Om tillskott som är bra för leder (utbruten från "Hur gick det sedan?)

Angående dosmängden gurkmeja från kryddhyllan. I nästan alla studier citerade ovan nämns det att curcumin inte är särskilt biotillgängligt i den vanliga kryddan. Det betyder att kroppen inte klarar av att ta upp ämnet i någon större utsträckning utan det mesta passerar rakt igenom. Istället måste man på olika sätt rena ut curcuminet, till exempel med eteriska oljor, för att kroppen ska kunna ta upp det via mag-tarmkanalen. Så för att få mätt effekt i ovan citerade studie (som är likvärdig med smärtlindringen av diclofenak men inte bättre) skulle du inte behöva ge 200g gurkmeja från kryddhyllan om dagen utan betydligt högre doser eftersom det mesta av ämnet kommer bajsas ut. Att hålla på och ge någon matsked gurkmeja om dagen (ca 15g) ger ju rimligen ingen som helst effekt men än att det känns bra för ägaren. Eller köper ni alla som ger de svindyra alternativprodukterna som säljs för typ 300+ kr burken med piller för det påstås vara rent kroppstillgängligt curcurmin? Vilka du då skulle ge din häst minst 3 om dagen för att få effekten från studien som citerades?

Eller så behandlar man med diclofenak, ett välkänt läkemedel med en tydligt uträknad dos som vi vet effekten av i väntan på att den faktiska effekten av curcumin utreds och, om vi inser att det här bättre effekt efter ordentliga storskaliga studier, att ämnet börjar säljas i en form där den fantastiskt kommer kroppen till nytta (som tex paracetamol, ibuprofen och alla andra läkemedel med dokumenterade effekter och etablerad dosmängd) istället för att dutta med kryddor med tveksam effekt och som det dessutom är vetenskapligt välkänt att kroppen ändå inte tar upp effektiv.
En sak jag vill lägga till protokollet är att det kan vara väldigt svårt att mäta vissa saker. Kan du inte mäta och replicera resultatet så kan du inte heller påvisa en statistiskt signifikant effekt.

Att göra storskaliga studier måste också löna sig. Ett sånt ämne som gurkmeja kommer troligtvis inte återbetala sig snabbt, alls.
 
En sak jag vill lägga till protokollet är att det kan vara väldigt svårt att mäta vissa saker. Kan du inte mäta och replicera resultatet så kan du inte heller påvisa en statistiskt signifikant effekt.

Att göra storskaliga studier måste också löna sig. Ett sånt ämne som gurkmeja kommer troligtvis inte återbetala sig snabbt, alls.
Vad är det med gurkmeja som inte skulle gå att mäta?

Det bedrivs väldigt mycket storskalig forskning som inte ”lönar sig”. Klart studierna måste finansieras på något sätt, men det kan ju ske på andra sätt än att bolag med framtida vinstintressen betalar.
 
Vad är det med gurkmeja som inte skulle gå att mäta?

Det bedrivs väldigt mycket storskalig forskning som inte ”lönar sig”. Klart studierna måste finansieras på något sätt, men det kan ju ske på andra sätt än att bolag med framtida vinstintressen betalar.

Gurkmeja i sin helhet innehåller många fler ämnen än curcumin. Visst går det att mäta effekt på lägre dos hel ört på stor sample size, men just hos häst är det jättesvårt att få till det i forskningssammanhang pga att hästar är stora, dyra, och behöver extremt mycket utrymme jämfört med andra försöksdjur. Men det skulle gå att göra en större studie med hästarna hemma hos hästägarna. Och så måste någon finansiera det.

Personligen anser jag att det viktigaste är att kolla så att örten inte är giftigt för djuret, och sen får man utvärdera själv hemma.

Gurkmeja och nypon är två tillskott som hästar tål bra och som många hästägare upplevt bra effekt på vid artros. Även om det skulle vara ren placebo - so what? Funkar det så funkar det. Den känsomässiga kopplingen mellan häst och ägare ska inte underskattas.

Hästens smärtupplevelse kan vi ju faktiskt enkelt skatta hemifrån, pain face skalan funkar utmärkt och det är ju även enkelt att observera hur hästen rör sig.

Så jag tycker att med säkra och enkla råvaror så är det definitivt värt ett försök. Man märker snabbt om det gör skillnad eller inte (oavsett om det är outforskat *varför* det gör skillnad).
 
Gurkmeja i sin helhet innehåller många fler ämnen än curcumin. Visst går det att mäta effekt på lägre dos hel ört på stor sample size, men just hos häst är det jättesvårt att få till det i forskningssammanhang pga att hästar är stora, dyra, och behöver extremt mycket utrymme jämfört med andra försöksdjur. Men det skulle gå att göra en större studie med hästarna hemma hos hästägarna. Och så måste någon finansiera det.

Personligen anser jag att det viktigaste är att kolla så att örten inte är giftigt för djuret, och sen får man utvärdera själv hemma.

Gurkmeja och nypon är två tillskott som hästar tål bra och som många hästägare upplevt bra effekt på vid artros. Även om det skulle vara ren placebo - so what? Funkar det så funkar det. Den känsomässiga kopplingen mellan häst och ägare ska inte underskattas.

Hästens smärtupplevelse kan vi ju faktiskt enkelt skatta hemifrån, pain face skalan funkar utmärkt och det är ju även enkelt att observera hur hästen rör sig.

Så jag tycker att med säkra och enkla råvaror så är det definitivt värt ett försök. Man märker snabbt om det gör skillnad eller inte (oavsett om det är outforskat *varför* det gör skillnad).
Personligen så vill jag inte lägga en massa pengar på saker som inte ens är ordentligt utvärderat. De pengarna kan man ju lägga på andra saker, men upp till var och en såklart.
 
Personligen så vill jag inte lägga en massa pengar på saker som inte ens är ordentligt utvärderat. De pengarna kan man ju lägga på andra saker, men upp till var och en såklart.

Ja precis. Just gurkmeja och nypon är ju billiga, om man vet vars man ska köpa råvaror.

Men det finns sammansatta tillskott och andra ämnen som är snordyra. Där är det verkligen läge att kolla upp forskningsresultat innan man slänger tusenlappar i sjön.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 681
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 919
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp