Omöjligt sadelläge?? Jag orkar inte mer. Hjälp !

Pyttestor

Trådstartare
Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry:
Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig manke.
Har haft åtminstone 8 olika sadlar på henne under 3 år, olika modeller, och precis alla glider fram :cry:
Jag har provat med tusen olika sadelgjordar och lika många olika paddar men ingenting fungerar. Vill inte ens tänka på hur mycket pengar jag lagt ner på detta. Frågat många rutinerade ryttare, tränare och sadelutprovare men ingen kan komma på någon hållbar lösning. Svanskappa är inget alternativ då hästen ifråga blir mycket spänd.
Hästen är 8 år och färdigväxt, i god form, inte tjock eller bred. Har funderat på om det är mitt fel men kan inte komma på vad det skulle kunna vara, jag är en hyfsat rutinerad ryttare (ridit i 20 år) med korrekt sits och regelbunden träning för instruktör.
Finns det någon lösning för oss eller ska jag ge upp nu? Orkar inte mer :arghh:
 
Kan tillägga att jag varierar träningen noga, skogsridning, dressyr, kondition, olika underlag, longerar, tömkör, promenerar m.m.
 
Har inte testat själv, men en del har en till gjord, som går bakom den tjocka delen av magen, om du inte provat kanske det kan vara nåt.
 
Nu vet jag inte hur överbyggd din häst är men mina har förbättrat sitt sadelläge sedan jag började intressera mig för vertikal balanserad ridning. Det kanske inte gör hela skillnaden men en del åtminstone.
 
Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry:
Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig manke.
Har haft åtminstone 8 olika sadlar på henne under 3 år, olika modeller, och precis alla glider fram :cry:
Jag har provat med tusen olika sadelgjordar och lika många olika paddar men ingenting fungerar. Vill inte ens tänka på hur mycket pengar jag lagt ner på detta. Frågat många rutinerade ryttare, tränare och sadelutprovare men ingen kan komma på någon hållbar lösning. Svanskappa är inget alternativ då hästen ifråga blir mycket spänd.
Hästen är 8 år och färdigväxt, i god form, inte tjock eller bred. Har funderat på om det är mitt fel men kan inte komma på vad det skulle kunna vara, jag är en hyfsat rutinerad ryttare (ridit i 20 år) med korrekt sits och regelbunden träning för instruktör.
Finns det någon lösning för oss eller ska jag ge upp nu? Orkar inte mer :arghh:
På sådana hästar är det extremt gynnsamt att rida upp manken på dem om det inte är gjort.

Kortfattat:
Hästens ”kroppsklump” har inte ett fixerat läge i någon led där framben ska bära bålen. Utan bröstkorg/bål etc hänger i en muskelvagga mellan frambenen.
På vissa individer har man inte aktiverat rätt muskelkedjor. Utan på dem har man ridit ner fronten i frambenen, tryckt ner muskelvaggan. Om man aktiverar rätt muskulatur kan framdelen höja sig flera cm. Och ge ett mycket bättre sadelläge.
För att rida upp fronten måste man rida hästen i balans, lösgjord i korrekt form på tygeln med fokus på att skyffla över vikten bakåt.
Islandshästens egna gångarter bidrar tyvärr inte till att påverka muskelvaggan positivt. Så man får ofta satsa mer på de 3 standardgångarterna främst i det jobbet.

Korta sadelläget går det ju tyvärr inte att göra ngt åt.
Hoppas det löser sig för er!
 
Hade en Karslund Kontakt2 på min Appaloosa, allting gled fram förutom den sadeln. Rund över ryggen, obefintlig manke och högre bak med rak rygg. Väldigt nöjd med den sadeln, godkänd att tävla med då den ser ut som en vanlig dressyrsadel.
Bomlös, stadig och formade sig efter hästen.
Min stallkompis använde en likadan på sina islandshästar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp