Bukefalos 28 år!

Omotiverad ryttare

Zoo

Trådstartare
Är sjukt omotiverad nu i min ridning. känns som att vi bara harvar omkring på ridbanan och gör samma sak dag ut och dag in. Rida ut är heller inte lätt nu när mörkret faller på så fort och man slutar sent i skolan... :(

Finns det någon där ute som kan hjälpa mig?! Släng in alla era roliga ridövningar/tips som jag och min unghäst kan dra nytta av (självklart alla andra här på buke också) Vore jätte bra om det passade för en unghäst, 5 år, grundutbildad. Hoppning som dressyr spelar ingen roll, är tacksam för alla svar!

MVH Zoo
 
Senast ändrad:
Sv: Omotiverad ryttare

Jag känner likadant ... har dock lagt in lite vila senaste två veckorna men planen är att riktiga vilan kommer när det är vinter som värst.

Det som funkar för min del är att planera framåt.. boka in träningar etc så att det finns nått att träna emot. Jag har kommit till en punkt där det känns helt värdelöst drygt att rida bara för att hålla igång hästen. Det kan bero på att jag ridit och ridit igång/hållt igång andras hästar de senaste 3-4 åren. Nu ska dessutom hästen jag rider säljas men jag vet inte när var hur etc och ingen annan rider honom så det är ju bara att rida på... Det är ju bättre för honom om han är i kondition och musklad, det ger honom en bättre chans tänker jag. Men det är ändå lite svårt att motivera mig ... (och nej, jag kan/vill inte köpa honom själv heller)
 
Sv: Omotiverad ryttare

Köp en bra pannlampa och rid ut. Jag har alltid ridit ut i alla väder och årstider (förutom åska) och det är mycket roligare att göra diverse övningar ute.

Tips för utedressyr är skänkelvikning längs grusvägarna, träna tempoväxlingar och övergångar, ryggning, smala serpentiner.

Jag har faktiskt svårare att hitta motivationen på ridbanan, då måste jag ha läxor från min dressyrtränare. :o
 
Sv: Omotiverad ryttare

Trickträna/frihetsdressyr! Ingen ridning, jag vet, men du och hästen gör något tillsammands, kanske blir det roligare att rida då också....? Träna "följa John", d.v.s. att hästen följer efter dig, inkallning (säg åt hästen att stanna, gå en bit bort, några steg i början sedan rätt långt och be hästen komma, användbart när hästen ska in), olika roliga trick m.m. Tycker jag är jättekul i alla falll! Hästarna brukar också gilla det, mycket berömm och en hel godis ;)
 
Sv: Omotiverad ryttare

När jag känner den där olustiga omotiverade känslan komma krypandes brukar jag ställa av hästen 1-2 veckor.
Bara åka till stall för att mocka och visitera
Både jag och hästen mår bättre utav det.
:laugh:
 
Sv: Omotiverad ryttare

Du är inte alls ensam om att känna dig omotiverad i den här mörka ruggiga årstiden. Känner exakt samma sak. Det jag har börjat med är att köra miljöträning. Plastpåsar, presenningar, lastpallar, pinnar med snören och tygbitar osv. Hästen får tänka och du får en tryggare kamrat.
 
Sv: Omotiverad ryttare

Jag tänkte lära mig och hästen lite grunder i tömkörning. Jag och hästen i fråga har lite bekymmer med vem som ska bossa i ridningen, t.ex en sån sak som hur många gånger och hur länge man ska göra sidvärtesrörelser, gå fram, stanna, backa, svänga etc och tänkte att jag kan göra lite såna övningar och ha bättre chans att tillrättavisa henne från marken än från ryggen (så man slipper falla ur balans och börja om från början). Utöver det kanske jobba på att ställa, böja, fila på formen, övergångar trav-galopp i töm då jag kan se lite brister i dessa. Sen får vi se. Ska börja med att skaffa en gjord ;)

Min donna är även hon 5 år och har väl lite grundutbildning (mest lagt energi på skadeförebyggande så övrig utbildning ligger hon lite efter med). Kommer även att ta tränarhjälp med henne under vintern och våren innan tävlingarna är igång igen. Skulle ha haft en träning i måndags men fick boka av då jag saknade resesällskap och jag har haft problem med lastning tidigare så jag vågar inte åka själv än, det sitter inte tillräckligt bra :p
 
Sv: Omotiverad ryttare

* Träna mindre en period. Hästen mår inte dåligt av att få en liten paus.

* Rid ut fem dagar i veckan en period, helt kravlöst och avslappnat. Skaffa en bra pannlampa och reflexer bara. Klart underskattad träning...

* Gå promenad i grimskaft

* Tömkör; över cavaletti, träna raka spår, träna böjt spår, träna sidvärts...

* Löshoppa - gå ihop ett gäng i stallet och löshoppa flera hästar


Jag förstår att du blir omotiverad av att bara rida på ridbana - 3 dagar i skogen, 3 dagar på bana är en bra måttstock rent generellt tycker jag. Det måste inte heller vara uppsutten träning bara för att ni är ute eller på bana. Det går att tömköra ute också.
 
Sv: Omotiverad ryttare

Läste i Hästmagazinet att bara man rider typ 15 min varje dag så är det hur bra träning som helst! Ett alternativ till att ställa av hästen, i falla den kanske snabbt faller ut form eller blir jobbig att hantera pga. det, är ju just att promenera en kortis varje dag. skritta ut barbacka, lära något trix, jogga, låta hästen springa av sig i lina osvosv :D
 
Sv: Omotiverad ryttare

Tack allihopa för era svar! Bara hästen har fått på sig vinterskorna blir det massa mysiga uteritter :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 776
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp