Ommätning ponny

pyttipannan

Trådstartare
Hej! Har en snabb liten fråga till alla er där ute 🙂

Är det möjligt att INTE få avslag från SvRf om att mäta om slutmätt ponny? Hon blev liten D, men är säker på att hon egentligen inte är mer än maxad C. Kan dra lite bakgrundfakta;

Vi skulle slutmäta vår ponny (som f.ö. är otroligt känslig med nya människor). Kom till ett ställe där det var ett industriområde på andra sidan ett metallstängsel (det körde alltså lastbilar som lastade av varor och grejer bara ett trettiotal meter bort, vilket ponnyn absolut inte blev lugnare av). När vi gick in på själva "kliniken" var det litet och trångt och jag fick inte ha med någon annan in pga. coronarestriktioner. Har aldrig varit med och slutmätt ponny innan (nybörjare inom den fronten här 😅) så hade ingen aning om hur det skulle gå till. Ponnyn hade inget hästsällskap där inne, och det fanns inga fönster eller dylikt så hon kunde inte se ut. Hon stirrade upp sig något enormt (blåste upp sig alltså) och mätmännen sa bara åt mig att hålla för hennes öga. Hon stod knappt ens still medans de mätte henne. Hon fick varken tid att lugna ner sig eller vänja sig vid sin omgivning.
Eftersom jag är nybörjare och hade fullt upp med att hindra ponnyn från att skada sig så visste jag inte att man kunde "godkänna" mätningen eller inte. En av mätmännen skrev bara i passet och skickade ut mig utan ett ord.

Känner att ponnyn inte fick rätt förutsättningar att bli mätt till c-ponny. Jag hade behövt rida henne innan så att hon skulle få möjlighet att lugna ner sig. Vet någon om det är möjlighet att överklaga? Och måste man i så fall mäta på samma ställe, eller skulle jag kunna byta till ett ställe där det finns ridhus där jag kan jobba henne lite innan så att hon får möjlighet att slappna av?

Tacksam för svar 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 848
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 193
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp