Omojligt att fornya svenskt pass!

Stefffie

Trådstartare
Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i Oktober - sa jag tankte, amen battre att jag organiserar mig och ordnar med fornyelse sa att jag har god tid innan det gar ut
Kollade in svenska ambassaden i London - alla tider de narmsa tre manaderna ar uppbokade - nya tider slapps klockn 12 den forsta i varje manad.
Bestamde mig for att titta pa alternativen i Sverige - det ar billigare, och jag skulle kunna tajma en resa hem kring en passfornyelse, och det finns inga lediga tider de narmsta 6 manaderna i hela Skane!

Jag forstar att detta beror pa pandemin, att manga inte fornyat sina pass nar det inte kan resa, men det kanns inte rimligt att polisens kapacitet for att fornya pass inte kan byggas upp tillfalligt sa att pass kan fornyas inom 6 manader?
Jag har anda tva medborgarskap, sa jag kommer inte att sta "passlos", men under pandemin kunde jag tidvis enbart resa hem till sverige pa mitt svenska pass, da britter inte fick komma in.

Sa, litet klagomal, men ocksa en uppmaning for dem som kanske har missat det -kolla nar era pass gar ut, och se om det finns tid de narmsta 6 manaderna pa en passexpedition i din region!
 
Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i Oktober - sa jag tankte, amen battre att jag organiserar mig och ordnar med fornyelse sa att jag har god tid innan det gar ut
Kollade in svenska ambassaden i London - alla tider de narmsa tre manaderna ar uppbokade - nya tider slapps klockn 12 den forsta i varje manad.
Bestamde mig for att titta pa alternativen i Sverige - det ar billigare, och jag skulle kunna tajma en resa hem kring en passfornyelse, och det finns inga lediga tider de narmsta 6 manaderna i hela Skane!

Jag forstar att detta beror pa pandemin, att manga inte fornyat sina pass nar det inte kan resa, men det kanns inte rimligt att polisens kapacitet for att fornya pass inte kan byggas upp tillfalligt sa att pass kan fornyas inom 6 manader?
Jag har anda tva medborgarskap, sa jag kommer inte att sta "passlos", men under pandemin kunde jag tidvis enbart resa hem till sverige pa mitt svenska pass, da britter inte fick komma in.

Sa, litet klagomal, men ocksa en uppmaning for dem som kanske har missat det -kolla nar era pass gar ut, och se om det finns tid de narmsta 6 manaderna pa en passexpedition i din region!
Man går ut med att INTE förnya sitt pass om man inte ska ut och resa så jag skulle väl mer säga att nej, förnya inte era pass om ni inte vet med er att ni måste ha ett pass just i år.

Och har du ett pass känns det ju inte som panik :) Men håller med om att det känns märkligt att det inte finns tider alls. Samma förra året när barnen skulle ha sina id-kort, det var tre månaders väntetider då en period, så det känns inte helt som ett nytt problem utan på ett problem som bara vuxit sig större.
 
Hmm, men ar det inte svarare att fornya sitt pass om det gamla har gatt ut?
Dessutom har det svenska varit anvandbart under pandemin, och aven om vi forhoppningsvis har hojden av reserestriktionerna bakom oss, sa har jag, kombinerat med min erfarenhet av medborgaranskan till UK for nagra ar sedan lart mig hur viktigt/anvandbart det ar att ha "papprena i ordning" .

Svenska ambassaden slapper nya tider den forsta varje manad, sa jag har satt ett alarm sa att jag forhoppningsvis kan boka en tid i juli.

Det är väl dels på grund av det, och dels på grund av sparkraven på polisen. Övertidsstopp, anställningsstopp, ingen mer handledning för utredare etc. Passexpeditionerna går på knäna, men även utredning och lagföring kämpar ju. Och ska det in fler anställda på passexpeditionerna så måste dessa tas från utredning och lagföring, i och med anställningsstoppet. Ett förslag som kommit upp i vissa lokalpolisområden och som verkligen inte tagits väl emot (utredarna behöver ju utreda brott, inte jobba med pass).

Så det är absolut ett problem att det är svårt att få passtider men problemet är tyvärr långt större än så.

Kan man inte ta in extra personal pa korttidskontrakt fran utanfor polisen som bara jobbar med att handlagga pass? Iom kostnaderna for passansokan borde val kostnaden sta for sig sjalv?

Forstar att det ligger ett storre, systemiskt problem bakom - inte bra nar samhallsservicen inte langre funkar!
 
Kan man inte ta in extra personal pa korttidskontrakt fran utanfor polisen som bara jobbar med att handlagga pass? Iom kostnaderna for passansokan borde val kostnaden sta for sig sjalv?
Ja, skjuts det till pengar för rekrytering och utbildning så funkar det ju. Tror inte kostnaderna för passansökan täcker det.
 
Jag läste ett uttalande från en polis igår i AB, att man där sett att det finns personer som bokar upp jättemånga tider och sedan säljer dem. Det framgick dock inte riktigt om det var ett utbrett fenomen eller om det är olika anledningar i landet till att det är så svårt att få tider.

Vet inte varför man inte kan koppla bokningen till en specifik person (vilket sades vara anledningen till att polisen inte kan göra något åt saken även om de uppmärksammat problemet) men det borde de verkligen se över och förhindra. Det är ju helt galet att det går att utnyttja bokningssystemet på det sättet!
 
Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i Oktober - sa jag tankte, amen battre att jag organiserar mig och ordnar med fornyelse sa att jag har god tid innan det gar ut
Kollade in svenska ambassaden i London - alla tider de narmsa tre manaderna ar uppbokade - nya tider slapps klockn 12 den forsta i varje manad.
Bestamde mig for att titta pa alternativen i Sverige - det ar billigare, och jag skulle kunna tajma en resa hem kring en passfornyelse, och det finns inga lediga tider de narmsta 6 manaderna i hela Skane!

Jag forstar att detta beror pa pandemin, att manga inte fornyat sina pass nar det inte kan resa, men det kanns inte rimligt att polisens kapacitet for att fornya pass inte kan byggas upp tillfalligt sa att pass kan fornyas inom 6 manader?
Jag har anda tva medborgarskap, sa jag kommer inte att sta "passlos", men under pandemin kunde jag tidvis enbart resa hem till sverige pa mitt svenska pass, da britter inte fick komma in.

Sa, litet klagomal, men ocksa en uppmaning for dem som kanske har missat det -kolla nar era pass gar ut, och se om det finns tid de narmsta 6 manaderna pa en passexpedition i din region!

Jag ska ut och resa sista veckan i augusti och insåg att mitt pass går ut tre dagar innan jag ska åka, så jag bokade tid igår för att förnya mitt pass. Första lediga tid var den 26 juli i Stockholm, men då är jag bortrest så jag kunde boka först den 8 augusti. Då har jag två veckor på mig att få mitt pass - hoppas att det räcker.
 
Hmm, men ar det inte svarare att fornya sitt pass om det gamla har gatt ut?
Dessutom har det svenska varit anvandbart under pandemin, och aven om vi forhoppningsvis har hojden av reserestriktionerna bakom oss, sa har jag, kombinerat med min erfarenhet av medborgaranskan till UK for nagra ar sedan lart mig hur viktigt/anvandbart det ar att ha "papprena i ordning" .

Svenska ambassaden slapper nya tider den forsta varje manad, sa jag har satt ett alarm sa att jag forhoppningsvis kan boka en tid i juli.



Kan man inte ta in extra personal pa korttidskontrakt fran utanfor polisen som bara jobbar med att handlagga pass? Iom kostnaderna for passansokan borde val kostnaden sta for sig sjalv?

Forstar att det ligger ett storre, systemiskt problem bakom - inte bra nar samhallsservicen inte langre funkar!
Extra personal för att förnya folks pass? Nej finns betydligt viktigare uppgifter för polisen att lägga resurser på.

Det går bra ett förnya det svenska passet även när det gamla gått ut. Ska du inte resa så förnya inte passet just nu pga det höga trycket.
 
Extra personal för att förnya folks pass? Nej finns betydligt viktigare uppgifter för polisen att lägga resurser på.

Det går bra ett förnya det svenska passet även när det gamla gått ut. Ska du inte resa så förnya inte passet just nu pga det höga trycket.
I vår familj går ett pass ut i början av oktober. Första tiden i Göteborg är nu i mitten av oktober. Även om vi inte nu har en resa bokad under novemberlovet så kanske vi vill resa då och vill inte bli stoppade av någon saknar pass. Alltså förnyar vi passet så fort som möjligt för ha möjlighet att resa i november om vi vill. För vem vet när de lyckas reda upp ”det höga trycket”.
 
I vår familj går ett pass ut i början av oktober. Första tiden i Göteborg är nu i mitten av oktober. Även om vi inte nu har en resa bokad under novemberlovet så kanske vi vill resa då och vill inte bli stoppade av någon saknar pass. Alltså förnyar vi passet så fort som möjligt för ha möjlighet att resa i november om vi vill. För vem vet när de lyckas reda upp ”det höga trycket”.
Ja det är väl bra att vara ute i god tid när man planerar att resa. Men man behöver inte förnya sitt pass just nu om man inte ska resa.
 
Jag tror det beror på allt missbruk av pass som varit, myndigheterna kontrade med att halvera passens giltighetstid från tio till fem år. Det innebär att dubbelt så många pass måste utfärdas, det blir dubbelt så mycket att göra. Detta tillsammans med att många vill ut och resa nu efter corona, men det har varit en del väntetid förut också.

Här i Västsverige läste jag att första lediga tiderna är i september - alltså blir hela sommarsemestern förstörd för folk som glömt kolla passens giltighetstid. Men det finns lediga tider i Norrbotten så man kan ju ta ledigt två dagar från jobbet och åka dit...
 
Bra tråd,påminner mig om att mitt pass är utgånget, men planerar inte åka längre än till Tyskland, dock är vovvens pass up to date :up: jag kommer ju in i Sverige igen på bara körkortet
 
Bra tråd,påminner mig om att mitt pass är utgånget, men planerar inte åka längre än till Tyskland, dock är vovvens pass up to date :up: jag kommer ju in i Sverige igen på bara körkortet
Körkortet fungerar väl inte att åka utomlands på? Har för mig det när vi kollade vad som krävdes för att åka till Danmark, pass eller nationellt id, körkort var inte ok. Har för mig :D
 
Körkortet fungerar väl inte att åka utomlands på? Har för mig det när vi kollade vad som krävdes för att åka till Danmark, pass eller nationellt id, körkort var inte ok. Har för mig :D
Har aldrig visat pass till DK eller Tyskland, man ska kunna åka fritt inom EU, just Danmark är jag tvärsäker på, Tyskland kan ju ha ändrat reglerna under corona
 
Körkortet fungerar väl inte att åka utomlands på? Har för mig det när vi kollade vad som krävdes för att åka till Danmark, pass eller nationellt id, körkort var inte ok. Har för mig :D

Jag har aldrig ens haft ett pass. Åkt till DK utan problem på körkort även under de strängaste kontrollerna förra flyktingströmmen då man fick byta tåg.

Men så ser jag ju också ut som uttypen av harmlös, vit, svensk kvinna också.... 😒
 
Intervju jag hörde på radion med passansvarig så är just passavdelningen en enskild avdelning inom polisen som är självförsörjande med passavgiften och under pandemin så rasade ju passansökningarna och därmed ekonomin och med det kraftig neddragning av personal. Nu återanställer de men då alla som anställs behöver gå igenom säkerhetskontroller innan så tar det tid. (Vet inte exakta ordet där men det är ett risk/säkerhetsklassat jobb så inte bara ta vilken tjomme som helst)
 
Intervju jag hörde på radion med passansvarig så är just passavdelningen en enskild avdelning inom polisen som är självförsörjande med passavgiften och under pandemin så rasade ju passansökningarna och därmed ekonomin och med det kraftig neddragning av personal. Nu återanställer de men då alla som anställs behöver gå igenom säkerhetskontroller innan så tar det tid. (Vet inte exakta ordet där men det är ett risk/säkerhetsklassat jobb så inte bara ta vilken tjomme som helst)

De flesta blev ändå omplacerade till andra civila uppgifter inom polisen.

Vill man bli passkontrollant/passtillverkare och jobba med polisen utan att vara polis så är det jättebra tillfälle att söka nu.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 232
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 398
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
916
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp