sthu

Trådstartare
Tuva har kräkts en hel del senaste tiden. Veterinären skrev ut Losec 10 mg som hon har fått i snart två veckor. Jag märker ingen större skillnad tyvärr..

Så nu funderar jag. Kan jag köpa receptfri Omeprazol och ge ett tag till? Ifall det är gastrit som veterinären tror kanske det behövs en längre kur. Eller kan det vara skadligt på något sätt?
 
Jag gav Omeprazol plus Andapsin en ganska lång period till min, när magen kraschat, i samråd med veterinär. Hon ville att Omeprazolen skulle fasas ut först eftersom det inte var helt bra på lång sikt, men det var nog närmare 2 månader han fick bägge innan vi fick det att fungera med bara Andapsin.
 
Tuva har kräkts en hel del senaste tiden. Veterinären skrev ut Losec 10 mg som hon har fått i snart två veckor. Jag märker ingen större skillnad tyvärr..

Så nu funderar jag. Kan jag köpa receptfri Omeprazol och ge ett tag till? Ifall det är gastrit som veterinären tror kanske det behövs en längre kur. Eller kan det vara skadligt på något sätt?

Jag hade inte gjort det. Katten är väl inte utredd för kräkningarna, så om det inte blivit nån skillnad av det veterinären ordinerat som prov, hade jag velat ta det vidare med veterinär först och främst.
 
Jäklar. Nu såg jag att jag svarat i en tråd på katt. Jag fick för mig att det gällde en hund, vilket det var i mitt fall.
 
Jag ska givetvis prata med veterinären :) Det var bara en fundering

Vi har tagit blodprov för att utesluta njurproblem. De proverna såg fina ut.

Det som skaver mest är att hon nästan bara kräks på natten. Det tycker jag är konstigt. Och det är bara vätska, ingen mat eller hårboll.
 
Jag ska givetvis prata med veterinären :) Det var bara en fundering

Vi har tagit blodprov för att utesluta njurproblem. De proverna såg fina ut.

Det som skaver mest är att hon nästan bara kräks på natten. Det tycker jag är konstigt. Och det är bara vätska, ingen mat eller hårboll.

Har hon tillgång till mat på natten?
 
Nej. Hon får 0,5 dl två gånger om dagen med 12 timmars mellanrum. Det äter hon upp på en halvtimme ungefär. Förut fick hon lika mycket till lunch, men då blev hon tjock :o

Kan vara så att hon behöver äta oftare. Dela upp på 3-4 måltider istället, gärna så att lite kan ätas under natten.
 
Kan vara så att hon behöver äta oftare. Dela upp på 3-4 måltider istället, gärna så att lite kan ätas under natten.

Har provat att ge mindre och oftare (då hon fick mer foder per dag) men märker ingen skillnad. Ger jag mindre nu blir det typ en matsked per gång och det äter hon upp på nolltid så det blir inget kvar till natten ändå.

Nu kräktes hon igen för nån timme sen. Bara lite vätska, inget annat. Ska ringa veterinären på måndag och rådfråga.
 
@sthu prova foderautomat på timer ? Som ger en liten giva under natten ?
Har kollat lite på det men hittar ingen som verkar bra och inte för dyr (något ansträngd ekonomi just nu). Tycker ändå det verkar konstigt, i och med att det är 12 timmar mellan måltiderna borde hon kräkas mer på dagtid också om det är det som är problemet.. Det är väldigt sällan hon kräks på dagarna.
 
@sthu ok. Jag tänker att det kanske skulle vara ekonomiskt försvarbart jmf med dyra veterinärer tex , men ok jag förstår .
 
@mackan tja, att ringa om råd kostar inget. De har gjort en seniorkoll utan att hitta någonting i samband med vaccination.

Jag hittar ingen automat som verkar bra heller.
 
@mackan tja, att ringa om råd kostar inget. De har gjort en seniorkoll utan att hitta någonting i samband med vaccination.

Jag hittar ingen automat som verkar bra heller.

Nä alltså jag tänkte mer förebyggande jmf med veterinärbesök osv eftersom du är så orolig för kisse 😄

Både jag, @Alexandra_W @Asko mfl har foderautomater vi är supernöjda med som inte kostar en förmögenhet 😄

2 fodringar gånger på 24 timmar (var 12:e timma) kan vara länge på en katt med känslig mage.
 
Fast ska jag lägga en massa pengar på en automat ser jag gärna att den ger mer än tre gånger per dag. Om det nu är det som är problemet. Hade det varit känslig mage tycker jag hon borde haft fler symtom eller kräkts lika mycket på dagtid.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 135
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 819
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
913
Senast: netschjen
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp