Omkullridning - veterinär

marhil1

Trådstartare
Hej!

I går var olyckan framme och dottern red omkull med sin ponny. Ponnyn ryggade för något i galopp och råkade snubbla. Dottern ramlade åt "rätt håll", alltså bort från ponnyn så med henne gick det bra. Ponnyn visade inte på någon hälta eller ömhet vare sig igår, direkt efter det hände, eller nu på morgonen. Borde jag ändå ta ut veterinär pga omkullridningen, eller kan jag avvakta några dagar? Det ser ju så dramatiskt ut när en häst går omkull, och jag var nog mer omskakad än dottern igår.
 
Hej!

I går var olyckan framme och dottern red omkull med sin ponny. Ponnyn ryggade för något i galopp och råkade snubbla. Dottern ramlade åt "rätt håll", alltså bort från ponnyn så med henne gick det bra. Ponnyn visade inte på någon hälta eller ömhet vare sig igår, direkt efter det hände, eller nu på morgonen. Borde jag ändå ta ut veterinär pga omkullridningen, eller kan jag avvakta några dagar? Det ser ju så dramatiskt ut när en häst går omkull, och jag var nog mer omskakad än dottern igår.
Är ponnyn inte halt eller verkar öm så avvakta ngn dag till. Sen är det aldrig fel att göra en vetcheck för säkerhetsskull.
 
Ett stort tack för ditt svar. Veterinärkoll är bokad till måndag om hon inte skulle visa upp symptom på skada tidigare. Maken ville köra iväg henne till djurakuten på en gång, så det lugnar honom lite också (han som aldrig tagit i en häst förut har blivit så kär i den lilla ponnyskrutten :) )
 
Ett stort tack för ditt svar. Veterinärkoll är bokad till måndag om hon inte skulle visa upp symptom på skada tidigare. Maken ville köra iväg henne till djurakuten på en gång, så det lugnar honom lite också (han som aldrig tagit i en häst förut har blivit så kär i den lilla ponnyskrutten :) )
Vad bra att ni kollar upp er ponny för säkerhetsskull! Det är inte alla som gör det. Hehe, som sagt är hästen inte halt eller verkar ha akut ont så behövs det inte köras in akut. Hade den däremot blivit liggande och hoppat på tex tre ben efteråt osv så hade det varit läge att söka veterinärvård direkt. :)
 
Om du ramlade omkull och inte gjorde illa dig såpass att du kände att du hade ont någonstans, skulle du boka ett läkarbesök? Antagligen inte, eller hur?

Visar hästen inte hälta eller ömhet eller har fått större skrapsår skulle jag inte kolla till den enbart pga att den gått omkull utan skulle låta den vila ett par dagar och sen känna hur den känns. Känns den ok i ridningen så är den antagligen helt ok precis som de flesta människor som snubblat omkull. Känns den inte som vanligt är det dags för veterinär. Men det bygger förstås på att man själv har hyfsat koll på hur hästen brukar kännas och hur man kollar så den inte är öm eller halt.
 
Nej, jag skulle nog inte boka ens om det gjorde ont, utan väntat ihopp om att det skulle gå över :) Men en häst som går omkull med alla sina kilon känns ju rätt mer dramatiskt, eller har jag fel? Eftersom ponnyn i fråga är lite speciell i ridningen i vanliga fall (lite bekväm och envis), så tror jag att det är svårt för oss att se och tolka en beteendeförändring som inte är en hälta eller annan rörelseförändrning.
 
Om du ramlade omkull och inte gjorde illa dig såpass att du kände att du hade ont någonstans, skulle du boka ett läkarbesök? Antagligen inte, eller hur?

Visar hästen inte hälta eller ömhet eller har fått större skrapsår skulle jag inte kolla till den enbart pga att den gått omkull utan skulle låta den vila ett par dagar och sen känna hur den känns. Känns den ok i ridningen så är den antagligen helt ok precis som de flesta människor som snubblat omkull. Känns den inte som vanligt är det dags för veterinär. Men det bygger förstås på att man själv har hyfsat koll på hur hästen brukar kännas och hur man kollar så den inte är öm eller halt.
Det där är en riktigt dålig jämförelse. Som människa känner man själv och kan ta sig till läkare vid behov, hästen kan inte det och hästar är enormt bra på att mörka. Jag tycker inte alls att det är fel att kolla upp en häst som gått omkull. Många är de hästar som senare i livet har fått stora problem pga sådant och det hade kunnat avhjälpas om de hade fått vård i anslutning till olyckan. Jag ser det på ungefär samma sätt som att man som människa alltid ska uppsöka vård vid en bilolycka om olyckan har inneburit hastighet på 50 km eller över även om man inte känner av något just då. Saker och ting som kan komma senare ger värre problem än de som upptäcks direkt. Självklart behöver man inte lasta hästen och åka direkt men en veterinärkoll i nära anslutning till olyckan är verkligen på sin plats.
 
Det där är en riktigt dålig jämförelse. Som människa känner man själv och kan ta sig till läkare vid behov, hästen kan inte det och hästar är enormt bra på att mörka. Jag tycker inte alls att det är fel att kolla upp en häst som gått omkull. Många är de hästar som senare i livet har fått stora problem pga sådant och det hade kunnat avhjälpas om de hade fått vård i anslutning till olyckan. Jag ser det på ungefär samma sätt som att man som människa alltid ska uppsöka vård vid en bilolycka om olyckan har inneburit hastighet på 50 km eller över även om man inte känner av något just då. Saker och ting som kan komma senare ger värre problem än de som upptäcks direkt. Självklart behöver man inte lasta hästen och åka direkt men en veterinärkoll i nära anslutning till olyckan är verkligen på sin plats.
Jag har ingenstans skrivit att det är fel att kolla upp hästen, bara att det oftast inte är nödvändigt att göra det om man har kompetens nog att klämma och titta en del själv. En veterinär som kommer ut och klämmer igenom hästen gör det inte automatiskt bättre än en annan kompetent person och åka in till klinik och köra en större utredning på en häst som inte verkar ha ont känns som att kasta pengar i sjön, men vill du det så är det förstås dina pengar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 609
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 314
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp