Hon skulle kunnat tjäna bra pengar under sommaren (som å andra sidan kan ställa till det för studielånet har jag för mig?), som hade kommit väl till användning under hösten, men det är som sagt hennes beslut. Men därifrån att ta betalt för att hon ska få bo hemma hos sin mamma? Nä. Min dotter bor periodvis under sommaren hos sin pappa som står för kostnaderna där så i den punkten har jag inte samma "problem" som du. Jag skulle heller inte kräva honom på de pengarna om så vore. Det handlar om två månader typ. Hade det handlat om ÅR, hade det varit en annan sak.
Boende inför hösten - där har vi problem modell BIG. Hon ska plugga i uppsala och har ännu inte fått bostad. Jag är orolig men hon säger bara 'chill mamma, jag fixar!' så...tja...det är hennes liv. Hennes pappa har dock en plan B - husvagn. :angel:
 
1. Betala hyra?? För att komma hem och hälsa på sin förälder? Absolut inte.
2. Det är ju hennes val om hon vill sommarjobba eller ej. Ingen anledning att bli upprörd.
3. Ett misstag händer; inget att bli upprörd över. Däremot kanske hon behöver lite stöd och pepp att hantera bostadssituationen, vilken inte är lätt för studenter. Det är så viktigt att bo bra för att orka plugga.
4. Min filosofi är att så länge man pluggar så äter man gratis hemma. Jag ser det som en investering i barnens framtid.
5. Så bra för mamman, då får hon mer tid att rå om sin dotter. Om pappan vill bidra med något till dottern så gör han väl det. Inget som berör mamman.
 
Jag är skitirriterad på min dotter att hon inte har sökt mer aktivt efter jobb. Jag vet att hon sökt några, men hon har gett upp för den inre latmasken och tycker inte att det är så viktigt med jobb. Fine, säger jag, det är hennes beslut. Hon skulle kunnat tjäna bra pengar under sommaren (som å andra sidan kan ställa till det för studielånet har jag för mig?), som hade kommit väl till användning under hösten, men det är som sagt hennes beslut.
Fribeloppet är 86000 kr x 2, så numera får man tjäna ganska mycket som student.
 
Varför är det viktigt att det handlar om en dotter? Skulle frågan vara annorlunda eller självklar om det gällde en son? (ja, det stör mig när det så tydligt är viktigt att det är just en dotter det handlar om).

Väljer en vuxen människa att röra sig med lite pengar, av lättja eller andra skäl, är detta ett fritt val. Jag hade inte sponsrat livsstilen, möjligen hade jag låtit ungen bo gratis, men jag hade inte stått för matkostnaden.

Hade det funnits andra ungar som fått betala hemma under samma period i livet, hade det däremot varit obligatoriskt att betala hem.

Oj vad det var känsligt, jag skrev dotter för att det är så i detta fall, men det hade självklart lika gärna kunnat vara en son.
Palla skriva hen så fort man ska ha en åsikt om något.
 
1. Nej. Jag har inte skaffat barn för att ha dem som extra inkomstkällor.
2. Upprörd? Nej. Vill hon vara pank och fågelfri, så gärna för mig.
3. Har hon ett förtida arv så löser det sig ju. Möjligen hade jag undrat varför hon inte bor i den lägenheten under sommaren. Det verkar ju roligare än att bo hemma.
4. Jag tror att jag skulle tycka att hon fick klara sig själv, men jag är inte säker. Hade kanske lämnat en femhundring.
5. Min erfarenhet är att det kostar mer än det smakar att tjata, så det hade jag inte gjort. Vill han vara en snål pappa, så är det hans problem, inte mitt.
 
Jag har ungefär samma scenario hemma med min dotter. Hon behöver SJÄLVKLART inte pröjsa någon hyra hos vare sig sin pappa eller hos mig. Däremot förväntar jag mig kanske lite mer aktiv insats i daglig skötsel av vårt gemensamma hem. Kanske att jag har lite mer chaufförshjälp än vanligt - skönt att slippa köra jämt så det är trevligt att få sitta på passagerarsidan ibland.
Jag skulle inte lämna matpengar när jag åker i väg en vecka däremot, då får hon klara sig på det som finns hemma.
Jag är skitirriterad på min dotter att hon inte har sökt mer aktivt efter jobb. Jag vet att hon sökt några, men hon har gett upp för den inre latmasken och tycker inte att det är så viktigt med jobb. Fine, säger jag, det är hennes beslut. Hon skulle kunnat tjäna bra pengar under sommaren (som å andra sidan kan ställa till det för studielånet har jag för mig?), som hade kommit väl till användning under hösten, men det är som sagt hennes beslut. Men därifrån att ta betalt för att hon ska få bo hemma hos sin mamma? Nä. Min dotter bor periodvis under sommaren hos sin pappa som står för kostnaderna där så i den punkten har jag inte samma "problem" som du. Jag skulle heller inte kräva honom på de pengarna om så vore. Det handlar om två månader typ. Hade det handlat om ÅR, hade det varit en annan sak.
Boende inför hösten - där har vi problem modell BIG. Hon ska plugga i uppsala och har ännu inte fått bostad. Jag är orolig men hon säger bara 'chill mamma, jag fixar!' så...tja...det är hennes liv. Hennes pappa har dock en plan B - husvagn. :angel:

Det låter väldigt likt. Många i familjen har tipsat henne om olika jobb, ett gammalt extrajobb som hon lätt hade kunnat jobba på om hon bara hade varit ute i tid, men hon säger bara "jag ska kolla upp det", sen händer inget. Jag är helt övertygad om att det är latmasken i henne, hon vill inte. Hon säger att hon ska kolla upp det för att lugna familjen. Hon vet att hon får leva knapert i sommar men är ju van vid att bo hemma och inte betala nåt för mat och så sen gymnasitiden, jag tror inte att hon reflekterat över att det kan vara annorlunda nu. Jag ser det som ett personlighetsdrag och ibland även lite introvert..
Det är studentlivet som är prio ett, fest och alla kompisar. Skolan verkar dock ha börjat tas på allvar efter några failade tentor i början så det är ju bra. I övrigt är hon väldigt harmonisk, men boende och sånt är liksom inte viktigt. "Det löser sig". I värsta fall får man slagga hos en kompis.

Jag känner nog att mamman curlar lite mycket, hon har inga planer på att låta henne sköta hushållet och hon har inte körkort. Dock är hon kanske hos mamman 1/3 av tiden, resten hos sin pojkvän. Pappan har varit väldigt på dottern så det blir att mamman ställer sig i försvarsställning.
 
Det råder delade meningar inom familjen hur man ska se på detta så jag tänkte kolla vad allmänheten har för värderingar/åsikter. Jag själv står ganska mitt emellan men det är jobbigt att se hur familjerelationer kan förstöras av sånna här, enligt mig, småsaker.

Det som kan vara jobbigt är förstås om man bor ihop med någon med egna barn. Då tycker jag det är väldigt viktigt att man tänket igenom det hela så att man sedan behandlar hans barn på liknande sätt när de ska ha tillfälligt boende :)

Mina barn behöver inte betala hyra när det tillfälligt har spruckit i planeringen. De behöver inte betala mat heller. Resten är dock deras problem med litet pengar, dubbla hyror, osv. Har de inget jobb och vill bo hemma mer än 1 månad, får de hjälpa till hemma, putsa fönster, städa, olja altan fixa trädgården osv. Laga mat till kvällen se till att handla mat osv. Följa med till firman hjälpa till med ideella uppgifter där , tex köra bud litet då och då. Ofta brukar de då hitta något annat de vill göra istället...1 månad semester får de oftast med helpension och bra service.... Ibland kan något av barnen tycka det är orättvist då just detta barn betalar allt just nu, men samtidigt tycker de att det är skönt att veta att de kan falla tillbaka om det spricker i livet.
 
Jag pluggade 1 år när jag var 22 år på komvux, bodde hemma det året. Jsg jobbade visserligen extra under terminerna och sommarjobbade hela sommaren, men jag behövde inte betala varken hyra eller mat..eftersom jag pluggade och dom tyckte det var viktigt att jag fick en utbildning. Jag slapp ta studielån och var väldigt tacksam, däremot fick jag betala mina nöjen, betala för min egen bil och min häst.
 
Det låter väldigt likt. Många i familjen har tipsat henne om olika jobb, ett gammalt extrajobb som hon lätt hade kunnat jobba på om hon bara hade varit ute i tid, men hon säger bara "jag ska kolla upp det", sen händer inget. Jag är helt övertygad om att det är latmasken i henne, hon vill inte. Hon säger att hon ska kolla upp det för att lugna familjen. Hon vet att hon får leva knapert i sommar men är ju van vid att bo hemma och inte betala nåt för mat och så sen gymnasitiden, jag tror inte att hon reflekterat över att det kan vara annorlunda nu. Jag ser det som ett personlighetsdrag och ibland även lite introvert..
Det är studentlivet som är prio ett, fest och alla kompisar. Skolan verkar dock ha börjat tas på allvar efter några failade tentor i början så det är ju bra. I övrigt är hon väldigt harmonisk, men boende och sånt är liksom inte viktigt. "Det löser sig". I värsta fall får man slagga hos en kompis.

Jag känner nog att mamman curlar lite mycket, hon har inga planer på att låta henne sköta hushållet och hon har inte körkort. Dock är hon kanske hos mamman 1/3 av tiden, resten hos sin pojkvän. Pappan har varit väldigt på dottern så det blir att mamman ställer sig i försvarsställning.

Om fest och kompisar är prio ett är personen inte introvert.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 301
Senast: MML
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 028
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 045
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp