Omotiverad tävlingshäst

lisa3_

Trådstartare
Behöver råd!
Vill börja med att skriva att jag är (i samråd med andra) en mild ryttare och inte obekväm eller extrem på något sätt.
Jag har sen tre år tillbaka ägt en islandshäst som nu är 17 år. När jag köpte honom var han fruktansvärt seg i ridningen och omotiverad (kollade upp allt som går att kolla och han var och är frisk som en nötkärna). Han har tränat och tävlat en del innan. Med tiden lärde vi känna varandra och han blev alltmer motiverad och piggare i ridningen och en lyckligare häst.
Jag köpte honom i syfte för att vara min tävlingshäst. Problemet är att varenda gång vi är på tävling blir han sur och tappar all ork och energi. Han går orent inne på banan och har inget framåtdriv överhuvudtaget. Det går alltid bra på träning och vi utvecklas hela tiden men det tar alltid tvärstopp inne på tävlingsbanan och jag skäms så mycket över det.
Vi tävlar inte ofta, max fem gånger per säsong med veckors mellanrum, och han gillar att träna annars, men inte tävla. Han är i övrigt en häst som är frisk, fräsch och som mår väldigt bra, har det bra med varierad träning och en hel del vila. Jag förstår inte vad jag gör för fel, är det bara att inse att han bara inte vill tävla och att det inte finns något jag kan göra? Jag vill inte sälja min bästavän men jag vill tävla och jag tappar motivation till allt när han är så ovillig. Jag kan inte tvinga honom heller, det vill jag inte.
 
Behöver råd!
Vill börja med att skriva att jag är (i samråd med andra) en mild ryttare och inte obekväm eller extrem på något sätt.
Jag har sen tre år tillbaka ägt en islandshäst som nu är 17 år. När jag köpte honom var han fruktansvärt seg i ridningen och omotiverad (kollade upp allt som går att kolla och han var och är frisk som en nötkärna). Han har tränat och tävlat en del innan. Med tiden lärde vi känna varandra och han blev alltmer motiverad och piggare i ridningen och en lyckligare häst.
Jag köpte honom i syfte för att vara min tävlingshäst. Problemet är att varenda gång vi är på tävling blir han sur och tappar all ork och energi. Han går orent inne på banan och har inget framåtdriv överhuvudtaget. Det går alltid bra på träning och vi utvecklas hela tiden men det tar alltid tvärstopp inne på tävlingsbanan och jag skäms så mycket över det.
Vi tävlar inte ofta, max fem gånger per säsong med veckors mellanrum, och han gillar att träna annars, men inte tävla. Han är i övrigt en häst som är frisk, fräsch och som mår väldigt bra, har det bra med varierad träning och en hel del vila. Jag förstår inte vad jag gör för fel, är det bara att inse att han bara inte vill tävla och att det inte finns något jag kan göra? Jag vill inte sälja min bästavän men jag vill tävla och jag tappar motivation till allt när han är så ovillig. Jag kan inte tvinga honom heller, det vill jag inte.
Tyvärr låter det som om din häst inte vill tävla mer. Jag har träffat på några hopphästar som har varit likadana, älskat träning men tröttnat på tävlingsmomentet. Jag tror att det kan vara svårt att påverka, kanske känner den av pressen och mår dåligt (och då menar jag inte att du pressar den utan atmosfären i sig). En del hästar reagerar ju tvärtom och älskar spänningen och stämningen och går som bäst när det gäller. Du kan inte få tävla någon annans häst? Det finns ju även människor som bara gillar att träna men inte tävla och som gärna ser att någon annan meriterar deras häst.
 
Antingen är det du som ändrar din ridning när du tävlar (vilket är väldigt vanligt när man blir spänd etc) eller så tycker väl hästen helt enkelt inte om att åka iväg och tävla.
 
Min ponny lade av på tävling. Hon blev skänkeldöv, energin slutade. Detta är min första ponny och det är ett projekt, så hon har en historia av spändhet och stresshet. Men det var inte den spändheten eller stressheten jag kände på tävlingen.
Det var bara så att hon tappade all motivation helt. Jag satt och tyckte att allt var piss och att jag sög. Att jag var sämst i startfältet. Kollar fortfarande alltid igenom startfältets resultat och sitter och tänker att "här har jag ingen chans".
Men min tredje tävling blev min första start som jag genomförde. Där tävlade jag mot ett 20 tal andra, blandannat min kompis som tävlat fei innan. Hon red på sin projektponny och startade precis innan mig.
Vi hade jättekul under den dagen, när vi först kom till tävlingsplatsen kollade vi banan och åt lite, red fram ihop och var inne på tävlingsbanan samtidigt.
Jag släppte allt och hade rent ut sagt KUL, ledde till 3e plats på 68% trots missar, vann över min kompis oxå ;)

Så för min del gäller det att rida precis som på hemmaplan. Blir ofta stressad med att rida fram och få upp hästen i form och visa alla att jag kan rida. Nu verkar det ju inte direkt som att det är ditt problem, men berättar bara min upplevelse :D
Jag blir fortfarande sån och har ett bekräftelsebehov av att folk ska se hur fin ponnyn är och hur bra jag rider o blah blah blah.

Har varit med om att jag slarvridit pga att det varit låga klasser, jag har suttit och fått halvpanik över att hästen inte svarar på hjälperna när jag ska lägga en mellantrav i tex Lätt B:1. Sedan har jag skärpt mig och tänkt, "fan vad kul jag har det", och där fått 8or.

Så för min del har det varit att rida fram precis som hemma, komma in på banan och rida precis som hemma, samtidigt som jag har kul och sätter ett visst krav för min prestation. Inte så att jag ska få 80% men så att jag rider bra, får en bra känsla och har kul.
Har resulterat i topp fem i princip alla klasser förrutom några där hon varit spänd och jag inte varit på bra humör. :bump:

Kanske din häst bara är klar med tävlandet, inte vill mer? Eller något i din ridning som ändras? Eller i ditt humör? Osv :p
 
Behöver råd!
Vill börja med att skriva att jag är (i samråd med andra) en mild ryttare och inte obekväm eller extrem på något sätt.
Jag har sen tre år tillbaka ägt en islandshäst som nu är 17 år. När jag köpte honom var han fruktansvärt seg i ridningen och omotiverad (kollade upp allt som går att kolla och han var och är frisk som en nötkärna). Han har tränat och tävlat en del innan. Med tiden lärde vi känna varandra och han blev alltmer motiverad och piggare i ridningen och en lyckligare häst.
Jag köpte honom i syfte för att vara min tävlingshäst. Problemet är att varenda gång vi är på tävling blir han sur och tappar all ork och energi. Han går orent inne på banan och har inget framåtdriv överhuvudtaget. Det går alltid bra på träning och vi utvecklas hela tiden men det tar alltid tvärstopp inne på tävlingsbanan och jag skäms så mycket över det.
Vi tävlar inte ofta, max fem gånger per säsong med veckors mellanrum, och han gillar att träna annars, men inte tävla. Han är i övrigt en häst som är frisk, fräsch och som mår väldigt bra, har det bra med varierad träning och en hel del vila. Jag förstår inte vad jag gör för fel, är det bara att inse att han bara inte vill tävla och att det inte finns något jag kan göra? Jag vill inte sälja min bästavän men jag vill tävla och jag tappar motivation till allt när han är så ovillig. Jag kan inte tvinga honom heller, det vill jag inte.


Tyvärr är ju ”tävlingshäst” något ryttaren/hästägaren kategoriserar sin häst i. Alla hästar trivs inte med att tävla, och även hästar som gillat det tidigare kan sen inte längre vilja tävla.

De är levande varelser som precis som vi förändras .

Om din häst inte känns som den alls trivs/fungerar på tävling - ffa inklusive dess ålder, så hade jag inte insisterat vidare faktiskt.

Du bryr dig mycket om din häst utifrån tråden, det märks . Utifrån det hade jag separerat vad jag själv ville som ryttare och vad denna äldre häst verkar vilja. Om det betyder att hästen måste byta ägare om du själv främst vill tävla så hade jag valt det för hästens bästa och sålt den till ett fint hem .

Det finns många jättefina hem med duktiga ryttare som har kunskap att sköta hästar och samtidigt träna dem fint så de mår bra och är glada och hållbara långt upp i ålder 😄
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 080
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp