om värmebalja i hagen

Plantan

Trådstartare
Vad tycker Du?

Två personer har varsin häst hos privat stallägare med flera hyresgäster. Deras två hästar delar hage. Bägge ägarna har lika små inkomster, inga rika knösar alltså.

Den ena köper en värmebalja på 60 liter för att ha i vinterhagen, tillräckligt stor för två hästar. Denne har haft sin häst på annat ställe tidigare där värmebaljor fanns i hagarna.

Den som inte köpte baljan har inte haft vatten i hagen till sin häst tidigare vintrar utan endast gett sin häst vatten i boxen och hästen har överlevt.

Bör den som inte köpt baljan erbjuda ersättning, för slitage av den?
Bör den andra ta emot ersättning om hen blir erbjuden det? Är det rimligt att den som köpt baljan ber om ersättning?
Vad är en rimlig ersättning?

Hur hade du gjort om du köpt balja, hur hade du gjort om nån annan plötsligt ställt en ny värmebalja i hagen?
 
Vad tycker Du?

Två personer har varsin häst hos privat stallägare med flera hyresgäster. Deras två hästar delar hage. Bägge ägarna har lika små inkomster, inga rika knösar alltså.

Den ena köper en värmebalja på 60 liter för att ha i vinterhagen, tillräckligt stor för två hästar. Denne har haft sin häst på annat ställe tidigare där värmebaljor fanns i hagarna.

Den som inte köpte baljan har inte haft vatten i hagen till sin häst tidigare vintrar utan endast gett sin häst vatten i boxen och hästen har överlevt.

Bör den som inte köpt baljan erbjuda ersättning, för slitage av den?
Bör den andra ta emot ersättning om hen blir erbjuden det? Är det rimligt att den som köpt baljan ber om ersättning?
Vad är en rimlig ersättning?

Hur hade du gjort om du köpt balja, hur hade du gjort om nån annan plötsligt ställt en ny värmebalja i hagen?
Skulle jag inte förvänta mig ersättning. Köper jag något som ska stå i en gemensam hage så kan jag ju inte förvänta mig att andra i hagen ska ge mig pengar för mitt val av köp.

Samma om någon annan köper något så skulle jag tycka det var trevligt men inte något jag skulle betala för.
 
Jag hade inte förväntat mig ersättning om jag ställt dit den utan överenskommelse.
Dock hade jag om jag varit den andra varit väldigt tacksam för vatten i hagen till min häst och lagt ett bidrag för det. Aldrig att jag hade haft mina hästar utan fri tillgång på vatten året runt.
 
Varit allt från 2 till 4 hästar i samma hage som min och värmebaljan är min. Men baljan är ju min så den tar jag med mig vid ev flytt, därför tycker jag inte det är rimligt att övriga ägare ska betala för dem. Lika orimligt känns det att alla ska köpa en egen om en räcker. Resursslöseri.
 
Då får man göra upp den dealen innan.
I mitt gamla stall gick visa ihop och köpte en balja tillsammans, och i andra hagar köpte varje häst ägare en egen balja.
Men nu när hon redan har baljan kan hon ju inte komma i efterhand och kräva den andra ägaren på pengar.
 
Som övriga skriver ingen ersättning om de inte kommit överens om något innan, hade jag varit den hästägaren som inte köpte baljan, kanske jag hade erbjudit mig ett hjälpa den andra hästägaren med något annat istället t ex. mocka/fodra eller liknande om den andre ägaren inte planerat att rida. Beror lite på vad man har för relation och hur uppstallningen ser ut i övrigt osv.
 
Om jag vill ha en uppvärmd balja i hagen till min häst så skulle jag köpa den (självklart förutsatt att stallägaren sagt OK, med tanke på el och så). Jag skulle inte förvänta mig någon ersättning från hagkompisen, men jag skulle också ta med den om jag flyttar (stall eller hage). Om jag vill byta ut den, eller skicka med den om min häst ska iväg på utbildning tex, står det mig fritt. Baljan är min och jag gör vad jag vill med den. Mina pengar, mina prylar.

Om jag vore en hästägare som har hästen i samma hage, där en annan på eget initiativ köper och ställer dit en uppvärmd balja.. Jag skulle inte på eget initiativ erbjuda mig att betala för den, just iom mitt resonemang ovan. Däremot skulle jag självklart vara aktsam om den och vara delaktig i att den sköts och hålls fräsch (skrubba ur vid behov osv). Jag skulle heller inte betala om den skadas. Däremot skulle jag självklart varna ägaren, om jag sedan innan vet att min häst gillar att försöka ställa sig i vattenkaret tex.

Om det diskuteras innan köpet så skulle vi ju kunna komma överens om vad som gäller och hur stor del som jag ska betala, förstås, om det vore så att vi båda vill ha en och bestämmer oss för att gå ihop. Det är inte samma sak, i mina ögon.
 
Bör den som inte köpt baljan erbjuda ersättning, för slitage av den? Nej
Bör den andra ta emot ersättning om hen blir erbjuden det? Nej
Är det rimligt att den som köpt baljan ber om ersättning? Absolut inte
Vad är en rimlig ersättning? Inget

Hur hade du gjort om du köpt balja, hur hade du gjort om nån annan plötsligt ställt en ny värmebalja i hagen?
Tyckt att det hade varit bra och hjälpt till att hålla den fräsch.
 
Om jag köper en balja till hagen för oss att använda så skulle jag inte ha mage att vilja kräva något från den andra hästägaren.
Hade det varit omvänt hade jag inte heller känt att jag skulle behöva betala. Jag hade varit oändligt tacksam men pratar man inte ihop sej innan så är det ju som det är.

Vet en vars stallägare köpte en dyrare pryl för båda att använda. Pratade inte med den andre utan sa bara 'jag har köpt en X, det blir 800 kr var'.
Jag hade tvärat mej lite där faktiskt, men det är ju jag.. lite framförhållning hade dock räckt för min del..
 

Liknande trådar

Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 538
Senast: svea
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 726
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 328
Senast: Glimra
·
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 389
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp