Om parkörning för nybörjare...

Läser och följer eftersom jag har tankar på att lära mig parkörning också (men jag har inget tillräckligt fint par, ännu).
För att komplicera ytterligare:
Ni som brukar köra par.
Brukar era parhästar först vara inkörda i enbet eller kör ni in direkt i par??? Utgår från att åtminstone ena hästen bör vara körvan först och kan möjligen introducera och lugna en yngre förmåga???
 
Läser och följer eftersom jag har tankar på att lära mig parkörning också (men jag har inget tillräckligt fint par, ännu).
För att komplicera ytterligare:
Ni som brukar köra par.
Brukar era parhästar först vara inkörda i enbet eller kör ni in direkt i par??? Utgår från att åtminstone ena hästen bör vara körvan först och kan möjligen introducera och lugna en yngre förmåga???

Jag föredrar alla gånger att hästarna är inkörda i enbet först! Man vinner så mycket på det i skolningen och att hästen lärt sig att dra själv sas.
 
Jag puttar upp igen med en fråga till från min sida.

Ju mer jag kör (enbet än så länge, uppenbarligen) desto roligare är det. Så jag kikar på utrustning och har hamnat på momentet "selar".
Om man utgår från att ekonomin inte är helt utan gränser och vill köpa prisvärda selar, bröstselar eller maratonselar ´(erkänner att jag inte helt fattar skillnaden så någon får gärna upplysa mig).
Vad ska man köpa.
Någon som har koll på "kombinationsselar" från selar.se? Är de något att ha? Det är ju intressant att kunna använda samma grejer både till enbet och parkörning för att inte ha hundra selar att sköta om. Jag har två körda fjordingar hemma och äger en för tillfället utlånad unghäst som dock står på tur att komma hem och bli inkörd. De är lite olika i kropparna och kräver förstås lite olika inställning på selar varför det vore extra praktiskt att ha så jag inte behöver ställa om vid hästbyte.
Synpunkter?
Har också tittat på driveout och de har ju också ett par olika alternativ.
 
@kryddelydd
Sitter oxå och drömmer om parkörning, men har inte ens två hästar ännu...
Vill bara tipsa om begagnatmarknaden om du letar prisvärd kvalite.. På sidan körfolk på FB brukar jag själv dregla över fin vill-ha-utrustning, även om parselar kommer upp ganska sällan..

Mer input har jag tyvärr inte då jag själv inte har full koll direkt.. =)
 
Jag har bara satt ihop hästar som är körda i enbet och jag tycker det är skönt att veta att båda är trygga med att dra vagn och kan kommandona. Det går säkert att köra in i par också, men det är inget jag skulle ge mig på.

Jag har selen Eurotech och den går att bygga om mellan enbet och par. Men det är ganska bökigt, så det är inget jag skulle vilja göra sådär varannan dag... Betydligt jobbigare än att ställa om en enbetssele mellan olika hästar. Jag har en separat enbetssele.
 
Jag har bara satt ihop hästar som är körda i enbet och jag tycker det är skönt att veta att båda är trygga med att dra vagn och kan kommandona. Det går säkert att köra in i par också, men det är inget jag skulle ge mig på.

Jag har selen Eurotech och den går att bygga om mellan enbet och par. Men det är ganska bökigt, så det är inget jag skulle vilja göra sådär varannan dag... Betydligt jobbigare än att ställa om en enbetssele mellan olika hästar. Jag har en separat enbetssele.

Tack för input.

En till tanke angående selar, mest för att hålla nere mängden utrustning.
Om man tänker sig att man köper två enbetsselar och sedan köper två lösa par-bröstor, skulle det vara en OK selning för parkörning? Antar att det skulle fungera för träning men man kan ju lika gärna köpa korrekt utrustning på en gång, så om jag vid en eventuell tävling (jodå, ligger säkert flera år framåt i tid men det gäller att planera) skulle bli diskad så är det ju klokt att släppa tanken direkt.

Jag har redan väldigt gott om läderutrustning och det där med inoljningen är inte jättekul (för närvarande 15-20 träns, två lokselar, lite lösa seldelar, åtta sadlar och kommer att få ytterligare en loksele och en förmodligen väldigt enkel bröstsele där man åtminstone lär kunna sno däckeln) så jag har tillräckligt att göra med att smörja).
 
Parbröstor inte är lösa, de sitter ihop med däckeln och det behöver de göra för att man ska kunna styra och bromsa vagnen på vettigt sätt - bröstan sitter ju fast i stången via stångkopplet. Men köper du två kombinationsselar så kan du ju använda dem som enbetsselar nu och sen när det är dags för par köper du en till och bygger om den ena enbetsselen till parsele? Det man gör är att man tar bort skakelhållarna och fäster ihop bröstan med däckeln. Och så byter man till längre remmar till bakselen så de når fram till däckeln.

Eurotech som jag har är konstläder, en lädersele till fyrspannet hade jag aldrig orkat med!
 
Parbröstor inte är lösa, de sitter ihop med däckeln och det behöver de göra för att man ska kunna styra och bromsa vagnen på vettigt sätt - bröstan sitter ju fast i stången via stångkopplet. Men köper du två kombinationsselar så kan du ju använda dem som enbetsselar nu och sen när det är dags för par köper du en till och bygger om den ena enbetsselen till parsele? Det man gör är att man tar bort skakelhållarna och fäster ihop bröstan med däckeln. Och så byter man till längre remmar till bakselen så de når fram till däckeln.

Eurotech som jag har är konstläder, en lädersele till fyrspannet hade jag aldrig orkat med!

Tack för tankar!
Förstås, när du skriver det om bröstorna på parsele.

Också rätt självklart att bakselen vid parkörning måste sitta ihop med bröstan/däckeln eftersom det inte finns någon skakel att bromsa i.
Men det är självklart för mig först när du skriver det.

Ett annat ganska intelligent alternativ är att köpa parsele, och behålla lokselen som jag har och använda för enbetskörning. Problemet är väl om jag kommer på att tävla; loksele är visserligen väl anpassad för fjording och det ser bra ut, men vid LA eller liknande (som jag ser som väldigt uppnåeligt utifrån en kompis som kvalat sig igenom debutantklass på häst som visserligen är mer körd än mina, men betydligt mindre utbildad när det gäller form och liknande) så kommer, om jag förstått saken rätt, bedömning av presentationen och då får man nog stryk för loksele till maratonvagn eller liknande även i enbet.

Någonstans vill jag vara rationell och inte samla på mig för mycket utrustning som bara blir liggande/stående/skräpande.
 
Det finns en del ekipage som kör med loksele högre upp i klasserna och får bra poäng på presentationen, så det skulle jag inte se som ett stort problem. Det gäller ju att den sitter bra och är komplett med draglinor osv men det förutsätter jag att du har. Sen är ju presentation bara en punkt av ca 16. Och min erfarhet är att ser man ut "hur som helst" så får man en femma och anstränger man sig så mycket man kan - men utan att köpa snordyr dressyrvagn med lyktor osv - så får man en sjua. Den lilla poängskillnaden kan man hämta in på annat, åtminstone i LA. Och vill man sen slåss med eliten i högre klasser så får man väl öppna plånboken då...
 
Om hästarna har ganska bra samstämmighet både i arbetsvilja och framåtbjudning, är inkörda var för sig i enbet, lyssnar på samma kommandon - går det att köra dem ihop fastän de är olika höga? Det skiljer ca 13 cm mellan dem. Skulle vara skönt att kunna byta till lite större vagn än en rockard och jobba båda två samtidigt.. :)
 
Jag har ställt samma fråga någon annanstans och fått svaret att det går att köra dem ihop även om storleken skiljer.

Själv har jag tappat ett par månader av mina förberedelser, då jag blev akut sjuk i början av oktober. Jag hoppas snart vara i form för att kunna börja prova att tömköra mina ponnyer i par.
 
Jag har ställt samma fråga någon annanstans och fått svaret att det går att köra dem ihop även om storleken skiljer.

Själv har jag tappat ett par månader av mina förberedelser, då jag blev akut sjuk i början av oktober. Jag hoppas snart vara i form för att kunna börja prova att tömköra mina ponnyer i par.

Och jag har mentalt och utrustningsmässigt kommit en bit på väg.
Har en kbl-travare som jag börjat köra enbet vilket fungerar mycket bra. Ska få en likadan (men betydligt äldre) kbl-travare, så jag har början till ett ganska snyggt par. Jag har köpt så jag har två likadana lokselar, med rätt design för att kunna få dit stångkoppel. Jag vet var jag får tag i den utrustning som än så länge saknas (stångkoppel, ett par draglinor till som är lika dem jag har hemma, partömmar i läder, två nya svänglar), en baksele till extra lokselen.
Jag har en vagn som kan komma att fungera, men det behöver då göras en parstång och fästen för svänglar. Den detaljen bör dock gå att få ordnad eftersom jag har en medryttare vars pappa är snickare och vars bror är svetsare. Bra kombination.

Det som saknas är uppenbarligen att jag ska jobba ihop mig med den nya hästen när jag får den (vet inte riktigt när, men under vintern), både från ryggen, i tömkörning och i enbetskörning. Detta, tillsammans med att få hem all utrustning och få vagnen fixad, kommer rimligen att ta hela vintern så par kan väl finnas i faggorna i vår. Det gäller att göra ordentliga förberedelser.
Å andra sidan är det kul att ha börjat samla på mig grejorna.

Det är ju också trevligt att slippa köpa en häst till när man nu råkar kunna få en gratis som dessutom matchar min häst perfekt utseendemässigt. Sedan får man ju se hur väl de "står ut" med varandra i arbete.
 
Sedan får man ju se hur väl de "står ut" med varandra i arbete.
*fnissar lite* :p
Jag har mina små farhågor om att stoet jag tänker köra, ihop med en valack, skulle kunna vara en sån som piper och sparkar mot honom om han tittar på henne. Antar att jag behöver klä på lite helstängda huvudlag så de inte funderar så mycket på just den saken....
 
Det är ju också trevligt att slippa köpa en häst till när man nu råkar kunna få en gratis som dessutom matchar min häst perfekt utseendemässigt. Sedan får man ju se hur väl de "står ut" med varandra i arbete.
Just att få dem att dra jämnt kan vara det svåraste. Det är inte för inte vi har ett uttryck för det, "att dra jämnt med någon".
 
Just att få dem att dra jämnt kan vara det svåraste. Det är inte för inte vi har ett uttryck för det, "att dra jämnt med någon".
Ja, det kan säkert bli problematiskt. Min är ganska bekväm av sig i ridning men drar gärna vagn och är då "lagom" det vill säga jag får påminna honom ibland om att inte öka, men behöver inte hålla emot.
Den nye ska vara ganska het i körning, så jag får väl se om det går att få att fungera.
 
Om hästarna har ganska bra samstämmighet både i arbetsvilja och framåtbjudning, är inkörda var för sig i enbet, lyssnar på samma kommandon - går det att köra dem ihop fastän de är olika höga? Det skiljer ca 13 cm mellan dem. Skulle vara skönt att kunna byta till lite större vagn än en rockard och jobba båda två samtidigt.. :)

Jag tycker steglängd och framåtbjudning är viktigast och är det bara för motionskörning kan det nog skilja rätt mycket i höjd innan det blir problem, de brukar vara rätt bra på att anpassa sig efter varann när de gått ihop ett tag. Som mest skiljer det 7 cm mellan mina ponnyer men det blir ju ganska många % på en shettis :) Jag vet inte vad du har för storlek på dina.
 
Du får nog mäta längden på hästarna istället. Stången brukar ska gå ungefär till mitt på halsarna. Och bakom hästen brukar man räkna samma avstånd mellan has och svängel som från has till mark.
 
Du får nog mäta längden på hästarna istället. Stången brukar ska gå ungefär till mitt på halsarna. Och bakom hästen brukar man räkna samma avstånd mellan has och svängel som från has till mark.
Är det (förstås, antagligen) bättre med lite för lång stång än lite för kort? Jag antar att det som påverkas blir att det blir onödigt långt avstånd mellan häst och svängel, men då får man väl "bara" använda lite längre draglinor?
Jag ska få hjälp att göra parstång till min fyrhjulsvagn, en professionell snickare och en dito svetsare ska göra en insats så jobbet kommer att bli ordentligt gjort.
I första hand är det kallblodstravarna som ska tränas för par, men jag har ju fjordingar också och det är ju trevligt om man kan använda samma grejer. Då borde det vara lämpligt att anpassa stångens längd till de större hästarna?
 
Ja det som händer om den är för lång är väl mest att ekipaget blir lite osmidigare. Men det är lätt att göra en stång som är ställbar i längd. Två rör som man skjuter i varann och så en genomgående skruv som man sätter vid rätt längd (man gör flera hål att välja på i det inre röret) plus en skruv som bara går genom yttersta röret som spänner fast så att rören liksom inte glappar. Ska se om jag kan fota på min vagn sen!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Frågat med glimten i ögat, men detta tycker jag är lite filosofiskt intressant. Vem är det som ska vara tacksam i en hundaffär...
Svar
12
· Visningar
1 386
Senast: Hyacinth
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 745
Senast: Lipperta
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 135
Senast: Mezcal
·
Körning Nån gång i livet ska jag lära mig att köra par med mina shettisar. En förutsättning för att lyckas med det är att man har utrustning för...
Svar
12
· Visningar
3 447
Senast: margita2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp