Om viktgräns på ridskola (utbruten från Rädsla vid ridning – ryttare på ridskola)

Vissa andra sporter har ju invägning, exempelvis tyngdlyftning, kampsporter med mera.
Till och med gladiatorerna på tv visade upp vad folk vägde....
Deltagare i gladiatorerna är vuxna människor och att man visar upp vikten på dem beror på att det är en del av spelets regler. Tycker jag att det är bra? Tveksamt. Kan jag förstå varför det görs? Jadå...
Jag kan också förstå att det är invägning i kampsporter för att det ska bli rimligt likvärdigt motstånd vid tävling. (har dock svårt att tro att vägning sker för att kunna träna) Det är en del av spelets regler. Tycker jag att det är bra? Njä, egentligen inte, men det är nog ändå rimligt pga sportens art.

Men jag tycker inte att man ska behöva ställa sig på vågen för att kunna rida på ridskola.
 
Vissa andra sporter har ju invägning, exempelvis tyngdlyftning, kampsporter med mera.
Till och med gladiatorerna på tv visade upp vad folk vägde....
Fast där tävlar man ju i viktklass för att man ska få rättvisa motståndare. Elakt att ha någon på 45 kg som tävlar mot någon på 100 kg i brottning tex.

På ridskolan tävlar man inte i viktklasser.
 
Vissa andra sporter har ju invägning, exempelvis tyngdlyftning, kampsporter med mera.
Till och med gladiatorerna på tv visade upp vad folk vägde....
Inom kampsporterna sker ingen invägning för träning bara för tävling. De flesta utövare tränar bara. Bra kampsportklubbar är underbara fristäder för folk med okonventionella kroppar eftersom man jobbar med att hitta en egen stil utifrån de egna förutsättningarna. Att bli den bästa karate-ka man själv kan bli - inte den bästa någon kan bli. OCH de har problem med ätstörningar (och intensiva bastubad etc inför invägningen och folk som lägger av för de hamnar i "fel" viktklass. Samma jefelskap som inmätningen av ponnyer). TROTS att det är en kultur som inte nödvändigtvis har samma syn på vikt som resten av samhället.

Där handlar det dessutom om att matcha motståndare och är gammalt i sporterna. Alla vet att för att tävla boxning, karate, MMA etc sker en invägning. Det är inte en glad överraskning för lilla Lisa 12-år, som älskar hästar och vars föräldrar gräver i plånboken för en ridlektion i veckan och som gått in i en tidig pubertet och tagit vuxenproportioner trots att klasskamraterna fortfarande är bambi (med allt elände som det redan för med sig i duschen på idrotten etc).
 
Kan man inte tänka sig att väga sig för hästarnas skull kan man skaffa en annan hobby!

Jamenvisst, för det är ju såååå himla bra att sätta ännu mer press på barn och ungdomar (och även vuxna för den delen) att de ska passa in i något slags viktmall. :crazy: Kroppshets är ett faktum inom många sporter och det är ren idioti att då elda på den ytterligare genom att bestämma att om du är över si och så många kilon så är du garanterat för tung, hur bra du är på att rida och hur hästarna är som individer spelar ingen roll. Herregud så onyanserat tänkande du uppvisar här.
 
Jamenvisst, för det är ju såååå himla bra att sätta ännu mer press på barn och ungdomar (och även vuxna för den delen) att de ska passa in i något slags viktmall. :crazy: Kroppshets är ett faktum inom många sporter och det är ren idioti att då elda på den ytterligare genom att bestämma att om du är över si och så många kilon så är du garanterat för tung, hur bra du är på att rida och hur hästarna är som individer spelar ingen roll. Herregud så onyanserat tänkande du uppvisar här.
Handlar ingenting om någon mall utan viktgränsen för ridskolans hästar.
 
Jamenvisst, för det är ju såååå himla bra att sätta ännu mer press på barn och ungdomar (och även vuxna för den delen) att de ska passa in i något slags viktmall. :crazy: Kroppshets är ett faktum inom många sporter och det är ren idioti att då elda på den ytterligare genom att bestämma att om du är över si och så många kilon så är du garanterat för tung, hur bra du är på att rida och hur hästarna är som individer spelar ingen roll. Herregud så onyanserat tänkande du uppvisar här.

Hur ska vi någonsin bli av med "vikthetsen"? Barn ser ju att kroppar ser olika ut, klädstorlekarna är annorlunda etc etc. Det är ju inte direkt att det går att dölja...
 
Jag har också funderat över det här problemet och det är nog inte bara normer, jag tycker snarare smalhetsnormen var starkare förr, utan jag tror det handlar om att mängden av intryck är så mycket större nu med alla olika former av reklam och mediakanaler. Betydelsen av saker och ting tappar liksom sina proportioner när det blir sådan massiv fokusering på yta från så många olika håll.
 
När jag gick på ridskola (närmare 15 år sen) var det ingen invägning eller frågor om vikt men jag tror det fanns en uttalad maxgräns på typ 85kg. Ridlärarna delade ut hästar varje lektion och jag tycker faktiskt att man kan förvänta sig att de ska kunna avgöra vem som kan rida på vilken häst. De vet ju dessutom hur man rider och hur det såg ut förra lektionen. Barn och ungdomar är inte heller dumma. Duktiga Maria som var uppenbart liten och lätt fick rida späda bponnyer långt upp i tonåren trots att större och kraftigare tioåringar inte fick det. Ingen tyckte att det var konstigt.
Problemet är väl när ryttare är väl stora och tunga även för de mest viktbärande hästarna. Det tror jag inte man löser genom invägning för det blir liksom ett jobbigt samtal oavsett. Bättre att ta det enskilt när problemet uppstår.
 
Jamenvisst, för det är ju såååå himla bra att sätta ännu mer press på barn och ungdomar (och även vuxna för den delen) att de ska passa in i något slags viktmall. :crazy: Kroppshets är ett faktum inom många sporter och det är ren idioti att då elda på den ytterligare genom att bestämma att om du är över si och så många kilon så är du garanterat för tung, hur bra du är på att rida och hur hästarna är som individer spelar ingen roll. Herregud så onyanserat tänkande du uppvisar här.
Fast nu handlar det om levande djur som ska hålla länge och inte slitas för mycket på. Tycker det är bättre att avdramatisera det här med vikten på det sättet och acceptera en som man är istället. Dessutom handlar problem med vikten otroligt lite om vikten i sig självt utan det är oftast många andra problem som skapar viktproblemen.

Sen är ju inget svart eller vitt men även en duktig ryttare kan vara för tung för en viss individ och det måste människor lära sig att acceptera och om dom mår dåligt pga att dom inte passar på vissa hästar till den grad att dom blir sjuka får dom nog ta tag i självkänslan.

Ridning är ingen rättighet, däremot umgås med hästar och hitta hästar som passar ens vikt kan dom flesta göra och ridskolor borde köpa in olika varianter så dom kan ta olika vikter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 063
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 848
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp