Om skattemyndigheten tillåter mig att börja lyfta moms...

L

lila

Hur gör jag då för att flytta mina hästar till min enskilda firma ? Eller de kanska inte behöver flyttas ?
 
Nej, det tror jag inte, eftersom man med enskild firma inte skiljer mellan privatekonomi och företagets. Jag sitter i precis samma sits som du (har du skickat in blanketten?) och jag komemr bara att ta upp hästarna i dekl. som ett inventarievärde.
 
Jag har skickat in och reggat enskild firma och även fått hem registreringsbeviset. Till skattemyndigheten har jag skickat in ansökan om momsredovisning men inte fått något svar ännu...
 
Att du vågade ansöka om firmanamnet först, tänk om inte skattmasen gillar dig då...
eek.png
. Jag har en bunt med papper liggande här men har inte orkat ta tag i den preliminära dekl. än, ska göra det denna vecka. Har en kontakt på skattemynd. och hon verkar väldigt tveksam, samtidigt har jag pratat med revisorer mm som säger att de i princip "inte kan neka". Vi får se. Hur många hästar har du och vad har du för verksamhet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har sex gotlandsruss. 4 ston, en 2-års hingst och ett 2 veckors föl (föl nr:2 är beräknad att komma om 9 dgr). En leasad shettis som min 11 åriga dotter tävlar i ponnytrav har vi också.
Jag föder upp gotlandruss i liten skala plus att vi tävlar i ponnytrav. (Vi åker även på utställningar odyl).

Vad pysslar du med ?
 
Föder också upp i lten skala, tre ston men bara ett i avel just nu (fullblod och anglos). Fyra totalt (ett föl också). Ska hyra ut lite boxar också så jag har det med i verksamhetsbeskrivningen.
 
Jag meddelar när jag får svar från skattemyndigheten, det är snart 2 veckor sedan jag skickade in ansökan.
 
Jag har fått för mig att när man redan äger saker privat, som man sedan vill använda i sin enskilda firma, så köper man dem av sig själv (pris + moms), vilket innebär att man får tillbaka momsen. När man gör så, så tror jag att varan måste värderas av någon som är oberoende. Jag är lite osäker på hur det här fungerar . . .
 
Det där upplägget låter inte riktigt lagligt tycker jag. Du får bara lyfta momsen om du köper en vara från någon som är momsregistrerad. Momsen måste också vara utskriven på kvittot. Om du köper av en privatperson som inte redovisar moms så finns ingen moms att lyfta helt enkelt.

Du kan i vissa fall få tillåtelse att ta med köp som gjorts innan du startade företaget. Men att "hitta på" ett momsbelopp på privata ägodelar låter inte så bra.
 
Nej det låter sannerligen inte lagligt. Och visst är det väl så, att det man äger privat ingår liksom i verksamheten bara man tar upp det i dekl? Eftersom privatekonomin och den enskilda firman inte skiljs från varandra.

Jag har av skattemyndigheten uppmanats att i min verksamhetsbeskrivning berätta när och för hur mycket jag köpt mina hästar. Inte vet jag egentligen varför, för det har ju inget att göra med hur mkt de är värda idag. Och det är också en fråga, när man ska deklarera, hästarna ökar ju i vissa fall i värde och hur tas det upp? Som ett minus i värdeminskning inventarier?

Ska ta och få tag på den där boken om Hästen och skatten tror jag...
 
Det har ju viss betydelse om dina prylar är privata eller en del av verksamheten. Det är ju bara på företagets prylar som du kan dra av kostnader för reparationer och tex foderkostnader osv. Så man skiljer ju på vad som är för privat bruk och vad som är för företagets bruk eller båda delar.

Om man bedriver lantbruk så tas hästarna upp som lager. Om hästarna då ökar i värde så ökar lagret i värde vilket faktiskt blir till en vinst i resultaträkningen. Alltså får man då skatta för värdeökningen. På samma sätt drar man av summan om hästar minskar i värde eller dör tex. Man för ju också in hästarna i företaget till ett visst värde troligen marknadsvärdet just när man startar företaget.

Om man har en ren hästverksamhet är det nog lite annorlunda men riktigt hur vet jag inte.
 
Jo, när man har en ren hästverksamhet ska de istället bokföras och deklareras som inventarier. Det är ju eg mer rimligt att ett lager ökar i värde än en inventarie - eller? Jaja, jag får nog slå ytterligare en pling itll skattmasen och fråga...
 
Nu är det klart !
smile.png
Fick papper idag att jag får lyfta moms from i måndags.
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Härligt! Hm ,jag har sökt från 1 jan i fjol, undrar om de nekar till det? Vad hade du skrivit i ansökan?

Jaja, får ta mig i kragen och göra klart det här så får vi se hur det går för mig.
 
Jag skrev att jag hade uppfödning, tävlingsverksamhet och närliggande verksamhet.
Jag skrev hur många hästar jag hade både avelston o övriga.

Det stod att man måste ha inkommit med ansökan senast 2 veckor före datumet från när man vill reggas.
 
Nu hittar jag det inte... Jag hade tänkt söka från den 1 juni men eftersom att man skulle vara inne med ansökan minst 2 veckor före så sökte jag från 16 juni istället...
Jag återkommer när jag har hittat det.
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Ja, nu har jag äntligen skickat in min ansökan också så får vi se vad som händer. Jag hittade inte det där med 2 veckor nånstans, och de har ju t.o.m. sagt till mig att det är ok att regga från förra årsskiftet. Men nu skrev jag fr o m 1 jan i år för enkelhetens skull (så slipper jag göra om dekl).

Håll era tummar!
 
Det här funderar jag också på. Jag har precis köpt ett ställe och det vore himla bra om man kunde lyfta momsen på stallreparationerna. Jag funderar på att ta emot beteshästar, jag har en arrendator och jag har lite skog. Nu undrar jag om man på något sätt kan bli återbetalningsskyldig om det visar sig att inkomsterna inte blir så stora? Eller kan man driva en firma med förlust hur länge som helst (låter inte troligt)?
 
Återbetalningsskyldig kan du inte bli tror jag. Däremot är det nog hårdare regler nu än förr, dels måste du verkligen visa att du driver verksamheten i vinstsyfte, sen kan du inte gå med förlust hur länge som helst utan att masen börjar undra. Åtminstone är det vad som sagts mig på vårt lokala kontor.

Är det en jordbruksfastighet du har? I så fall borde det vara ganska "lätt" att få med hästverksamhet första gången du deklarerar, om det är med det syftet du har köpte den.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Blev detta korrekt: Jag (har enskild firma) skickade en faktura på ett arvode. Köparen (ett AB) sa åt mig att lägga 25% moms på...
Svar
7
· Visningar
572
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp