Om viktgräns på ridskola (utbruten från Rädsla vid ridning – ryttare på ridskola)

Inget konstigt med viktgräns på hästar/ponnyer men att stå och väga barn och ungdomar är jag starkt mot. Man får ha ett öga/hum om hur stort barnet är och är man osäker så får den ta en större ponny eller häst istället.
Ja precis. Bör gå utmärkt att uppskatta tillräckligt bra!
Och det är ju ingen annan än ridlärarna som behöver veta hur viktgränserna är på de olika hästarna.
 
Fick man inte rida på ridskolan om man vägde mer än 75 kg? Var det någon ponnyridskola då eller?
Det utestänger ju jättemånga vuxna.

Ja det utestängde många. Det var en mix av turridning och ridskola. Hästarna gick väldigt mycket under sommaren så det var en rimlig maxvikt.
 
Ja det utestängde många. Det var en mix av turridning och ridskola. Hästarna gick väldigt mycket under sommaren så det var en rimlig maxvikt.
Varför skaffade man inte några rejäla, viktbärande hästar, t.ex. av en kallbloddsras, som fungerar både för turridning, och ridning på grundläggande nivå?

Det finns ju mycket få vuxna vuxna män alls, som väger under 75 kg t.ex.

En relativt lång kvinna, finns ju också där kring 75 kg, utan att vara överviktig.
 
Ridskolan i min stad har en maxvikt på 85kg men när min kompis började där hade de inte någon invägning. Tror inte det var någon som frågade heller. Det var en liten nybörjargrupp för vuxna som alla fick rida storhäst.
 
Varför skaffade man inte några rejäla, viktbärande hästar, t.ex. av en kallbloddsras, som fungerar både för turridning, och ridning på grundläggande nivå?

Det finns ju mycket få vuxna vuxna män alls, som väger under 75 kg t.ex.

En relativt lång kvinna, finns ju också där kring 75 kg, utan att vara överviktig.
Det här är faktiskt något jag tycker att fler ridskolor ska ta efter. Varför är tex inte den nordsvenska brukshästen mer populär bland dessa? (Frågan är inte riktad specifikt till någon i tråden men jag tycker att det är bra att när man letar häst till verksamheten har lite det tänket, såvida man inte är inriktad till en viss ras)
 
Jag tycker det är väldigt rimligt med maxvikt men det är ju en jättedelikat fråga hur man ska ha hantera det. En klubb som jag har varit lite i kontakt med vet jag har 90 kg som gräns, men att de inte är lika noggranna att följa upp det om man rider i mer avancerade grupper. Jag antar att de menar att som mer avancerad ryttare har du bättre koll på din balans, dina vikthjälper, rytm osv och risken att du gör negativ inverkan med din vikt är mindre.
 
Det här är faktiskt något jag tycker att fler ridskolor ska ta efter. Varför är tex inte den nordsvenska brukshästen mer populär bland dessa? (Frågan är inte riktad specifikt till någon i tråden men jag tycker att det är bra att när man letar häst till verksamheten har lite det tänket, såvida man inte är inriktad till en viss ras)
En stor häst avlad främst för körning är inte automatiskt viktbärande.

75 kg borde vilken häst från d-ponny och uppåt klara om de är friska och ryttaren rider i hyfsad balans, däremot kan det vara bra att införa viktgräns för nybörjare. Klarar hästarna (nu syftar jag inte på mindre ponnyer utan stora hästar och typ d-ponnyer) inte mer på ridskolan (generellt och inte på individnivå) än 75 kg för mer avancerade ryttare bör man titta på hur verksamheten bedrivs, val av hästar utbildning etc.
 
Det är inte helt lätt för en ridskola att ha tillräckligt med hästar i alla storlekar. Ibland har det varit så att vi bara haft en eller två hästar som tar maxgränsen på 90 kg.
 
Varför skaffade man inte några rejäla, viktbärande hästar, t.ex. av en kallbloddsras, som fungerar både för turridning, och ridning på grundläggande nivå?

Det finns ju mycket få vuxna vuxna män alls, som väger under 75 kg t.ex.

En relativt lång kvinna, finns ju också där kring 75 kg, utan att vara överviktig.

Vi hade flera stora, rejäla cobar. Men går de upp till sex timmar om dagen var det denna vikten de klarade av. Hade de gått vanlig ridskola med 1-2h om dagen hade de såklart kunnat bära mer.
 
Jag minns inte om vi vägde oss eller inte, men vet att vi hade några stora hästar som gick kvällslektionerna med vuxna grupperna. Vi hade någon enstaka man på ridskolan och han fick alltid rida en och samma häst (min bjässe till sköthäst).

Hoppas att det är OK att jag ställer en fråga när vi ändå är på ämnet. Jag var sugen på att ta upp ridningen för ett tag sedan och kikade runt lite på medryttarannonser. Flera hade skrivit att deras häst på 160-165 cm tar max 60 kg. Nu har jag inte ridit på länge så jag har glömt all min kunskap kring det där, men tyckte att det lät lite. Men det kanske är så att mindre hästar inte ska bära mer än så?
 
Jag minns inte om vi vägde oss eller inte, men vet att vi hade några stora hästar som gick kvällslektionerna med vuxna grupperna. Vi hade någon enstaka man på ridskolan och han fick alltid rida en och samma häst (min bjässe till sköthäst).

Hoppas att det är OK att jag ställer en fråga när vi ändå är på ämnet. Jag var sugen på att ta upp ridningen för ett tag sedan och kikade runt lite på medryttarannonser. Flera hade skrivit att deras häst på 160-165 cm tar max 60 kg. Nu har jag inte ridit på länge så jag har glömt all min kunskap kring det där, men tyckte att det lät lite. Men det kanske är så att mindre hästar inte ska bära mer än så?

Jag räknar med ca 20% av hästens idealvikt som maxvikt (inklusive utrustning). vilket innebär att min nuvarande Fröken (163cm) har en ryttarvikt på ca 80kg. Men min förra häst (som också var 163cm) hade en maxvikt på strax över 100kg.

Men jag tror att många ägare/ryttare underskattar vad människor väger och underskattar vad en häst "orkar". Naturligvis kan det vara individuellt, och skiljer det mycket från tidigare ryttare kan det behövas invänjning. Samtidigt har man sett att sadelstorleken, tex, har väldigt stor betydelse (medeltung ryttare i för liten sadel orsakar mycket större tryck och obehag än tung ryttare i lagom sadel).
 
Ser inga konstigheter med viktgränser, lektionshästar kan gå med tre olika ryttare per dag i alla gångarter. Varav alla ryttare är där för att lära sig - dvs inte perfekt balanserade.

Ponnysarna på klubben där jag jobbade hade viktgränser beroende på storlek, shettisarna på 50 kg och sedan upp till d-ponnysarna på typ 65-75 kg lite beroende på hur den var byggd. Storhästarna hade max 90 kg har jag för mig.

Tvångsvägning för lektionsryttare har jag aldrig hört om dock. Det gick på ärlighetsprincipen, och det var inte så att nån som låg på 66 kg då aldrig fick rida favvis-ponnyn som hade max 65, så ridlärarna var ju ändå kapabla att bedöma hästens arbetsnivå för dagen etc.

Men utdelningen av hästar skiljer sig, vissa ridskolor placerar ut ryttarna, på andra får du välja häst. Där eleven själv väljer så kan det säkert uppstå lite känsliga situationer om en uppenbart större elev önskar att rida småponnysarna. Då är det skönt för ridläraren att luta sig tillbaka på en tydlig regel och inte behöva gå in i en argumentation.

Enda gången jag miss att en person blev tvångsvägd vad på en dressyrtävling på nittiotalet då en tjej lånade en fjordponny av klubben som anordnade tävlingen. Det var volontärerna på framridningen som reagerade på hur hästen rörde sig och tjejen blev upphämtad till kontoret och vägd. 30 kg över viktgräns. Jag minns det fortfarande för att det blev så genant. Kan tänka mig vad tjejen kände, hon fick låna en annan häst sedan och red sitt program i alla fall.
 
Senast ändrad:
Jag minns inte om vi vägde oss eller inte, men vet att vi hade några stora hästar som gick kvällslektionerna med vuxna grupperna. Vi hade någon enstaka man på ridskolan och han fick alltid rida en och samma häst (min bjässe till sköthäst).

Hoppas att det är OK att jag ställer en fråga när vi ändå är på ämnet. Jag var sugen på att ta upp ridningen för ett tag sedan och kikade runt lite på medryttarannonser. Flera hade skrivit att deras häst på 160-165 cm tar max 60 kg. Nu har jag inte ridit på länge så jag har glömt all min kunskap kring det där, men tyckte att det lät lite. Men det kanske är så att mindre hästar inte ska bära mer än så?

Fast det kan ju bero på hur hästen är byggd också, den kan vara äldre och lätt bli öm i ryggen, eller det kan finnas någon annan orsak.

Jag ser en del höga skrangliga varmblod/fullblodskorsningar som är uppåt 165 med med långa ryggar och väldigt nätt byggda. Det är ju inte så att en häst automatiskt blir stark för att den är hög över manken.


....eller så kan det vara hästägare som är lite extra nervösa kring sin pälskling och inte riktigt vet vad som är rimligt.
 
Fast det kan ju bero på hur hästen är byggd också, den kan vara äldre och lätt bli öm i ryggen, eller det kan finnas någon annan orsak.

Jag ser en del höga skrangliga varmblod/fullblodskorsningar som är uppåt 165 med med långa ryggar och väldigt nätt byggda. Det är ju inte så att en häst automatiskt blir stark för att den är hög över manken.


....eller så kan det vara hästägare som är lite extra nervösa kring sin pälskling och inte riktigt vet vad som är rimligt.

Jo, det är jag med på. Jag undrade mer hur det ser ut lite mer generellt med viktgränser. En del skrev "Han är 165 cm så inga ryttare över 60 kg". Att det finns individuella skillnader är jag med på!
 
Jag räknar med ca 20% av hästens idealvikt som maxvikt (inklusive utrustning). vilket innebär att min nuvarande Fröken (163cm) har en ryttarvikt på ca 80kg. Men min förra häst (som också var 163cm) hade en maxvikt på strax över 100kg.

Men jag tror att många ägare/ryttare underskattar vad människor väger och underskattar vad en häst "orkar". Naturligvis kan det vara individuellt, och skiljer det mycket från tidigare ryttare kan det behövas invänjning. Samtidigt har man sett att sadelstorleken, tex, har väldigt stor betydelse (medeltung ryttare i för liten sadel orsakar mycket större tryck och obehag än tung ryttare i lagom sadel).
Och arbetet i sig. Intensiteten. Underlaget. Skoningen. Ridningen i sig
Det finns ju så många parametrar i hur man håller hästarna fräscha.
Vikt i kg känns rätt ointressant. Men jag kan förstå att man kan tycka det känns skönt att luta sig mot om man hamnar i diskussion.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 061
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 834
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp