Bukefalos 28 år!

Omogna rullkammar?!

M

matjo537

Har från och till tyckt att det var något skumt med bakknäna på min 4-åring. Hon har inte varit halt men haft en mindre rörelsestörning, nigit till med bakbenen ibland, framför allt vänster. Åkte därför in och gjorde rörelseprov. Var inte halt men markerade på bägge bak på böjt spår efter böjprov. Röntgen visade på omogna inre rullkammar på bägge bak. I övrigt var hon helt ren, inga inflammationer eller dyligt. Sprutade in något (kommer inte ihåg vad..) som skulle sätta igång mognaden och fick tid för nytt återbesök tre veckor senare.
Igår var jag inne med henne igen och nu visade hon ingenting längre, helt ren. Ska nu sätta igång försiktigt och om 1-2 månader ska hon vara helt igång igen. Om allt går bra ska hon röntgas igen om ett halvår för att se så att tillväxten kommit igång ordentligt.
Är det någon som har liknande erfarenheter? Hur har det gått? Enligt vet ska det inte vara några komplikationer i framtiden eftersom det är en tillväxtgrej.. Själv kan man ju inte så mycket och oroar sig i alla fall. Vill gärna veta mer om det är någon som har erfarenhet!
 
Sv: Omogna rullkammar?!

Min kompis häst har varit konstig tillofrån.
Hamnade efter lång tid på valla o fick ngt hormon för att en tillväxtzon inte hade slutit sig.
Den rids som vanligt - när den är fräsch, vilket den oftast är nu.

Vet ej om det är samma sak som med din.
 
Sv: Omogna rullkammar?!

Låter inte som om det är samma sak. Hur gammal var hästen? Som jag förstod det på vet och röntgenplåtarna så var skelettet ojämt i kanterna på ett visst ställe vilket betydde att det inte var färdigväxt. Min häst var alltså lite efter i utvecklingen just där men eftersom jag åkt in med henne och upptäckt det så att hon nu kan få tid på sig att utvecklas i sin takt har inga sekundära skador huinnit uppstå. De kunde tydligen få inflamationner i andra leder, ont i ryggen mm om de inte mognade och man fortsatte rida eftersom det var lätt att de gick och spände sig.
Tror det var nått tillväxthormon de sprutade in i min också. Kanske var något liknade ändå men att det upptäcktes senare på din kompis häst?! Hur länge sen var det? Haltade den innan behandling? Efter?
 
Sv: Omogna rullkammar?!

Den är 4 år.
Var ut o in på andra kliniker innan.
Den har varit så sen förra sommaren efter en vrickning.

den har varit svullen i benet tidigare, men inte nu.
Tja, halt?
lite stel kanske, är betydligt bättre nu.
 
Sv: Omogna rullkammar?!

Vad sa de på de andra klinikerna då? Jag har bara varit på ett ställe och där upptäckte de detta. Har hästen blivit behandlad för något annat? Var i benet var den svullen?
 
Sv: Omogna rullkammar?!

Den var svullen runt kotan(tror jag)
Den behandlades inte, utan fick en v. skritt - 3ggr.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 389
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp