om värmebalja i hagen

Antingen så hade jag köpt en balja, ej förväntat mig ersättning för den, och tagit med mig den om jag flyttade/bytte hage.

Eller så hade jag frågat den andra hästägaren före om hen ville vara med på en värmebalja till hästarna.

Absolut inte köpt en utan diskussion och sen förväntat mig att hen ska vara med och betala!
 
Vad tycker Du?

Två personer har varsin häst hos privat stallägare med flera hyresgäster. Deras två hästar delar hage. Bägge ägarna har lika små inkomster, inga rika knösar alltså.

Den ena köper en värmebalja på 60 liter för att ha i vinterhagen, tillräckligt stor för två hästar. Denne har haft sin häst på annat ställe tidigare där värmebaljor fanns i hagarna.

Den som inte köpte baljan har inte haft vatten i hagen till sin häst tidigare vintrar utan endast gett sin häst vatten i boxen och hästen har överlevt.

Bör den som inte köpt baljan erbjuda ersättning, för slitage av den?
Bör den andra ta emot ersättning om hen blir erbjuden det? Är det rimligt att den som köpt baljan ber om ersättning?
Vad är en rimlig ersättning?

Hur hade du gjort om du köpt balja, hur hade du gjort om nån annan plötsligt ställt en ny värmebalja i hagen?

Nej men gud, inte haft vatten i hagen! Anser att djur alltid ska ha tillgång till fräscht vatten även om det är vinter. Vet tyvärr många som gör så. 👎

Anser inte att den andre ägaren ska betala något till ägaren av vattenbaljan dock. Det är h*ns val att köpa en balja och inte rimligt att be om ersättning för den.
 
Tack för alla svar! Det var ungefär så jag tänkte oxå, men kanske att man kan hjälpa till med nåt annat, eller ge en påse bullar eller nåt, bara för att visa sin uppskattning. Den som köpt baljan har ju trots allt lagt flera tusen kronor som den andra inte behövde spendera.
Men om man vet att ens egen häst klivit upp i baljan eller förstört den på annat vis, skulle jag nog dels skämmas ögona ut mig och dels vilja lämna nån ersättning. Tror jag...
Jag vet en som mockar vinterhagen under hela perioden med jämna mellanrum som tack för att den andra köpt balja. Så långt skulle jag definitivt inte gå som tack för del i en balja. Men för den som slipper skotta skit är det ju en kanondeal! 🙂 Hon med grepen är varken ombedd att göra det, eller ge nån ersättning. Hon är bara genuint snäll. Henne skulle jag vilja dela hage med! Jag hade gärna köpt två baljor för den servicen! 😁
 
Tack för alla svar! Det var ungefär så jag tänkte oxå, men kanske att man kan hjälpa till med nåt annat, eller ge en påse bullar eller nåt, bara för att visa sin uppskattning. Den som köpt baljan har ju trots allt lagt flera tusen kronor som den andra inte behövde spendera.
Men om man vet att ens egen häst klivit upp i baljan eller förstört den på annat vis, skulle jag nog dels skämmas ögona ut mig och dels vilja lämna nån ersättning. Tror jag...
Jag vet en som mockar vinterhagen under hela perioden med jämna mellanrum som tack för att den andra köpt balja. Så långt skulle jag definitivt inte gå som tack för del i en balja. Men för den som slipper skotta skit är det ju en kanondeal! 🙂 Hon med grepen är varken ombedd att göra det, eller ge nån ersättning. Hon är bara genuint snäll. Henne skulle jag vilja dela hage med! Jag hade gärna köpt två baljor för den servicen! 😁

Jag ser det från andra hållet, att om man utan överenskommelse med andra ställt in något i hagen så kan man inte förvänta sig vare sig ersättning, fördelar, eller kompensation om det går sönder. Man måste vara medveten om vilka risker det kan innebära att ställa in något i en hage som det går hästar i, och fattar man beslutet att ställa in sin dyra pryl i hagen får man också ta konsekvenserna om något händer.
 
Bör den som inte köpt baljan erbjuda ersättning, för slitage av den? Nej
Bör den andra ta emot ersättning om hen blir erbjuden det? Nej
Är det rimligt att den som köpt baljan ber om ersättning? Definitivt inte
Vad är en rimlig ersättning? Ingenting

Håller helt med med den lilla modifikationen att hen absolut kan ta emot ersättning om hen blir erbjuden, men hen kan absolut inte vänta sig eller be om ersättning.

Jag har varit med om ungefär samma, att en av mina två hagkamrater köpte en värmebalja och satte in i hagen. Jag var såklart tacksam för detta eftersom vi hade slitit med försöka ha ofruset vatten till dem innan. Men det fanns inte i min begreppsvärld att hon skulle be om ersättning för slitage eller dylikt (det gjorde hon alltså inte). Det var ju hennes egna beslut och inget vi hade med att göra. Hade varit annorlunda om vi hade pratat ihop oss och köpt en gemensam.
 
Jag var först i mitt stall med värmebalja, jag såg det bara som ett plus att min häst blev mer attraktiv som hagsällskap (stall där många ville ha sina hästar ensamma) och tänkte aldrig tanken att någon annan skulle betala något. På samma sätt var det mitt ansvar att fixa skydd åt den när jag upptäckte efter första veckan att hagkompisen gnagde på kanten på den. Tror att jag betalade någon liten exteasumma för elen som hagkompisen erbjöd sig att dela, men det var en så liten summa att det inte spelade någon roll.
(Däremot så slår det mig nu i efterhand att det bara var jag som fyllde vatten och rengjorde den, det kan jag ju kanske tycka att hagkompisen kunde ha hjälpt till med :p )
 

Liknande trådar

Anläggning Vi är igång och försöker omvandla skog till gammal betesmark och skulle vilja ha ett par ponnyer betandes där som komplement till fåren...
Svar
7
· Visningar
1 550
Senast: svea
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 765
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 479
Senast: Glimra
·
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 486
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp