Om skattemyndigheten tillåter mig att börja lyfta moms...

Ja, det är en jordbruksfastighet på 12 ha. Jag har ett sto klass I som jag skulle kunna kalla avelssto, om jag tänker avla på henne är en annan sak. Vinst och vinst, det beror ju på hur man räknar - att ha hästar är väl alltid en förlustaffär
angel.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jo, det är just det som även Skattemyndigheten är medvetna om. Därför drar de öronen åt sig så fort de hör ordet häst... Jag har dock pratat med en rad olika "källor" (står kanske även ovan i tråden), och har man minst tre hästar brukar de kunna acceptera vinstsyftet (om det inte är ren tävlingsverksamhet såklart).
 
Jag får dessutom in ett arrende (på hela 6000 SEK) och har lite skog som ska avverkas. Men man kan väl knappast bli återbetalningsskyldig för moms som man sluppit betala flera år tidigare så att dom kommer och tar mitt fina sto ifrån mig
cry.png
cry.png
Nej, det låter väl otroligt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Nej nej, det kan de inte göra. Men ring och prata med dem i ditt län och hör hur de spontant ställer sig till att du drar av även för hästverksamheten.
 
Jag har pratat med dem. Fast man kan ju inte fråga: Jo, jag vill gärna lyfta momsen på mina stallreparationer - hur ska jag göra? Fast när jag sa det där med arrendet (sa inte hur stort det var) så lät han intresserad
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
det finns ju värderingsmän som värderar hästar som ingår i företag.....jag har haft Åke Wall,ASVT(godkänd) men det är ju travare...vet inte hur ni gör inom eran branch....
grattis....el beklagar, att du fått f skatt :D :D
 
Hej igen ! :)
Jag är "bara" momsredovisningsskyldig, jag har inte F-skattsedel.
Jag har bara börjat lyfta moms from 16 juni (var ju som jag skrev tidigare tvungen att inkomma med ansökan minst 2 v före det datum som jag skulle börja).
 
Jag tog med F-skatt också, eftersom jag hyr ut lite boxar då och då och det faktiskt ingår en del tjänster i detta. Så jag tyckte det var lika bra.

Tydligen är det olika från län till län detta när man måste ansöka? Som jag ju skrev tidigare sa skattmasen här att man ju faktiskt får göra ändringar i sin deklaration fem år bakåt i tiden, vilket i praktiken innebär att jag skulle kunna starta företaget så långt tillbaks.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
572
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp