Om viktgräns på ridskola (utbruten från Rädsla vid ridning – ryttare på ridskola)

På min ridskola vägs det inte och jag litar på att min ridlärare sätter upp mig på hästar som orkar bära mig.
Hon har bara sagt att jag inte får rida ponnysarna (vilket är självklart ändå)
 
Jag som har haft ätstörningsproblematik i hela mitt liv, hade definitivt inte mått bra av att behöva väga mig på ridskolan. På ett sätt förstår jag varför man gör det, för självklart är det hästarnas bästa som går i första hand, men att väga barn och ungdomar för en fritidsaktivitet kan inte vara okej någon gång. Ridläraren borde kunna göra den bedömningen utifrån hur eleven ser ut, utan att det framgår att det har med vikten att göra.

Självklart finns det ett problem om Anna och Lisa är lika gamla, och den ena kan rida B-ponny och den andra inte typ, hur läraren ska motivera det utan att såra den som är större. Min ridskola hade faktiskt inte så mycket små ponnyer, de minsta de hade var C-ponnyer. Förutom någon cob-variant så gick aldrig ponnyerna vuxenlektionerna heller, ens om det var ryttare (jag bland annat) som var tillräckligt små för att rida ponny.

Jag är själv ganska hård med vilka som får rida mina hästar, en liten D-ponny och en shetlandsponny, just med storleken, men generellt hellre en tyngre duktigare ryttare än en som är längre och/eller smalare som inte kan. Min lillkille tycker till exempel det är väldigt otäckt när ryttaren blir för lång och "flaxar" med överkroppen över honom, medan en kortare (och kanske tyngre) ryttare inte påverkar honom alls lika mycket.
 
Att väga folk med våg är att ta i lite väl mycket tycker jag, även om det görs inom en hel del andra sporter pga viktklasser osv, men även barn måste kunna acceptera att människor är olika och att det ibland ger förutsättningar för olika saker. Det är ju sällan extrema ätstörningar är rent baserade på vikt utan de har ofta i grunden en hel del andra orsaker med dåligt mående, känsla av kontrollförlust osv som sen i sin tur ger uttryck genom olika varianter av självskadebeteende. Ett psykiskt välmående barn/ungdom får inte en svår ätstörning av att inte få rida på ponnyn X utan blir möjligtvis lite sur. Men med det sagt finns det förstås ingen anledning till att säga det på ett otrevligare sätt än nödvändigt.

Men oftare är nog problemet när det kommer till vuxna och speciellt de med en lite mer "päronformad" viktfördelning snarare att de får en rumpa som blir för stor för vissa hästars sadlar vilket ger en för hästen otrevlig viktfördelning än att den faktiska vikten blir för stor.
Mina hästar har antagligen inga större problem att gå ett par pass med folk runt 100 kg men tycker själv att runt 80 är max eftersom man antagligen inte får plats i mina sadlar om man är större eftersom dom är anpassade efter mig som inte är jättestor.
 
Tänker att ridläraren har ögon att se medoch då kan anpassa häst efter ryttarens storlek.
Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.
Pratade med en på jobbet i förrgår som har gått ner massor sen jag träffade hen sist, innan viktnedgången så hade jag gissat att hen vägde 85-90 kilo men vikten var tydligen 113,5 kilo innan.

Ögon att se med säger inget om hur lätt eller svårt det är att uppskatta vikt.
 
Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.
Pratade med en på jobbet i förrgår som har gått ner massor sen jag träffade hen sist, innan viktnedgången så hade jag gissat att hen vägde 85-90 kilo men vikten var tydligen 113,5 kilo innan.

Ögon att se med säger inget om hur lätt eller svårt det är att uppskatta vikt.

Jag håller med, uppskatta vikt utan vägning är inte lätt. En del kanske har bra öga för det, men långt ifrån alla. För hästarnas skull tycker jag det är helt ok med invägning, däremot tycker jag att man kan vara flexibel och inte se gränserna som satta i sten. Men det är ju utifrån min egen upplevelse, så sagt med ett visst självintresse.
 
Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.
Pratade med en på jobbet i förrgår som har gått ner massor sen jag träffade hen sist, innan viktnedgången så hade jag gissat att hen vägde 85-90 kilo men vikten var tydligen 113,5 kilo innan.

Ögon att se med säger inget om hur lätt eller svårt det är att uppskatta vikt.
Sen sägs det att t ex. muskler väger mer än fett också, ytterligare en aspekt att ta med i beräkningarna.
 
Jag har jobbat några år på turridning här i Aus och vi hade en viktgräns som först var 95kg. Men då det dök upp folk som vägde strax över 100 och inte kunde fatta skillnaden på 7-8kg bara för hästen är ju stor...

Vi sänkte gränsen till 90kg och 85kg på skollov då vi var väldigt busy och hästarna gick 2 turer varenda dag.

Ändå dök det upp folk då som var 7-8kg över maxvikten men dessa kunde vi då ändå göra undantag för.

Flesta bokningar över telefon och deflesta ärliga med sin vikt.
Vi hade ju bara si och så många större hästar så om redan 4 på maxvikt bokat in så kunde vi inte ta en till även om vi hade hästar lediga (som varför små).

Några gånger har folk bokat och vi var tvingade att neka dom ridtur då de uppenbarligen ljugit om sin vikt och är över 15kg tyngre än de sagt (om de större hästarna var bokade redan, vi försökte i första hand ändra om ryttare och hästar så alla kunde rida).

Har även nekat folk rida som kommit till ranchen berusade eller påverkade av droger/tung medicin samt grövre (säger man så?) funktionsnedsättning. Lika svårt varje gång men man får förklara att först och främst är det för ryttarens egen säkerhet..... kan skriva en novell om detta

vissa människor blir kränkta och ledsna och det får man ju förstå
 
Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.
Pratade med en på jobbet i förrgår som har gått ner massor sen jag träffade hen sist, innan viktnedgången så hade jag gissat att hen vägde 85-90 kilo men vikten var tydligen 113,5 kilo innan.

Ögon att se med säger inget om hur lätt eller svårt det är att uppskatta vikt.
Håller också med. Det verkar som att många tror att man automatiskt är "stor" vid 80-90 och har därför svårt att greppa att nån som drar medium i kläder också kan väga närmare 80kg....
 
Håller också med. Det verkar som att många tror att man automatiskt är "stor" vid 80-90 och har därför svårt att greppa att nån som drar medium i kläder också kan väga närmare 80kg....

Precis, liksom en fullt normalbyggd man lätt kan väga 80 kg utan se överdrivet lång eller "stor" ut.
 
Jag tror jag är den strörsta ryttaren i våran grupp, och ingen har någonsin frågat mig hur mycket jag väger, däremot så har jag sagt det själv utan omsvep så behöver ingen fudera på det. Min ridlärare tycker inte det var nödvändigt att veta, heller (jag väger runt 80 kg, +-2).

Jag får rida alla hästar som räknas som storhäst. Däremot så har jag sagt ifrån några hästar vars sadel jag känner jag inte riktigt får plats i, eller någon häst som jag har upplevt somsnubblig med mig på, men inte annars.
 
På min ridskola är det ägaren som ansvarar för hästarna och deras hälsa och är den som fördelar hästarna. Därför blir vi uppmanade av ridläraren att uppdatera vikt och längd på hemsidan varje termin. För ägaren har ju aldrig sett oss utan kan ju bara gå på våra vikt- och längduppgifter.
 
Aldrig varit på någon ridskola med invägning, dock inte en dålig idé om det sköts på ett bra sätt. Om enbart och endast ridlärarna tex har koll på viktgränserna på hästarna och dom som väger sig inte får se vikten. Sen är det väl lätt att lista vilka som får rida vilken hästen men dom får iallafall inte veta viktgränserna på just dom hästarna. Då kan iallafall ingen lista ut om någon väger mer eller mindre.
 
Fast då enkelt är det inte att uppskatta vikt, eller jag tycker inte det.
Pratade med en på jobbet i förrgår som har gått ner massor sen jag träffade hen sist, innan viktnedgången så hade jag gissat att hen vägde 85-90 kilo men vikten var tydligen 113,5 kilo innan.

Ögon att se med säger inget om hur lätt eller svårt det är att uppskatta vikt.
Jag tänker dock att det i ridlärarens bedömning av kombinationen häst-ryttare ingår mer eller snarare något annat än att bedöma hur många kg ryttaren väger? Som många påpekat är det ju mer än vikten som avgör hur jobbigt det är för hästen, t.ex. balans, ridskicklighet och kroppskontroll. Samt, som någon nämnde, hur väl ryttaren passar i hästens sadel. Så egentligen känns det ju viktigare att bedöma hur hästen reagerar på ryttarens vikt, än exakt vad vikten är, tycker jag.
 
Jag tänker dock att det i ridlärarens bedömning av kombinationen häst-ryttare ingår mer eller snarare något annat än att bedöma hur många kg ryttaren väger? Som många påpekat är det ju mer än vikten som avgör hur jobbigt det är för hästen, t.ex. balans, ridskicklighet och kroppskontroll. Samt, som någon nämnde, hur väl ryttaren passar i hästens sadel. Så egentligen känns det ju viktigare att bedöma hur hästen reagerar på ryttarens vikt, än exakt vad vikten är, tycker jag.
Fast vikten bör vara en vägvisare ändå och något man kan utgå från. Sen bör ridläraren kunna avgöra om det kan vara okej med mer eller mindre vikt. Vikten är ju inte helt oviktig trots allt.
 
Jag tänker dock att det i ridlärarens bedömning av kombinationen häst-ryttare ingår mer eller snarare något annat än att bedöma hur många kg ryttaren väger? Som många påpekat är det ju mer än vikten som avgör hur jobbigt det är för hästen, t.ex. balans, ridskicklighet och kroppskontroll. Samt, som någon nämnde, hur väl ryttaren passar i hästens sadel. Så egentligen känns det ju viktigare att bedöma hur hästen reagerar på ryttarens vikt, än exakt vad vikten är, tycker jag.
Visst är det mer som avgör. Säg att grunden är 20% av hästens vikt är okej om hästen är byggt bra, hyfsad ryttare, sadel som passar häst och ryttare och bra underlag för jobbet.
Långt överliv, sadel som inte passar, många timmar drar ner vikten medan kortare tid, riktigt duktig mm drar upp vikten.
 
Jag tänker att det inte nödvändigtvis är siffran på vågen som behövs.
En erfaren hästmänniska, som en instruktör bör vara, borde kunna avgöra om ryttarens storlek är rimlig för hästen som ska ridas utan att man nödvändigtvis måste titta på vågen.
 
Jag tänker att det inte nödvändigtvis är siffran på vågen som behövs.
En erfaren hästmänniska, som en instruktör bör vara, borde kunna avgöra om ryttarens storlek är rimlig för hästen som ska ridas utan att man nödvändigtvis måste titta på vågen.

Det kan vara väldigt svårt att få grepp om någons ungefärliga vikt. Även om ryttaren ser proportionerlig ut på hästen kan den vara för tung.

Vägning, men flexibilitet i hur vikten används där man tittar på proportioner och ridkunskap, känns som den bästa vägen i mitt tycke.
 
Jag tänker att det inte nödvändigtvis är siffran på vågen som behövs.
En erfaren hästmänniska, som en instruktör bör vara, borde kunna avgöra om ryttarens storlek är rimlig för hästen som ska ridas utan att man nödvändigtvis måste titta på vågen.
Fast oavsett hur duktig en ryttare är och hur bra den än rider så kan inte alla rida alla hästar även om dom inte ser ut att väga särskilt mycket. Det är ändå hästar som bär på många olika ryttare och går ofta och dom bör sparas på.
 
Jag tycker att invägning är helt förkastligt! Jag jobbar på en av Sveriges största ridskolor och vi har aldrig frågat efter någons vikt. Hos oss lider redan många ryttare av prestationsproblematik pga annat i livet som tex press att ha höga betyg i skolan, press hemifrån, högpresterande jobb osv. Att då också ha en viktgräns på olika hästar skulle hos många öka på ångesten och skulle i vissa fall kunna leda till ätstörningar. Jag hade personligen tyckt att det skulle kännas väldigt olustigt att meddela min vikt och behöva väga in mig varje termin.

Våra ridskolehästar mår bra och blir gamla i verksamheten. Många hästar har vi haft från att dom är 5-6 tills dom är strax över 20, så det går ingen nöd på dom även om vi inte vet elevernas exakta vikt.

Jag kommer aldrig tycka att invägning på ridskola är något att föredra och jag skulle själv aldrig jobba eller rida på en sådan. Personalen måste vara kapabel att se vilka hästar eleverna kan rida utan att veta exakt hur mkt någon väger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 063
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 845
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp