Hästmänniska Om viktgräns på ridskola (utbruten från Rädsla vid ridning – ryttare på ridskola)

På min ridskola vägs det inte och jag litar på att min ridlärare sätter upp mig på hästar som orkar bära mig.
Hon har bara sagt att jag inte får rida ponnysarna (vilket är självklart ändå)

Jag som har haft ätstörningsproblematik i hela mitt liv, hade definitivt inte mått bra av att behöva väga mig på ridskolan. På ett sätt förstår jag varför man gör det, för självklart är det hästarnas bästa som går i första hand, men att väga barn och ungdomar för en fritidsaktivitet kan inte vara okej någon gång. Ridläraren borde kunna göra den bedömningen utifrån hur eleven ser ut, utan att det framgår att det har med vikten att göra.

Självklart finns det ett problem om Anna och Lisa är lika gamla, och den ena kan rida B-ponny och den andra inte typ, hur läraren ska motivera det utan att såra den som är större. Min ridskola hade faktiskt inte så mycket små ponnyer, de minsta de hade var C-ponnyer. Förutom någon cob-variant så gick aldrig ponnyerna vuxenlektionerna heller, ens om det var ryttare (jag bland annat) som var tillräckligt små för att rida ponny.

Jag är själv ganska hård med vilka som får rida mina hästar, en liten D-ponny och en shetlandsponny, just med storleken, men generellt hellre en tyngre duktigare ryttare än en som är längre och/eller smalare som inte kan. Min lillkille tycker till exempel det är väldigt otäckt när ryttaren blir för lång och "flaxar" med överkroppen över honom, medan en kortare (och kanske tyngre) ryttare inte påverkar honom alls lika mycket.

Att väga folk med våg är att ta i lite väl mycket tycker jag, även om det görs inom en hel del andra sporter pga viktklasser osv, men även barn måste kunna acceptera att människor är olika och att det ibland ger förutsättningar för olika saker. Det är ju sällan extrema ätstörningar är rent baserade på vikt utan de har ofta i grunden en hel del andra orsaker med dåligt mående, känsla av kontrollförlust osv som sen i sin tur ger uttryck genom olika varianter av självskadebeteende. Ett psykiskt välmående barn/ungdom får inte en svår ätstörning av att inte få rida på ponnyn X utan blir möjligtvis lite sur. Men med det sagt finns det förstås ingen anledning till att säga det på ett otrevligare sätt än nödvändigt.

Men oftare är nog problemet när det kommer till vuxna och speciellt de med en lite mer "päronformad" viktfördelning snarare att de får en rumpa som blir för stor för vissa hästars sadlar vilket ger en för hästen otrevlig viktfördelning än att den faktiska vikten blir för stor.
Mina hästar har antagligen inga större problem att gå ett par pass med folk runt 100 kg men tycker själv att runt 80 är max eftersom man antagligen inte får plats i mina sadlar om man är större eftersom dom är anpassade efter mig som inte är jättestor.

Tänker att ridläraren har ögon att se medoch då kan anpassa häst efter ryttarens storlek.
Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.
Pratade med en på jobbet i förrgår som har gått ner massor sen jag träffade hen sist, innan viktnedgången så hade jag gissat att hen vägde 85-90 kilo men vikten var tydligen 113,5 kilo innan.

Ögon att se med säger inget om hur lätt eller svårt det är att uppskatta vikt.

Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.
Pratade med en på jobbet i förrgår som har gått ner massor sen jag träffade hen sist, innan viktnedgången så hade jag gissat att hen vägde 85-90 kilo men vikten var tydligen 113,5 kilo innan.

Ögon att se med säger inget om hur lätt eller svårt det är att uppskatta vikt.
Jag håller med, uppskatta vikt utan vägning är inte lätt. En del kanske har bra öga för det, men långt ifrån alla. För hästarnas skull tycker jag det är helt ok med invägning, däremot tycker jag att man kan vara flexibel och inte se gränserna som satta i sten. Men det är ju utifrån min egen upplevelse, så sagt med ett visst självintresse.

Hästfolk, Häst, Avel, Grenar

• Hög ljudsignal

Allmänt, Fritid, Barn

• Covid-19 del 8

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack #7

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser