Omhoppning i 90 nu?

Nickelodion

Trådstartare
Har sett flera tävlingar med bed A:0+A:0 i 90cm på lokal hopptävling för häst.
Har för mig att man inte fick ha det förut. Men är det nytt för i år eller?
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Hmm har inte hört nåt om det!! Hoppas verkligen inte att det är ett ''måste'' då det knappt finns 80 klasser längre. Det är jäkligt skönt att ha clear rounder att hoppa in sig på om man är orutinerad häst som ryttare.
Jag har inte kommit längre än 90 och att börja hoppa omhoppnings känns inte alls så jättelockande i nuläget! Jag vill bara hoppa på min och hästens nivå och mot oss själva, inte mot klockan.

Det är välkommet om det är möjligt att ha en sådan klass, men jag hoppas gör guds skull inte att de bytt ut clear rounden..
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Inget är ändrat i TR i alla fall. Tycker förvisso det vore trevligt om möjligheten fanns att hålla klasser med omhoppning även på lägre höjd med häst. Men ja, finns ju klubbtävlingar till sånt, så insåg att jag har ju inget problem där i alla fall ;)

Från TR III, 2012

A:0 /FEI 238.2.1/ innebär att ryttare med lika antal felpoäng skiljs genom tiden i
grundhoppningen. Är även tiderna lika förklaras ryttarna likaplacerade. För häst får
metod A:0 tidigast förkomma i 1,15 hoppning och högre, för ponny får metod A:0
tidigast förkomma i Lätt B+; kat. A 0,75 m, kat. B 0,85 m, kat. C 0,95 m, kat. D 1,05
m och högre. Gäller ej vid hoppning i två faser, där bed A:0 är tillåtet i båda faserna
i alla klasser, utom i 0,90 m hoppning och lägre för häst och Lätt D för ponny; kat. A
0,50 m, kat. B 0,60 m, kat. C 0,70 m, kat. D 0,80 m och lägre där endast bed. A/A är
tillåten.
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Enligt dom proppar jag sett så finns det alltid två 90 klasser en 90 i 2 faser och en 90 bed A avd B.

Har själv anmält till en tävling precis till klasserna 80 bed A och 90 A:0+ A:0.
Får väll se hur det går till på tävlingen då =)
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Jag tycker problemet har varit att alla tävlingar plötsligt börjar på 95 istället för 90. (Och 80/85-tävlingar har varit rätt sällsynta här, så det har snarare varit att lägstanivån flyttat upp 5 cm.) För min del får de gärna ha tävlingsklass på hur låga höjder som helst; jag rider gärna avd B istället, för att slippa stress och omhoppningsfunderingar, och tycker att fler borde få reda på att möjligheten finns.

Och visst kan vi som vill börja lägre än 95 hoppa klubbtävlingar - men det är förstås medlemskrav, och ofta även krav på att man måste ha med sig en funktionär (och sådana tävlingar går bort för mig - jag kan vara funktionär själv men inte tvinga med någon annan), så det är inte alltid så lätt.
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Det finns PoJ på de flesta håll i landet, för dem krävs varken medlemskap eller funktionär.
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Det är ju i ditt fall inget problem iaf. Du kan ju hoppa avdelning B så är ju problemet löst :idea:

Bara för att de är en omhoppning i klassen är man inte tvingad att rida den

Neeej jag vet, men för en annan som inte tävlar på den nivån så vill man ju ha rosetten om man är felfri. Det är liksom den man rider för :D:angel: Jag vet det är töntigt men ja.. Det är ändå lite kul å få en rosett när bara rider två tävlingar per år. Och en blågul kommer man aldrig få någonsin så.. ;)
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Nej i proppen står det A:0+A:0. Ska tävla på lurbo rk i Upplands distriktet. Kolla TDB. Kanske är ett skriv fel av dom.
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Avdelning B har bedömning A så är du felfri får du garanterat pris. I avdelning B kan du dessutom få pris även med hinder- eller tidsfel ;)
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Avdelning B har bedömning A så är du felfri får du garanterat pris. I avdelning B kan du dessutom få pris även med hinder- eller tidsfel ;)

Jasså. Se där ja!! Har aldrig ridit i avd B tidigare. Det var ju bra, då var mitt bekymmer löst!! :D Då spelar det ju ingen roll vad det är för klass. Passar det inte så är det bara att starta B. :)
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Jag har inte kommit längre än 90 och att börja hoppa omhoppnings känns inte alls så jättelockande i nuläget! Jag vill bara hoppa på min och hästens nivå och mot oss själva, inte mot klockan.

Vem har sagt att du måste göra det? Du kan ju rida lugnt även i en omhoppning alt starta Avd B.

Jag har inte sett någon tävlig med omhoppning i 90 och skulle det nu komma hit så drabbas inte jag då jag tänkt starta Avd B på min häst (trots att han är 11 ;))
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Vem har sagt att du måste göra det? Du kan ju rida lugnt även i en omhoppning alt starta Avd B.

Jag har inte sett någon tävlig med omhoppning i 90 och skulle det nu komma hit så drabbas inte jag då jag tänkt starta Avd B på min häst (trots att han är 11 ;))

För att jag har problem att hoppa en bana pga nervoistet och att då blanda in omhoppning känner jag mig inte redo för. Och sa jag hoppa den lugnt kommer jag ändå få tidsfel för vi tar det så lugnt. Och sen veta att det är massa resultat som räknas jämtemot andra ekipage ökar ändå pressen. Därför vill jag starta klasser där jag enbart rider mot mig själv. :) Jag har problem med nerverna som det är!! :D Så blir det omhoppning i 90 så blir det avd B för oss. Men jag trivs rätt bra att strutta runt i våra CR än så länge :angel:

Så bra :D Kul att kunna glädja någon ;)
:D
 
Sv: Omhoppning i 90 nu?

Ja men då kan man lösa problemet genom att hoppa pay n' jumps på lokala ridskolan då dom ofta brukar ha rosetter för skojs skull. Då slipper man betala licens och grejer dessutom.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 156
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 145
Senast: Habina
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: zarmino
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
824
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp