Om tävling med djur förbjuds?

Habina

Trådstartare
I kölvattnet på den oerhört upprörda diskussionen om att ryttare under 13 år inte får tävla på elitnivå, så har en annan fundering fastnat hos mig.

Vad skulle hända om all tävling med djur förbjöds? Nu tänker jag inte motargument för att det inte ska införas, utan vi tänker scenariot 20xx när det är infört. I hela världen. Poff! Vad blir följderna?

Det närmaste vi har är under covid-19 där iaf många av tävlingsryttarna i min omgivning var upprörda och skulle sluta rida för det fanns ingen mening längre. Samtidigt är fritidsryttarna och de som har häst utan att rida en ganska stor del i Sverige.

Skulle swb försvinna som ras? Skulle det bli fler eller färre ridskolor? Skulle man försöka ”fuska” på olika sätt? Vilka ponnyraser skulle öka/minska i antal? Hur skulle hela sektorn med handel och för den delen foderbönder påverkas?

Spåna fritt! Jag har inga klara svar ännu, men jag ska sova på saken iaf. :)

Ser verkligen masslakt av travare och fullblod framför mig. Ser också att det blir mycket mindre kontroll på hästars välbefinnande när tävling inte kräver att de är i bra skick. Kanske blir det bättre i förlängningen för hästarna men jag tror det är lite att välja mellan pest och kolera. För generellt ser jag nog lika mycket problematik i ridning/träning hos de som inte tävlar som de som tävlar.

För egen del hade jag fortsatt rida. Jag älskar att träna med mina hästar och är en rätt dålig tävlingsmänniska även om jag definitivt tycker det är roligt att tävla.

Utöver travare och fullblod som nämns ovan, så skulle jag säga att SWB och en hel del ponnyraser också nog skulle minska markant. För mig skulle det nog inte ändra supermycket från idag, då jag just nu har två shettisar och inte något direkt tävlingsfokus (närmsta åren i alla fall). Men, jag kanske skulle tänka lite annorlunda om jag skulle skaffa en ny ridhäst - visserligen har jag aldrig tävlat särskilt mycket, men jag gillar att ha som mål att t.ex. i framtiden kunna tävla en LC dressyr eller liknande (även om det sen aldrig skulle hända). Även med shettisarna nu tycker jag om att kunna tänka att jag kan jobba mot att någon gång i framtiden starta en LB körning eller liknande, men fokuset med äldsta är ändå mer bruks, sällskap, etc.

För mig skulle det göra större skillnad på hundlivet - om all tävling med djur förbjuds påverkas ju även hundtävlingar. Eftersom jag ofta behöver tävlingar för att komma igång att träna med hundarna mer, för att ha mål att jobba mot etc. (dvs hundarna får träna mer när jag planerar eller anmält mig till en tävling :angel: ), så skulle ett tävlingsförbud för mig nog innebära att gå över till mer sällskapshund som har mindre jobbehov, troligtvis skulle jag inte heller längre vara aktiv i brukshundsklubben som styrelseledamot/funktionär/instruktör etc.

De hästraser som avlas för trav- och galoppsporten kommer såklart att försvinna på bred front. Sen tror jag att hästar överlag kommer bli än mer av en lyxig hobby än vad det är idag, och hästnäringen i stort kommer gå på knäna då behovet av anläggning, tränare och och allt runt omkring kommer minska.

Jag är per se egentligen emot tävlingar med djur, och vill inte tävla själv, men tror ändå att går det så långt att det helt förbjuds så kommer djurägandet som sådant ändra sig radikalt, i synnerhet inom hästsporten som ju då inte längre blir en sport?

Jag tror att det skulle få förödande effekter på tillgången till välutbildade veterinärer, hovslagare och annan djurhälsopersonal - åtminstone på hästsidan. Tävlingsverksamheten står för en inte alls försumbar del av deras intäkter, så frågan är hur många av dem som skulle kunna livnära sig på "bara" fritidshästar. På hundsidan ser jag inte riktigt samma sak - det är ju inte alls samma pengar i hundtävlingar som i hästtävlingar.

För mig personligen och min egen hästhållning skulle skillnaden bli marginell - jag har tävlat tre gånger de senaste fem åren :D För min dotter, som rider SM och siktar högre, skulle ju skillnaden vara kännbar såklart men jag är rätt säker på att hon skulle behålla sina hästar och fortsätta träna dem för att det är roligt.

Många vänner och bekanta, som jobbar med träning av hästar, skulle kanske bli arbetslösa. Även där tror jag att det är tävlingsambitioner och tävlingsryttare som driver behovet och att vi andra kanske inte är beredda att betala lika mycket och lika ofta för träning. För oss på islandssidan är jag rätt övertygad om att avelsvisningarna skulle segla upp som nya "tävlingar" - att man skulle satsa mer där och få fler hästar till visning än idag.

Varmblodstravare som ras skulle nog försvinna helt - hela den aveln drivs ju av travet.

Jag tror det i förlängning skulle innebära att väldigt många hästraser försvinner och att hästägandet minskar drastiskt. Det blir väl typ bevarandeavel på hobbynivå av vissa raser, men så mycket av infrastrukturen kring hästägande kommer att försvinna att jag tror att i slutänden kommer väldigt få att rida.

På hundsidan kommer också vissa raser slås ut när merparten av uppfödarna slutar. Buskavlarna som inte meriterar blir väl kvar och säljer till sällskap. Polis och militär lär får föda upp egna hundar, för om inte överskottet kan säljas till tävlingsförare så slutar de flesta av de uppfödarna.

I kölvattnet på den oerhört upprörda diskussionen om att ryttare under 13 år inte får tävla på elitnivå, så har en annan fundering fastnat hos mig.

Vad skulle hända om all tävling med djur förbjöds? Nu tänker jag inte motargument för att det inte ska införas, utan vi tänker scenariot 20xx när det är infört. I hela världen. Poff! Vad blir följderna?

Det närmaste vi har är under covid-19 där iaf många av tävlingsryttarna i min omgivning var upprörda och skulle sluta rida för det fanns ingen mening längre. Samtidigt är fritidsryttarna och de som har häst utan att rida en ganska stor del i Sverige.

Skulle swb försvinna som ras? Skulle det bli fler eller färre ridskolor? Skulle man försöka ”fuska” på olika sätt? Vilka ponnyraser skulle öka/minska i antal? Hur skulle hela sektorn med handel och för den delen foderbönder påverkas?

Spåna fritt! Jag har inga klara svar ännu, men jag ska sova på saken iaf. :)
Jag tror nog att själva kvaliteten på ridandet skulle kunna bli sämre och även kontrollen kring hästvälfärd relaterat till ridning skulle försvinna. Mycket av tidningar och hemsidor kring hur man rider skulle försvinna och ridsportsförbunden skulle bli oerhört panka iom att vi tydligen alla lever på Travets pengar i slutänden. Så redan om spelande på Trav blir mindre populärt börjar pengarna sina även till vård tänker jag.

Så jag tror det är dåligt för hästvälfärden om tävlingar skulle försvinna.

Själva debatten kring även dåligt ridande på tävlingar ger att det hålls en viss standard och diskussion om standard och forskning om standard och genomlysning.

Barfota tex börjar ju komma som en hållbar metod bra för tävlingshästen. Men om tävlingar inte funnits hade det kanske dröjt väldigt väldigt länge innan det hade insetts utanför barfotakotteriet hur mycket lidande det kunde orsaka om det utförs fel. Det hade kanske inte blivit diskussioner som varit öppna. Liknande kotterier skulle nog uppstå överallt och få så mycket ekokammare att det kunde bli ett problem för djurskyddet för den gruppens hästar.

Detta såklart om inte en annan väg till sammanhållning i hästvärlden skulle uppstå, så som hästar i armén eller hästar i industrin. jordbruket, skogsbruket, till transport eller liknande.

När det inte finns ett mål att sträva mot som leder mot användbarhet av hela kroppen blir det ju som i arabaveln i USA, hundaveln i Sverige.

Ridskolorna skulle nog kanske klara sig längst i alla fall, kanske 10-50 år i alla fall, de har ju professionalitet och en stor grupp personer som är intresserade av att rida tillsammans utan att tävla och ett naturligt krav på hälsa och hållbarhet hos hästen.

Senast ändrad:
Många har skrivit om negativa konsekvenser så jag fokuserar på de positiva. Jag tror att hästhavandet skulle bli bredare när fokus flyttas från ridning till träning med häst. Dvs mer arbete från marken och ridning på olika sätt. Också ett större fokus på varför man håller på med häst, att det kanske är för att umgås med hästar, för naturen, för att träna sin egen och hästens kropp samtidigt osv.

Ja det skulle innebära att vissa raser minskar men jag tror verkligen inte på någon masslakt utan att aveln successivt ställer om mot nya kriterier. Förhoppningsvis en avel där egenskaper som hållbarhet och bra mentalitet premieras. Jag tror att antalet hästar i världen successivt hade minskat vilket jag tycker är positivt då hästsporten idag konsumerar stora resurser.

Är det verkligen så många som har häst bara för att tävla?
Nej men det är ju så många som har tävlingarna som en mall att öva efter.

Jag tävlar ju överhuvudtaget inte utan rider på ridskola. Men alla mål skulle ju försvinna. Dressyrprogrammen påverkar ju en målbild av vad man vill kunna. Även om det är så enkelt som att kunna göra en rörelse exakt vid B. Om jag inte har ngt att öva på blir ridande inuti ett ridhus ganska snabbt tråkigt.

Även akademisk ridning som kanske har mindre tävlingar? Har ju en målbild och vill visa vad de kan för varandra. Att göra uppvisning skulle ju vara nära tävling så det måste också förbjudas. Så de som har som mål att visa någonting för någon har ingen att visa för utom ev en ekokammare som kan förvrida ideal.

Och de som inte är intresserade av att visa någonting för någon utan bara vill ha en häst som lyder vanliga signaler har inga ord att uttrycka vad de vill att hästen ska kunna -typ lätt B. Och det finns ingen direkt vits i att avla på en hållbar individ med raka ben och lätt att lära utan då kan man ju lika gärna avla på ngt annat kul, som speciellt huvud eller viss färg.

Många intressanta (om än ofta negativa) tankar! Så roligt att läsa. :)

Jag tror inte masslakt av travare och galoppörer kommer ske, förbud som dessa införs inte över en natt, utan det kommer såklart vara förvarnat sen långt innan med övergångsregler i stil med hästar födda 2040 och tidigare får tävla, så man får en långsam avveckling.

Sen är en annan fundering vad som är tävling. Är det enbart där man kan vinna nåt av värde eller redan vid rangering och ”ära”?

Då försvinner även utställningar och i viss mån kanske även premieringar. Vad skulle hända om aveln släpps helt fri? Kanske blir det en stor avel av ”söta” små ponnyer i ”roliga” färger. Där hållbarhet inte spelar nån roll, för man köper ponny utifrån färgnyans för att passa i sin lilla flock?

Färre veterinärer skulle det absolut bli, likaså mindre forskning då mycket av pengarna till forskning kommer från ATG.

Om utställningar också förbjuds påverkar det även hundar, katter, kaniner, marsvin etc.

Kanske blir mängden husdjur färre och mer exklusiva?

Jag ser det positiva med att det inte hetsas att flyga över hela världen för att tävla varje helg. Att hästar får en chans att finnas till bara för sin egen skull (om än i mindre skala).

Ser jag enbart till mig själv, så skulle jag förmodligen få svårt att hitta stall till mina hästar. De står nu i stall med tävlingsfokus och de stallägarna kanske inte kommer fortsätta med inackordering om de själva inte håller hästar.

Kanske blir det fler ”ett par ponnyer i trädgården” jämfört med nu. Eller så blir det fler stall med enklare standard då man inte måste hålla igång året om för tävling.

Jag tror att det här är ett senarium vi måste tänka igenom för det är inte helt omöjligt att det är dit vi är på väg, och det behöver inte vara så långt bort. Jag tänker mycket på hästnäringen, har ju hästföretag själv, och vad det ska bli kvar av den? Har inga svar, bara fundereringar och frågor....

Nej men det är ju så många som har tävlingarna som en mall att öva efter.

Jag tävlar ju överhuvudtaget inte utan rider på ridskola. Men alla mål skulle ju försvinna. Dressyrprogrammen påverkar ju en målbild av vad man vill kunna. Även om det är så enkelt som att kunna göra en rörelse exakt vid B. Om jag inte har ngt att öva på blir ridande inuti ett ridhus ganska snabbt tråkigt.

Även akademisk ridning som kanske har mindre tävlingar? Har ju en målbild och vill visa vad de kan för varandra. Att göra uppvisning skulle ju vara nära tävling så det måste också förbjudas. Så de som har som mål att visa någonting för någon har ingen att visa för utom ev en ekokammare som kan förvrida ideal.

Och de som inte är intresserade av att visa någonting för någon utan bara vill ha en häst som lyder vanliga signaler har inga ord att uttrycka vad de vill att hästen ska kunna -typ lätt B. Och det finns ingen direkt vits i att avla på en hållbar individ med raka ben och lätt att lära utan då kan man ju lika gärna avla på ngt annat kul, som speciellt huvud eller viss färg.

Jag håller inte med dig - jag kan (och vill!!) rida och träna med min häst på precis det sätt jag gör idag även om det inte finns en enda tävling i hela världen. Jag skulle inte sluta rida, jag skulle inte sluta söka samarbete, lätthet för hjälperna, den där känslan när allt stämmer... Så jag skulle ju fortfarande vilja ha en häst med samarbetsvilja, bra exteriör, trevliga rörelser osv och jag vill ABSOLUT ha en hållbar häst - jag vill ju kunna ha min häst i många, många år. Det kan ju inte vara så att jag är helt ensam om att känna och tänka så?

Jag hade hoppats på (hur naiv tanken än må vara) att det skulle resultera i att fler har hästar så som vi har övriga husdjur, för att de ger oss glädje, avslappning och välbefinnande. De som ser hästarna som prestation hade väl fallit från, eller kanske utvecklat något annat sätt att använda dem på.

Hur många av landets ryttare tävlar? Eller har tävlingsintresse? Majoriteten måste ändå vara icke-tävlande, eller är jag helt ute o cyklar?

Jag hade hoppats på (hur naiv tanken än må vara) att det skulle resultera i att fler har hästar så som vi har övriga husdjur, för att de ger oss glädje, avslappning och välbefinnande. De som ser hästarna som prestation hade väl fallit från, eller kanske utvecklat något annat sätt att använda dem på.

Hur många av landets ryttare tävlar? Eller har tävlingsintresse? Majoriteten måste ändå vara icke-tävlande, eller är jag helt ute o cyklar?

Det kan nog absolut stämma att majoriteten är icke tävlande, det är bara det att för det mesta så ses och hörs den tävlande skaran mer både ute på anläggningarna och på SoMe.

Jag tror att det här är ett senarium vi måste tänka igenom för det är inte helt omöjligt att det är dit vi är på väg, och det behöver inte vara så långt bort. Jag tänker mycket på hästnäringen, har ju hästföretag själv, och vad det ska bli kvar av den? Har inga svar, bara fundereringar och frågor....

Nåt jag i många år sökt efter (och sällan hittat) är avbytare för häst eller semesterboende för häst. Det tror jag kan blomstra.

Min ena häst (om vi nu bestämmer att hans stall blir kvar som nu) har fullservice, så det enda jag behöver göra är att fixa kraftfoder och mocka på helgerna. Att enkelt kunna boka in en avbytare, som fixar det och kollar till hästen (kanske promenerar/rider/tömkör) under x veckor medan jag är bortrest hade varit guld värt!

Eller för min ponny, hämta upp henne med transport och sköta om henne i eget stall, kanske med dagliga små uppdateringar om hur hon mår? Värt många kronor om man vill ha paus ett tag. Alltså som ett pensionat typ. Hon hade älskat att få åka på semester och undersöka nya ställen!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• OS-trådar?

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Specialsök (Röd kong)
  • Oseriös avel 2025

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Bukes bokcirkel nr 3