Om rumsrenhet- extremfallet..

Halali

Trådstartare
I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och hennes rumsrenhet, att ser vi ingen förbättring närmaste månaden måste vi leta omplaceringshem. Jag har haft hund i 26 år och aldrig misslyckats med att få en hund rumsren, och då har många vuxit upp här. Har läst de flesta tips som poppat upp genom åren när någon olycklig ägare misströstat, men nu förvånar jag mig själv och kastar stoltheten överbord och känner "hjäääälp".

Först och främst- jag har alltså haft hund i en massa år och fött upp dessutom. Jag KAN standardknepen och rätt många till. Jag behöver bolla olika varianter och kanske även diagnoser.. Hunden är nu knappt ett halvår, och är mindre rumsren än mina valpar brukar vara när de är 6-7 veckor. (Denna är ej uppfödd av mig.) Jag har absolut inte haft krav på att hon ska vara helt rumsren redan nu, jag har haft de som varit struliga uppåt 9 månaders ålder och sedan med återfall när hanar ska revirpinka, en del tikar tappar det helt vid löp osv, men denna är extrem. Enda gången hon kan sköta sig är när hon är i sin valphage bredvid min säng nattetid- när hon vaknar går vi ut och då gör hon sina behov. Hon har även visat att hon kan hålla sig rent fysiskt då hon inte gör ifrån sig när vi åker bil, oavsett hur långt vi åker (för hon gör inte av sig när jag rastar under bilfärden). I övrigt händer det inte mycket ute, vi har kommit fram till att när det händer är det nog mer av en slump- att hon behöver just då och då går hon när hon behöver och inte har roligare för sig. Annars sätter hon sig alltid inomhus, alltid.

Vi går till samma plats ute varje promenad, där hon sätter sig på morgnarna och någon gång även dagtid. Vi har provat att rasta extremt ofta, mindre ofta, förfölja henne och ta ut när hon precis ska sätta sig, avgränsa delen av bostaden hon har som rastplats (då byter hon bara), osv etc. Urinvägsinfektion har hon inte. Hon har inte alls lyckats uppfatta att det är dåligt att göra inne, vi testade att börja säga till henne (det gör vi inte på små valpar utan lyfter bara ut och förstärker positivt) och det fattade hon då i en dag eller två (smyger iväg och gör behov istället för att sätta sig så man ser) sedan är hon där igen och har som standard att sätta sig även precis bredvid oss om vi råkar vara där hon gillar att gå. Det är en väldigt glad, framåt och orädd hund i sin personlighet så jag tror absolut inte hon är rädd ute, och jag tycker mycket om henne så vill gärna lösa detta. Kruxet är att hundvakterna nu vägrar ha henne, en efter en. De vi kan be helger/kvällar (vi har knasiga arbetstider) när det kniper med jobb osv vill inte ha henne då det inte spelar nån roll hur ofta de går ut, de måste ändå torka. Den som vaktar dagtid har hittills på tre månader fått henne att göra ifrån sig ute TVÅ gånger och även hon har ledsnat och kommer sluta passa snart och det är inte lätt att hitta en tålig hundvakt till en kennel.. Och det är väl just det att vi alla är vana att torka allt från bajs till kräks men när inget man gör hjälper alls känns det tröstlöst! Har även provat att byta miljö helt och åka och bo hos en släkting som har gård (kunde då gå ut och in som hon ville) och där gjorde hon som hemma. Vi har varit enormt tydliga med positiv förstärkning men det har hon aldrig varit sådan att hon tar till sig oavsett vad man tränar.

Har funderat över om hon kan ha nåt mentalt som stör, lyckats läsa mig till om dvärghundar som inte gått att få rumsrena som visat sig ha vattenskalle. Men tycker att då borde hon väl inte kunna hålla sig nattetid.. Så hjälp, vad ska man göra? Finns det nåt man kan kolla hos vetten förutom urinen? Jag/vi begär som sagt absolut inte att hon ska bli rumsren på nolltid, det kan ta ett halvår till för min del, men någon form av framsteg krävs om inte sambon ska kasta ut både mig & hund.. (Tilläggas kan att jag är höggravid och orken tryter givetvis med det också, och belastningen på sambon ökar.)

Allt från knep till förklaringar är välkommet, för jag har aldrig haft en valp som är kvar på ungefär 4-veckorsnivå så här länge..
 
Pomeranian är väl (ö-)kända för att vara svåra att få rumsrena. Har både hört och läst att 1-1,5 år inte alls är ovanligt, snarare är minst 1år mer regel än undantag... inga tips dock, ni verkar ju ha koll..
 
Har tyvärr inga tips heller, men mina Papilloner var inte helt rumsrena förrän vid 1 års ålder. 4 veckors nivå var det väl dock inte...
 
Pomeranian är väl (ö-)kända för att vara svåra att få rumsrena. Har både hört och läst att 1-1,5 år inte alls är ovanligt, snarare är minst 1år mer regel än undantag... inga tips dock, ni verkar ju ha koll..

Huga O_o Men om man ändå såg NÅN progress hade det känts ok att det tog lång tid.. Bara nåt typ att vissa dagar var lättare eller att det hjälpte att rasta varannan timme eller ja vad som helst så man hade nåt att jobba ifrån..

Har tyvärr inga tips heller, men mina Papilloner var inte helt rumsrena förrän vid 1 års ålder. 4 veckors nivå var det väl dock inte...

Nej jag har haft några som strulat av och till upp till året, kan vara när det varit störningar i flocken, flytt, löp, valpkull i huset osv som fått ett par att börja slarva igen. Men att ha noll framgång alls på flera månader, hur hade du det med det? Alla de jag haft som varit lite svårare (hade en dvärgpinscher som var rätt nervös av sig och han tog bra lång tid på sig..) har ändå haft sina ljusare stunder men denna är det samma med jämt. Enda hon inte gör ifrån sig är just i sovbädden men det brukar mina klura ut att de inte vill göra så fort de kan krypa..
 
Då var pompomen jag hade hos mig för 3år sen en raritet,han kom som 7mån kennel hund som varit inne ibland, han pissade en gång på köksstolsbenet,av ren reflex daskade jag honom i rumpen o tog ett tag i ryggpälsen sen åkte han ut,:o
Han gjorde aldrig om det,inte heller hos sin nya ägare.
 
Ser att du skriver att det inte är UVI men är det fastställt av veterinär eller är det av annan orsak du utesluter UVI?
 
Jag hade korrigerat hunden ordentligt. Om era positiva förstärkningar inte funkat på 9 månader är det dags att ändra taktik.

ja det kom vi också fram till- på revirpinkande hanar tex funkar det iaf inte här med enbart positiv förstärkning så det har ju absolut sin plats enligt mig- men hon är sjukt snabb så svår att ertappa. Men det är det enda som öht haft effekt, för när hon fått tillsägelse har hon sedan skött sig i några timmar i varje fall. Inte längre än så tyvärr men det är bra för att vara hon.
 
ja det kom vi också fram till- på revirpinkande hanar tex funkar det iaf inte här med enbart positiv förstärkning så det har ju absolut sin plats enligt mig- men hon är sjukt snabb så svår att ertappa. Men det är det enda som öht haft effekt, för när hon fått tillsägelse har hon sedan skött sig i några timmar i varje fall. Inte längre än så tyvärr men det är bra för att vara hon.
Då är det dags att ha mer uppsikt över henne. Typ hela tiden. Hon får helt enkelt inte gå omkring fritt. Lite frihet under ansvar. Klarar man inte av att ta ansvar klarar man inte av friheten och därför begränsar du den så att hon inte kan ta sig friheten att kissa eller bajsa inne.

Om det innebär att ha henne mer i valphagen så är det så det får bli. Alternativt ha henne med överallt i huset där ni är. Hon får inte gå ifrån er och går hon ifrån er så öppnar ni dörren och skickar ut henne innan hon får fortsätta till vattenskålen eller vart det nu är hon är på väg.

Nya, lite hårdare, tag med henne och så ska du se att detta reder sig inom kort.
 
Huga O_o Men om man ändå såg NÅN progress hade det känts ok att det tog lång tid.. Bara nåt typ att vissa dagar var lättare eller att det hjälpte att rasta varannan timme eller ja vad som helst så man hade nåt att jobba ifrån..



Nej jag har haft några som strulat av och till upp till året, kan vara när det varit störningar i flocken, flytt, löp, valpkull i huset osv som fått ett par att börja slarva igen. Men att ha noll framgång alls på flera månader, hur hade du det med det? Alla de jag haft som varit lite svårare (hade en dvärgpinscher som var rätt nervös av sig och han tog bra lång tid på sig..) har ändå haft sina ljusare stunder men denna är det samma med jämt. Enda hon inte gör ifrån sig är just i sovbädden men det brukar mina klura ut att de inte vill göra så fort de kan krypa..
Det var nog absolut framsteg, dessutom var det två jämngamla kullbröder så de höll liksom igång varandra.
Vissa stadsbor verkar ju lära sina hundar gå på låda. Jag tycker egentligen att det är helknasigt men i erat fall kanske det inte skulle vara så dumt? Om det inte skulle gå med ovanstående beskrivna metoder.
 
Vilken tråkig sits. Just rumsrenhet verkar vara svårt för flera småhundsraser. Mammas fralla tog nog också året innan hon blev rumsren.

Jag hade som andra påpekat, också börjat säga ifrån på skarpen och fortsätta berömma ute.

Min sambo tjatar om pomeranian, kanske ska visa honom den här tråden... :angel:
 
Är föräldrarna rumsrena?

Har en fd kollega som fött upp Pomeranian i 20 år. Hon hävdar att rumsrenheten är ärftlig, och att det är ett stort problem inom rasen. Många avlar på vuxna hundar som inte är rumsrena, och avkommorna har också svårt med rumsrenheten.

Har också bekanta som föder upp Chinese Crested och Chihuahua som hävdar samma sak.
 
Har ni möjlighet att ha henne stunder i hundgård? Så hon måste göra ifrån sig ute? Tänker om det är en mental grej mot att kissa ute, så om hon måste för att hon är ute så kanske det släpper?

Eller kisskydd, funkar med löpskydd. Det kanske hon tycker känns obehagligt att kissa i så ha på det hela tiden inne. Om inte annat kanske det underlättar hos hundvakter som slipper torka pölar inne.
 
Har en fd kollega som fött upp Pomeranian i 20 år. Hon hävdar att rumsrenheten är ärftlig, och att det är ett stort problem inom rasen. Många avlar på vuxna hundar som inte är rumsrena, och avkommorna har också svårt med rumsrenheten.
Hur kan sån avel få fortgå? Jag hade aldrig köpt en hund av en ras med sådana problem.

Mina hundar har fattat vinken på nåt dygn och efter en vecka eller två med intensiv passning och spring har de varit rumsrena. Det är för mig det normala.
 
Hur kan sån avel få fortgå? Jag hade aldrig köpt en hund av en ras med sådana problem.

Mina hundar har fattat vinken på nåt dygn och efter en vecka eller två med intensiv passning och spring har de varit rumsrena. Det är för mig det normala.

Jag tror att man har sett mellan fingrarna när det kommer till flera småhundsraser av sällskapstyp, såsom med mycket annat. Mentala brister och exteriöra överdrifter viftas ju också bort. En chihuahua som kissar inne gör inte lika stora pölar som en schäfer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
680
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
663
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp