Omöjligt sälja föl?

Sporthorse

Trådstartare
Har en kompis som just nu försöker sälja sitt föl med superfin hoppstam i alla led utan framgång. Ingen har ens hört av sig. Är det verkligen så hopplöst att sälja föl? Köper folk inte föl i "övre" prisklass?

Är det någon som sålt föl nyligen? Vad fick ni den såld för och vad var det för stam.
 
Kanske inte direkt svar på din fråga, men jag upplever att det är lite stiltje även på andra fronter. Hästtransporter ligger ute längre till försäljning, särskilt de lite dyrare. Kanske har info om stundande lågkonjunktur gjort att det finns en viss försiktighet.
 
Har en kompis som just nu försöker sälja sitt föl med superfin hoppstam i alla led utan framgång. Ingen har ens hört av sig. Är det verkligen så hopplöst att sälja föl? Köper folk inte föl i "övre" prisklass?

Är det någon som sålt föl nyligen? Vad fick ni den såld för och vad var det för stam.
Det har alltid varit svårt att sälja föl. Man köpr inte något man bara kan klappa på i flera år.

Sällan säljs de via annons. De säljs väl oftast genom kontakter? En ryttare får erbjudande och kanske köper.
 
Har en kompis som just nu försöker sälja sitt föl med superfin hoppstam i alla led utan framgång. Ingen har ens hört av sig. Är det verkligen så hopplöst att sälja föl? Köper folk inte föl i "övre" prisklass?

Är det någon som sålt föl nyligen? Vad fick ni den såld för och vad var det för stam.
Nu har jag ingen aning om hur det ser ut i ert fall, men generellt tror jag att föl och unghästar i högre prisklasser är svåra att sälja om man inte är en etablerad, "känd" uppfödare.
Sen är det helt enkelt så att föl alltid är svårare att sälja än hästar i inridningsbar ålder. Inte alla har möjlighet att hålla föl.

Jag vet en hel del uppfödare som gnällt över svårighet att sälja föl och sen dumpat priset för att de inte har plats eller andra vettiga förutsättningar för att hålla föl och unghästar. Där anser jag att det är uppfödarna som tänker fel. Min egen inställning har alltid varit att jag inte ska betäcka fler ston än att jag har möjlighet att ha fölen kvar här hemma tills de är sålda, oavsett hur många år det tar att bli av med dem.
 
Är det ett riktigt fint föl, eller från känd, etablerad uppfödare är det nog lättare att sälja. Som "hobbyuppfödare" kanske lite svårare, då krävs nog helt enkelt ett lägre pris. Är man inte villig att gå ner i pris, då får man behålla lite längre.
 
Nu har jag ingen aning om hur det ser ut i ert fall, men generellt tror jag att föl och unghästar i högre prisklasser är svåra att sälja om man inte är en etablerad, "känd" uppfödare.
Sen är det helt enkelt så att föl alltid är svårare att sälja än hästar i inridningsbar ålder. Inte alla har möjlighet att hålla föl.

Jag vet en hel del uppfödare som gnällt över svårighet att sälja föl och sen dumpat priset för att de inte har plats eller andra vettiga förutsättningar för att hålla föl och unghästar. Där anser jag att det är uppfödarna som tänker fel. Min egen inställning har alltid varit att jag inte ska betäcka fler ston än att jag har möjlighet att ha fölen kvar här hemma tills de är sålda, oavsett hur många år det tar att bli av med dem.

Där har du jättefel anser jag. Det finns INGEN vettig företagare som resonerar så!

Det kostar mycket pengar att hålla häst, lägg därtill risken att hålla den ”oavsett hur många år” och sen - ja gör matematiken bara.
 
De uppfödningar jag velat sälja har sålts innan ett års ålder.

Tycker många annonserar ut sina föl, speciellt dressyrföl, till lite väl höga priser. Kan du istället få en 3-åring redo att ridas in eller under inridning för samma peng, tror jag många väljer det istället.
 
Där har du jättefel anser jag. Det finns INGEN vettig företagare som resonerar så!

Det kostar mycket pengar att hålla häst, lägg därtill risken att hålla den ”oavsett hur många år” och sen - ja gör matematiken bara.
Då är jag väl ovettig då, om jag anser att det är korkat att prisdumpa för att jag inte har förutsättningar att ha dem kvar. Ska man hålla på med uppfödning kontinuerligt så är väl första förutsättningen att man inte får fler föl än att samtliga får plats i stallet när vintern kommer.
Jag har sett annonser i november där uppfödare slumpar bort föl för nästan inga pengar alls, med motiveringen "akut platsbrist".
 
Då är jag väl ovettig då, om jag anser att det är korkat att prisdumpa för att jag inte har förutsättningar att ha dem kvar. Ska man hålla på med uppfödning kontinuerligt så är väl första förutsättningen att man inte får fler föl än att samtliga får plats i stallet när vintern kommer.
Jag har sett annonser i november där uppfödare slumpar bort föl för nästan inga pengar alls, med motiveringen "akut platsbrist".

Jag tycker nog, att ska man hålla på med uppfödning OCH få in lite pengar på det (vilket ändå verkar vara de flestas önskan), så måste man tänka som en företagare. Även om man inte är det.
 
Jag tycker nog, att ska man hålla på med uppfödning OCH få in lite pengar på det (vilket ändå verkar vara de flestas önskan), så måste man tänka som en företagare. Även om man inte är det.
och oavsett om man är företagare eller inte, så är väl första kriteriet att man har plats för alla sina djur.... Har man inte tillräckligt med plats så ska man kanske inte föda upp hästar överhuvudtaget.

Jag har valt att hellre behålla unghästarna och utbilda dem själv än att dumpa priser för att bli av med dem så snabbt som möjligt.
 
och oavsett om man är företagare eller inte, så är väl första kriteriet att man har plats för alla sina djur.... Har man inte tillräckligt med plats så ska man kanske inte föda upp hästar överhuvudtaget.

Jag har valt att hellre behålla unghästarna och utbilda dem själv än att dumpa priser för att bli av med dem så snabbt som möjligt.

Ja men det är ju för att DINA förutsättningar medger det och att det är det bästa för DITT företag. Det gör inte alla andra till idioter.
 
och oavsett om man är företagare eller inte, så är väl första kriteriet att man har plats för alla sina djur.... Har man inte tillräckligt med plats så ska man kanske inte föda upp hästar överhuvudtaget.

Jag har valt att hellre behålla unghästarna och utbilda dem själv än att dumpa priser för att bli av med dem så snabbt som möjligt.
Varför tycker du att det är så fel att sänka priset?
 
Varför tycker du att det är så fel att sänka priset?
För att jag inte anser att varken hästar eller andra produkter förlorar mer än hälften av sitt värde bara för att säljaren inte får dem sålda exakt de veckor de själva vill.
I min värld är hästuppfödning en långsiktig produktion. Det är mitt sätt att se på företagande.
Om andra rear ut sina varor och tycker att det är ett bra sätt att driva företag, så får det stå för dem.
Jag anser också att om man vill fortsätta få vettigt betalt för sina uppfödningar så biter man sig själv i svansen om man halverar priserna varje gång man inte får dem sålda som föl. Om inte annat så lär sig hästköparna efter ett tag att "om vi väntar ut dem lite så kan vi få det vi vill ha för halva priset".
Ja men det är ju för att DINA förutsättningar medger det och att det är det bästa för DITT företag. Det gör inte alla andra till idioter.
VAR har jag sagt att alla andra är idioter?
Jag måste väl få ha en åsikt! Det finns olika sätt att se på saken. Detta är MITT sätt att se på saken. Och jag står för att jag tycker att man som företagare bör ha lagerplats till alla de produkter man producerar, för den händelse att man inte lyckas få dem sålda direkt.
 
För att jag inte anser att varken hästar eller andra produkter förlorar mer än hälften av sitt värde bara för att säljaren inte får dem sålda exakt de veckor de själva vill.
I min värld är hästuppfödning en långsiktig produktion. Det är mitt sätt att se på företagande.
Om andra rear ut sina varor och tycker att det är ett bra sätt att driva företag, så får det stå för dem.
Jag anser också att om man vill fortsätta få vettigt betalt för sina uppfödningar så biter man sig själv i svansen om man halverar priserna varje gång man inte får dem sålda som föl. Om inte annat så lär sig hästköparna efter ett tag att "om vi väntar ut dem lite så kan vi få det vi vill ha för halva priset".

VAR har jag sagt att alla andra är idioter?
Jag måste väl få ha en åsikt! Det finns olika sätt att se på saken. Detta är MITT sätt att se på saken. Och jag står för att jag tycker att man som företagare bör ha lagerplats till alla de produkter man producerar, för den händelse att man inte lyckas få dem sålda direkt.
Om värdet ens var korrekt från början? Hästar är ju generellt värda det marknaden betalar. Och att stå med osålda hästar är ju inte direkt gratis eftersom de kostar pengar varje månad.

Jämför man med andra ”produkter” så är det ju extremt vanligt att rea ut för att få plats med nytt.
 
För att jag inte anser att varken hästar eller andra produkter förlorar mer än hälften av sitt värde bara för att säljaren inte får dem sålda exakt de veckor de själva vill.
I min värld är hästuppfödning en långsiktig produktion. Det är mitt sätt att se på företagande.
Om andra rear ut sina varor och tycker att det är ett bra sätt att driva företag, så får det stå för dem.
Jag anser också att om man vill fortsätta få vettigt betalt för sina uppfödningar så biter man sig själv i svansen om man halverar priserna varje gång man inte får dem sålda som föl. Om inte annat så lär sig hästköparna efter ett tag att "om vi väntar ut dem lite så kan vi få det vi vill ha för halva priset".
Fast det kommer alltid vara så att en häst faktiskt inte är värd mer än vad någon vill betala oavsett vad man själv tycker, det är marknaden som styr. Man får lägga sig prismässigt där priserna ligger, som med allt annat.
 
För att jag inte anser att varken hästar eller andra produkter förlorar mer än hälften av sitt värde bara för att säljaren inte får dem sålda exakt de veckor de själva vill.
I min värld är hästuppfödning en långsiktig produktion. Det är mitt sätt att se på företagande.
Om andra rear ut sina varor och tycker att det är ett bra sätt att driva företag, så får det stå för dem.
Jag anser också att om man vill fortsätta få vettigt betalt för sina uppfödningar så biter man sig själv i svansen om man halverar priserna varje gång man inte får dem sålda som föl. Om inte annat så lär sig hästköparna efter ett tag att "om vi väntar ut dem lite så kan vi få det vi vill ha för halva priset".

Som företagare får man fundera på vad som ger den lägsta "kostnaden", att behålla fölet under under vintern med kostnader för foder, jobb och inte minst risken eller att helt enkelt sänka priset.
 
Som företagare ska man producera och sälja det marknaden efterfrågar.
Det är större efterfrågan på hästar i ridbar ålder än på föl.
Antingen säljer uppfödaren som föl. Grattis till er som lyckas med det! :)
Eller också behåller man dem tills de är äldre, kanske inridna och grundutbildade.
Oavsett vilket så är det någon som måste hålla unghästarna mellan fölåldern och ridbar ålder, antingen uppfödaren eller någon som köper och förädlar.
Lägg detta till det jag skrivit tidigare, så ser ni min syn på hästuppfödning.
Ingen behöver hålla med mig, det har jag inget behov av. Jag kommer inte heller besvara ifrågasättanden, har varken tid eller ork till det. Håller du inte med, se då mina inlägg som ett alternativt sätt att se på saken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 080
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 770
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp