Bukefalos 28 år!

coolia

Trådstartare
du oväntat fick en halv miljon, vad skulle du göra med pengarna?
Jag skulle antagligen försöka hitta en bostad att köpa. Nu räcker 500.000 inte långt men jag skulle vilja hitta en bostad för den summan och slippa lån. Under tiden jag letar måste pengarna vara på ett vanligt bankkonto.
 
Jag skulle betala av mitt huslån. Den slanten som blir över får gå till renoveringar och förbättringar av fastigheten. (Ja, jag har mindre än 500 000 i lån.)
 
Amortera på bolånet helt klart, det vore oansvarigt att göra något annat. Vi har ganska mycket mer än 500 000 i lån.
(Klart man kan hålla på med aktier och fonder men för mig är det för mycket risk att investera så mycket)
 
Jag skulle se det som en möjlughet att kunna starta upp min företagsidé jag har filat på de senaste 3 åren... jag behöver ca 2 miljoner i startkapital men redan första året skulle det förmodligen gå med vinst efter att de 2 millarna är betalade tillbaka...

Det är en sån suverän nichad idė som till 100% skulle fungera och dessutom möjligtvis även sätta sverige på kartan. Eller det skulle vara målet i alla fall...

Men jag har spenderat en stor del av det tänkta startkapitalet och bestämt mig för att satsa på mitt förhållande med min pv istället här i Australien.... jag filar fortf på idėn dock för man vet ju aldrig....
 
Hälften skulle jag amotera huslånet med. Resten skule gå till bilbyte och buffertsparande.

Jag vill gärna ha minst 100 på buffertkontot. Ifall avloppet plötsligt underkänns eller jag blir sjukare så jag inte orkar med vedeldningen längre.

När jag pensionär då kommer det itne att gå att bygga upp buffertkonto längre.
 
du oväntat fick en halv miljon, vad skulle du göra med pengarna?
Jag skulle antagligen försöka hitta en bostad att köpa. Nu räcker 500.000 inte långt men jag skulle vilja hitta en bostad för den summan och slippa lån. Under tiden jag letar måste pengarna vara på ett vanligt bankkonto.

Enkelt.¨
Och lite trist.
Betala bort lejonparten av mitt bostadslån.
 
Betalat av billån, betalat tillbaka på kreditkortet, betalat tillbaka ett lån till min pappa. Resten hade jag satt på sparkonto med ränta.
 
Spara :) ev betala av bilen och köpa loss foderhästen men merparten av pengarna kommer ändå hamna på sparkontot och gå till husköp i framtiden (dvs när det växt till sig lite ;)
 
lagt in det på sparkontot, lejt bort lite renoveringar på huset sen nyttjat det till resor annat lite vardagslyx. Bjudit hela familjen på en resa dvs släktingar/föräldrar

Har så låga lånekostnader på huset så det skulle vare sig göra till eller från att lösa in det.
 
du oväntat fick en halv miljon, vad skulle du göra med pengarna?
Jag skulle antagligen försöka hitta en bostad att köpa. Nu räcker 500.000 inte långt men jag skulle vilja hitta en bostad för den summan och slippa lån. Under tiden jag letar måste pengarna vara på ett vanligt bankkonto.

Betala av några hundra tusen på bolånet och ha resten som startkapital i garagebygge och inredning av övervåning! :) Skulle bli asglad, det skulle göra stor skillnad för det är ju några års amortering!
 
Hästen skulle få en sadel och mannen bli bortskämd med någon övernattning på spa, ett par extra restaurangbesök och något kul till sitt intresse och sen skulle jag nog ta med oss på en shoppingtur på stan och komplettera våra garderober lite. Sånna saker som känns helt rimligt att göra idag också men som vi ett tag saknat luft i ekonomin för att göra helt enkelt.

Resten skulle pytsas in som avbetalningar på lån och sparande :up:
 
Betalat av resterande billån och sen tagit resten som delbetalning på huslånet. Det hade gjort mig X antal 1000-lappar rikare per månad :D !
 
Betala av lånet (har också lån under 500000). Resten skulle jag nog sätta undan på sparkonto. Behöver alla slantar jag kan få till pensionen.
 
Betalat av lån och bytt bil till en bättre lämpad och om något blev över skulle det nog läggas på renovering av huset.
 
En bil!

Leja folk som renoverar ett uthus åt mig.

Gå ett par utbildningar som jag drömmer om men inte haft råd med (än :D).
 
Köpt gård. Alternativt köpt mer mark till familjens gård så det skulle gå att ha hästarna där.
Lämnat en häst i ptoffsträning ett par tre månader och betäckt stoet hage jag också gjort.
 
Betala av min studieskuld (bara 50') och betala av mina föräldrars lån. Sen skulle jag nog spara resten. Efter att ha köpt lite nya kläder (mest för att jag har haft köpstopp hela det här året).

Om föräldrarna inte har så mycket lån kvar skulle de få bestämma om de vill ha en extrabil eller att hantverkare avslutar påbyggnaden av huset.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 897
Juridik & Ekonomi Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
14 689
Senast: Badger
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 232
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus? Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer...
2
Svar
35
· Visningar
3 250
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp