Om viktgräns på ridskola (utbruten från Rädsla vid ridning – ryttare på ridskola)

Vi hade flera stora, rejäla cobar. Men går de upp till sex timmar om dagen var det denna vikten de klarade av. Hade de gått vanlig ridskola med 1-2h om dagen hade de såklart kunnat bära mer.

Sex timmar om dagen blir ju väldigt mycket, så klart. Däremot vet jag inte om 1-2 timmar är vanligast på ridskola? Om man ser till nyckeltalen som finns framarbetade för vad som krävs för lönsamhet är det runt ett medeltal på 2.5 timmar per häst och dag.
 
Känns som person med ganska dålig koll.
Kan hästen inte ridas av någon över 60 kg- vilket väl får anses normal vuxenvikt - så är den nog inte frisk...

Kan ju vara en oigenomtänkt formulering bara, att det fanns andra skäl till viktgränsen. Eller ja, en lite nojig ägare kanske.

Jag tänker att det är ganska få vuxna personer som väger under 60 kg, rent procentuellt alltså.
 
Jo, det är jag med på. Jag undrade mer hur det ser ut lite mer generellt med viktgränser. En del skrev "Han är 165 cm så inga ryttare över 60 kg". Att det finns individuella skillnader är jag med på!

@Elo gav ett bra generellt svar på det.



Angående annonser så tror jag att många vet att vikt är känsligt, så ägaren drar till med nåt löst argument för att slippa gå in i en lång förklaring. En vän till mig har just en sån där äldre skranglig fullblodsfarbror med känslig rygg - hög som ett hus med långa ben. Hon sökte precis medis och fick en massa kommentarer om hur låg viktgräns hon satt, "för en sån stor häst kan minsann bära XX..." Då var gränsen något högre än den du anger.
 
@Elo gav ett bra generellt svar på det.

Angående annonser så tror jag att många vet att vikt är känsligt, så ägaren drar till med nåt löst argument för att slippa gå in i en lång förklaring. En vän till mig har just en sån där äldre skranglig fullblodsfarbror med känslig rygg - hög som ett hus med långa ben. Hon sökte precis medis och fick en massa kommentarer om hur låg viktgräns hon satt, "för en sån stor häst kan minsann bära XX..." Då var gränsen något högre än den du anger.

Suck, att folk ska lägga sig i så mycket.
 
Hoppas att det är OK att jag ställer en fråga när vi ändå är på ämnet. Jag var sugen på att ta upp ridningen för ett tag sedan och kikade runt lite på medryttarannonser. Flera hade skrivit att deras häst på 160-165 cm tar max 60 kg. Nu har jag inte ridit på länge så jag har glömt all min kunskap kring det där, men tyckte att det lät lite. Men det kanske är så att mindre hästar inte ska bära mer än så?
60 kg känns väldigt lite för en frisk häst med den mankhöjden. Kanske är så för att de inte har högre krav på hur man rider?

Jag skulle nog kunne gå efter 20% på min islandshäst när han har lite mer muskler. Då blir det ca 80 kg, han är 133cm. Men det enbart om ryttaren verkligen rider honom korrekt i balans.
På storhästen (varmblodstravare) blir nog 20% för mycket, även om hon är bra byggd och verkligen inte tanig. Men jag tror att lite mer än 100 kg är för mycket. Kanske om det skulle vara en bra tränare som vill visa hur jag skulle göra en kort stund, men inte längre eller kontinuerligt. Jag tror att runt 80 kg skulle vara en lämplig maxvikt för henne, hon är 170cm.
 
Man får väl sätta vilken maxvikt man vill på sin privata häst även om det för utomstående kan kännas lite löjligt när ägaren till en välväxt häst på 165 undanber sig ryttare över 65kg. Men det är ju bara att acceptera.

Däremot tycker jag det blir märkligt när ridskolor hävdar en maxvikt på 80kg på sina stora, välbyggda hästar som har en idealvikt över 600kg. Speciellt om man har så dåligt öga för vikt att man låter folk som väger över 80kg rida lika välbyggda ponnyer. Det är ju ridlärarens jobb att se till att hästarna inte blir trötta/matta och att de rids väl. Det låter jättekonstigt för mig att en normal ridskola med några storhästar på minst 160 inte kan ta emot ett par ryttare närmare 100kg i några grupper här och där...
 
I distans är minimivikten 75 kg - så ett par rejäla araber kanske är bättre än klena cobbar :cautious: Var det inte svårt att nästan inte kunna acceptera några vuxna män?

Haha ja, jag skulle föreslagit några araber istället :D Jag tror problemet med de tunga cobarna (tänk liksom ardenner-byggnad) är att deras ben ska hålla för både deras egen kroppstyngd OCH ryttaren. Som ofta var nybörjare. Nu var det ju inte så att de gick sex timmars vanlig ridning per dag, utan det var nästan enbart skritt. Men det skedde ju inte i nån balans ändå.

Alltså, om folk ringde och ville boka och man förklarade var det inte jobbigt. De flesta accepterade det.
Det svåra var ju när folk uppenbarligen ljugit och man skulle förklara för dem att de inte kunde rida. Speciellt om det var folk som var vana att få som de ville och såg det som nån slags rättighet att få rida.

Som ett tillägg: i min privata ridning har jag låtit min man på 75 kg skritta en tur på min välbyggda d-ponny. Så det var inte jag personligen som satte gränserna ovan.
 
Sex timmar om dagen blir ju väldigt mycket, så klart. Däremot vet jag inte om 1-2 timmar är vanligast på ridskola? Om man ser till nyckeltalen som finns framarbetade för vad som krävs för lönsamhet är det runt ett medeltal på 2.5 timmar per häst och dag.

Det beror ju på ridskolans förutsättningar, vad som är break even. På mer traditionella ridskolor som jag jobbat på har jag alltid försökt hålla max 3 lektioner per dag. Och då variera svårighetsgrad. Tre halvtimmes nybörjarlektioner ger ju inget direkt slitage, mer än mentalt (vilket är nog så viktigt).
 
Det beror ju på ridskolans förutsättningar, vad som är break even. På mer traditionella ridskolor som jag jobbat på har jag alltid försökt hålla max 3 lektioner per dag. Och då variera svårighetsgrad. Tre halvtimmes nybörjarlektioner ger ju inget direkt slitage, mer än mentalt (vilket är nog så viktigt).

Nja, nyckeltalen är ganska universella, om inte ridskolan ligger väldigt mycket högre i lektionskostnad eller avviker från mallen på annat sätt. Men ja, max 3 är vår standard också. Ibland får ju någon häst kompensera för att en annan är sjuk och gå 4, men då handlar det ju oftast om extra knatte/nybörjare.

Min häst klarade inte av 2-3 per dag, så nu går hon ett pass med mig varannan dag och sen 1 eller max 2 lektioner på ridskolan varannan dag. Det verkar passa henne fint.
 
Däremot tycker jag det blir märkligt när ridskolor hävdar en maxvikt på 80kg på sina stora, välbyggda hästar som har en idealvikt över 600kg.

Jag tror vi baserade det på 15% av hästens vikt för att få fram vårt max på 90. 15% är ju lägre än normen, men det är för att kompensera för olika typer av ryttare, olika typer av ridning, oerfarna ryttare, inte världens bästa sadlar (och speciellt inte sadlar som passar alla ryttare), så jag tycker ändå att det är ett bra tankesätt i grunden. Sen är själva invägningarna problematiska.
 
Känns som person med ganska dålig koll.
Kan hästen inte ridas av någon över 60 kg- vilket väl får anses normal vuxenvikt - så är den nog inte frisk...

Nä, jag håller med..

Jag tänker att man måste se till fler faktorer än endast vikten. Hästens byggnad, ryttarens balans och mer titta på helheten.

Det tror jag de flesta tycker ger mer än en siffra på vågen, och jag tror också att de flesta kunniga människor ser med blotta ögat om det ser ok ut eller inte.

Här är jag, 175 cm lång, vägde då 112 kg, på mitt rätt normala halvblod på 165 cm.

231B9DE4-7A76-4E0C-9176-535F204365B7.jpeg


Och jag kan tillägga, jag har ridit på ridskola i många år och har aldrig ens fått frågan om vikt. Ridit allt från hyfsat lätta halvblod, till islandshäst, till nordsvensk, aldrig några problem.

Men hade alltså vid invägning varit klart diskad från i stort sett alla ridskolor.
 
Hoppas att det är OK att jag ställer en fråga när vi ändå är på ämnet. Jag var sugen på att ta upp ridningen för ett tag sedan och kikade runt lite på medryttarannonser. Flera hade skrivit att deras häst på 160-165 cm tar max 60 kg. Nu har jag inte ridit på länge så jag har glömt all min kunskap kring det där, men tyckte att det lät lite. Men det kanske är så att mindre hästar inte ska bära mer än så?
För att göra en jämförelse, så är maxvikten på ryttare för att tävla monté på russ (kat B) 60 kg.
 
Jag anmälde mig till ridskola i våras. Var tvungen att fylla i längd och vikt.
Sedan har vi invägning en gång varje termin. Vi blir uppropade och får komma in en och en på kontoret och väga oss, ingen annan ser vikten och du behöver inte själv se den heller. Det noteras i systemet.
När vi får välja hästar står det alla hästars maxvikt bakom deras namn. Lägsta jag sett är 60 kg och då handlar det om ponny som går med på våra lektioner, högsta viktgränsen jag sett är 95 kg. Vi får oftast välja hästar själva efter turordning och då kan det ju vara så att en person blir tvungen att ta en viss häst då det kanske står mellan den och en häst med lägre viktgräns som den inte får rida.

Vet inte hur de hanterar det när någon inte vill väga in sig, och hur de kommit fram till beslutet att det är så här det ska gå till.
Jag har några i min grupp som ridit där i många år och för de flesta så ökar ju vikten med åldern så man kan nog i de flesta fall inte utgå från det någon skrev i sin anmälan till ridskolan för tio år sedan.
Men erkänner att jag reagerade lite negativt på just detta med invägning när jag läste om det i ridskolans regler för första gången.
 
Suck, att folk ska lägga sig i så mycket.

Det är känsligt och många människor taggar till lite extra när det kommer till vikt.

En risk som min vän nämnde med att sätta maxvikt är att det kan bli mest tonåringar som hör av sig, även om hon inte satte extremt låg max i sin annons. Men det finns ju även såna som jag, medelålders kvinns på 53kg, helt inom normalvikt för min storlek. :) Så visst finns det många vuxna som inte väger så mkt.

De generella reglerna kring hur mycket hästar kan bära (som ex Elo tog upp) är ju ändå framforskade och (i dagens kunskapsläge) vetenskapligt verifierade, och det kommer ny forskning hela tiden som tittar på sådant som exteriör, ex kort rygg=mer viktbärande, korta breda skenben=mer viktbärande. Hur tung hästen är går inte att omedelbart relatera till hur viktbärande den är - en fet häst är inte mer viktbärande än en vältränad... och sådär- Hur sadeln ligger påverkar också, som någon kommenterade ovan. Det finns ganska mycket skrivet ex i Journal of veterinary behavior, flera olika weight calculators, och sånt om man är intresserad.

Problemet för ridskolorna här ju helt enkelt att ridlärarna inte kan stå och göra separata bedömningar för 300 elever varenda vecka. Det blir enormt tidsödande, och du hamnar i de där evighetsdiskussionerna med Y om att Y minsann rider bättre än X och därför kan faktiskt Y rida Brunte trots att Y väger 80 kg och Brunte är 133 cm hög. För Y red islandshäst i skogen en gång och den hästen kunde minsann ära Y i flera timmar. (exempel hämtat från diskussion ur verkligheten på ridskola B) Reglerna är där för att effektivisera, och skydda hästarna från slitage.

Sedan kan man tänka annorlunda kring privathästar, eller turhästar som rids på ett annat sätt, och jag försvarar inte varenda medis-annons där stabila halvblod tydligen inte kan bära en normal fjortonåring på ryggen.
 
Här är jag, 175 cm lång, vägde då 112 kg, på mitt rätt normala halvblod på 165 cm.

Visa bifogad fil 59916

Och jag kan tillägga, jag har ridit på ridskola i många år och har aldrig ens fått frågan om vikt. Ridit allt från hyfsat lätta halvblod, till islandshäst, till nordsvensk, aldrig några problem.

Men hade alltså vid invägning varit klart diskad från i stort sett alla ridskolor.
NI ser ju väldigt proportionerliga ut :)
 
Ridskolor vill förstås ha ett så stort elevunderlag som möjligt, så de sätter naturligtvis inte maxvikter utan anledning. De gör en bedömning av hästarnas välbefinnande på sikt kontra kundunderlaget. Jag ser inget konstigt med det.
Vad gäller privathästar där man vill ha en viss maxvikt på medryttaren, så säger jag samma sak. Om man av någon anledning gärna vill ha en lättviktare på sin häst, så har man ju all rätt till det. Det är en sak vad hästen faktiskt klarar och en annan vad man verkligen önskar för sin häst. Kan man välja, så varför inte liksom? :)
 
Det jag tycker är så konstigt, är att män tydligen inte ska rida de flesta normalvuxna ridhästar.

Och att "folk" tydligen tycker att man ska dra av väldigt mycket, från det som kan räknas fram.

Och så hamnar folk på att normalviktbärande, fullstora ridhästar, egentligen enbart kan ridas av tonåringa tjejer, oavsett om de ska "gå på ridskola", eller hobbyridas på skogspromenader 5 dagar veckan.
 
Det jag tycker är så konstigt, är att män tydligen inte ska rida de flesta normalvuxna ridhästar.

Och att "folk" tydligen tycker att man ska dra av väldigt mycket, från det som kan räknas fram.

Och så hamnar folk på att normalviktbärande, fullstora ridhästar, egentligen enbart kan ridas av tonåringa tjejer, oavsett om de ska "gå på ridskola", eller hobbyridas på skogspromenader 5 dagar veckan.
Åh andra sidan är det upp till var och en hur de vill ha det. Hade jag annonserat efter en medryttare när jag hade häst hade jag förmodligen satt en maxvikt. Inte för att hästen inte klarade en hög vikt utan för att jag väger en hel del och då kan det vara bra med en lättviktare ibland.
 
Åh andra sidan är det upp till var och en hur de vill ha det. Hade jag annonserat efter en medryttare när jag hade häst hade jag förmodligen satt en maxvikt. Inte för att hästen inte klarade en hög vikt utan för att jag väger en hel del och då kan det vara bra med en lättviktare ibland.

Man kan ju också göra det på olika sätt. Iom att min Fröken ändå är ganska liten och nätt, när jag sökte medryttare så skrev jag som det var. Dvs, 'min häst är liten och nätt och inte viktbärande.'

Jag hade ingen specifikt vikt med, men kunde, under den pretensen, också då neka någon om jag tyckte att den var för tung. Nu behövdes inte det, tjejen (kvinnan) som var mest intressant att ha som medryttare vägde ca 70kg och hon passade hästen väl, "trots" att hon var betydligt längre än mig.
 
Man kan ju också göra det på olika sätt. Iom att min Fröken ändå är ganska liten och nätt, när jag sökte medryttare så skrev jag som det var. Dvs, 'min häst är liten och nätt och inte viktbärande.'

Jag hade ingen specifikt vikt med, men kunde, under den pretensen, också då neka någon om jag tyckte att den var för tung. Nu behövdes inte det, tjejen (kvinnan) som var mest intressant att ha som medryttare vägde ca 70kg och hon passade hästen väl, "trots" att hon var betydligt längre än mig.
Givetvis kan man uttrycka sig olika, men oavsett hur man uttrycker sig så är tungviktare ovälkomna på många hästar och en del är lättkränkta.

Personligen anser jag att det är upp till var och en vad de vill belasta sin häst med utan att behöva förklara. Däremot så om man bedriver en verksamhet med bidrag från kommun/stat så bör man göra plats i verksamheten för alla och man bör ha hästar för de flesta. Nu funkar det ju inte med riktiga tungviktare i ridning, men man kan ha andra aktiviteter som körning, tömkörning, trickträning och andra avsuttna aktiviteter. Upp till 100 kg borde gå att fixa på lite större ridskolor åtminstone, men då kan man inte ha för många då alla hästar knappast kan förvänta sig att bära så mycket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 061
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 839
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp