Om tävling för storhästarna

Emilia090807

Trådstartare
Jag har undrat på länge varför man inte kan tävla med placering om det inte är 1meter och högre på storhäst? Jag har en stor häst som inte är tillräckligt tränad för att hoppa 1 meter bana så jag kommer ju få stanna på clear round 90cm men vill SÅ gärna tävla med placering så man får lite mer tävlings känsla och att man får rida ärvarv och få hoppa omhoppning !!:(
 
Lite hänger det kanske kvar från när det blev förbjudet i TR ha tidshoppning på 90 tror jag. Men jag upplever inte att det är speciellt mycket CL på 90-klasserna i vårt distrikt numera.

Vår klubb kör två faser A/A i 80 och två faser A0/A0 i 90 klasserna. Kan ju bli väldigt många första placeringar med A/A och därmed inget ärevarv, men det är ändå mer än en Clear Round.


Sen för att vara lite petig, det är inte omhoppning förrns du rider bedömning A1:a. 😉😊
 
Jag har undrat på länge varför man inte kan tävla med placering om det inte är 1meter och högre på storhäst? Jag har en stor häst som inte är tillräckligt tränad för att hoppa 1 meter bana så jag kommer ju få stanna på clear round 90cm men vill SÅ gärna tävla med placering så man får lite mer tävlings känsla och att man får rida ärvarv och få hoppa omhoppning !!:(
De har ändrat reglerna, så nu får man ha det.

Anledningen till varför man inte fick ha fas 2 förut var att det ansågs att lägre än 95 cm är sådan nybörjarnivå att man inte är redo att rida på tid än. Att det är rena utbildningsklasser.
 
Du får leta inverkansbedömning, iaf i mitt distrikt är det en rätt vanlig bedömning i 90cm. Vanligast i anslutning till div 3 som rids med inverkansbedömning. Eller träna lite mer så hästen blir redo för 1m hoppning.
 
Du får leta inverkansbedömning, iaf i mitt distrikt är det en rätt vanlig bedömning i 90cm. Vanligast i anslutning till div 3 som rids med inverkansbedömning. Eller träna lite mer så hästen blir redo för 1m hoppning.
Vilket disktrikt är det? Vi har ganska dåligt med utbildade inverkansdomare i vårt.
Minns en Allsvenska div 3 för ponny då samma domare dömde alla tre omgångarna. Inte helt optimalt :cool:
 
Jag har undrat på länge varför man inte kan tävla med placering om det inte är 1meter och högre på storhäst? Jag har en stor häst som inte är tillräckligt tränad för att hoppa 1 meter bana så jag kommer ju få stanna på clear round 90cm men vill SÅ gärna tävla med placering så man får lite mer tävlings känsla och att man får rida ärvarv och få hoppa omhoppning !!:(
På klubbtävlingarna på "vår" ridskola brukar det vara lägre höjder med omhoppning och placeringar, så kolla med klubbarna i din stad.
 
Här i Skåne finns det ibland så pass lågt som 80 med omhoppning. Annars brukar väl klubbtävlingar vara på lägre höjder :)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 602
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp