Ombudsbesiktning?

A

Antevante

Hej!
Jag ska ändra livförsäkrings beloppet på min häst och har fått höra att man kan få göra det genom att göra en ombudsbesiktning.
Det är tydligen kostnadsfritt och det är ju bra då en vanlig veterinär besiktning kostar en del...
Någon som har gjort en ombudsbesiktning på sin häst?
Hur går det till? Är det som en vanlig besiktning?
Tacksam för svar!
 
Sv: Ombudsbesiktning?

Jag skulle ta bort en reservation på hovsprickor en gång. Det är en lång historia, men jag drog den och var skitsur när jag pratade med en försäkringsman i "mitt" försäringstält under Strömsolmstävlingarna. Han skulle ändå ut till mitt stall på eftermiddan och han kollade lite på hovarna och undrade vart sprickorna skulle ha kunnat varit. ( Det var det som var det sura för mig). Reservationen var borta genom ett knapptryck...:smirk:
Gratis.
 
Sv: Ombudsbesiktning?

Mitt ombud kom bara ut o tittade att hästen fanns och att den mådde bra, kände lite på benen men inget mer. Så inte som en vanlig vet.bes alltså.
 
Sv: Ombudsbesiktning?

Min hovslagare är gift med ombudet. I och med att han kände till hästen väl och visste att han var hel och frisk räckte det med hans godkännande för att höja försäkriningen. Inte alls som en vanlig veterinärbesiktning. Nu var det lite speciellt i mitt fall men jag tror inte de gör en besiktning i vanlig bemärkelse annars heller utan kollar mera övergripande att hästen verkar pigg och frisk och är i gott hull. Inte visar tecken på problem, sjukdom, skada.
 
Sv: Ombudsbesiktning?

Jag vill också ta bort min reservation.
Löjligt, bara för att han är en fd tävlingshäst...
 
Sv: Ombudsbesiktning?

När vi höjer tar vi alltid ut ett ombud. Jag har ju ingen lust att betala 700 kr till en vet. när ombudet gör det gratis.
 
Sv: Ombudsbesiktning?

Nej man har ju ingen lust att betala dyrt till en veterinär när man kan få ett ombud som gör det gratis!!
Visst måste man kunna ta ut ett ombud fler gånger om man vill höja försäkringsbeloppet igen i ett senare skede? Allt efter som hästen utbildas och "stiger i värde" Tack för era svar:rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hittat en 4 åring som jag gillar. Han var röntgad som 3 åring och ska röntgas av säljaren i nästa vecka igen, mest för...
Svar
19
· Visningar
1 800
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 174
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 304
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp