Omplacera valp

Omerta96

Trådstartare
Hej!
Har en två år tik och en 6 månader hane båda staffe.

Har senaste tiden känt att jag inte orkar med två hundar och som att min äldre har hamnat i skuggan och blivit bortglömd :(

Är det fel av mig att omplacera valpen om jag känner att det inte är lika lätt med 2 som 1 dem håller på mycket hemma och bråkar och bits så det stressar mig jätte mycket.
Och tycker det är svårt med två hundar på promenad.

Nu har uppfödaren erbjudit sig att köpa tillbaka honom och så för han bo förevigt hos dom med sin mamma och pappa då dom bor där med.

Är det fel av mig eller gör jag rätt? Eller kan det bli bättre i framtiden med två när han väl är vuxen

Mår jätte dåligt av dessa tankar knappt sovit en vecka
 
Det känns jätte jobbigt men känns som det enda rätta, samtidigt känner jag att jag tappat den där jättenära kontakten jag hade med min första vovve när valpen kom och verkar Avis osv
 
Klart att ens relationer med tidigare hundar kan påverkas. Men kanske var ni helt enkelt inte redo för en hund nr 2, eller så trivs både du och den första hunden bäst med att vara själva. Sånt som händer, då är det bättre att valpen får gå tillbaka.
 
Det känns jätte jobbigt men känns som det enda rätta, samtidigt känner jag att jag tappat den där jättenära kontakten jag hade med min första vovve när valpen kom och verkar Avis osv
Du kan absolut lämna tillbaka valpen med gott samvete! Att ha hund ska vara roligt och givande. Tacka uppfödaren för erbjudandet och gå vidare i livet med din första hund. Det låter jättebra och du ska absolut inte känna skuld. Lämna tillbaka den nu istället för att omplacera senare, då kan det bli svårare att hitta en ny ägare för omplacering. Dagens erbjudande från uppfödaren är ju jättebra! Lycka till - och bra beslutat av dig!
 
Hej!
Har en två år tik och en 6 månader hane båda staffe.

Har senaste tiden känt att jag inte orkar med två hundar och som att min äldre har hamnat i skuggan och blivit bortglömd :(

Är det fel av mig att omplacera valpen om jag känner att det inte är lika lätt med 2 som 1 dem håller på mycket hemma och bråkar och bits så det stressar mig jätte mycket.
Och tycker det är svårt med två hundar på promenad.

Nu har uppfödaren erbjudit sig att köpa tillbaka honom och så för han bo förevigt hos dom med sin mamma och pappa då dom bor där med.

Är det fel av mig eller gör jag rätt? Eller kan det bli bättre i framtiden med två när han väl är vuxen

Mår jätte dåligt av dessa tankar knappt sovit en vecka
Just när de är runt 6 månader gamla kan de ju bli jättejobbiga! Vissa blir enklare senare, men man får ju vara inställd på att hunden alltid kommer behöva motion och aktivering osv. Så det beror lite på vad det är som gör att du tycker att det är jobbigt med två hundar. Är det för att den unga inte hunnit lära sig hur man beter sig och därför kräver mer uppmärksamhet, eller är det "bara" själva grejen att alls behöva ta hand om två hundar som är jobbigt?

Att uppfödaren erbjuder sig att köpa tillbaka valpen är jättebra. Fortsätt ha kontakt med uppfödaren. Om du väljer att lämna tillbaka valpen så är det absolut inte fel. Om du har kvar valpen skulle jag rekommendera att gå en unghundskurs för att få verktyg att hantera det jobbiga med unghund lite bättre.

Det är absolut inte fel att fundera på att lämna tillbaka valpen till uppfödaren, men det är inte heller fel att tycka att det är hemskt jobbigt med en unghund som börjar bli könsmogen, det är det många som tycker!
 
Känner typ det var enklare med bara en att allting var enklare med jobb osv.

Men samtidigt har jätte svårt och sälja honom och vill verkligen ha honom kvar han verkar vara jätte glad och trivas jätte bra hos mig
 
Känner typ det var enklare med bara en att allting var enklare med jobb osv.

Men samtidigt har jätte svårt och sälja honom och vill verkligen ha honom kvar han verkar vara jätte glad och trivas jätte bra hos mig

Men du skriver samtidigt att de "bråkar och bits"? Och att detta stressar dig väldigt mycket. Då låter det inte som att situationen är särskilt trevlig för någon av er.
 
Känner typ det var enklare med bara en att allting var enklare med jobb osv.

Men samtidigt har jätte svårt och sälja honom och vill verkligen ha honom kvar han verkar vara jätte glad och trivas jätte bra hos mig
Hur gammal är den äldre hunden? Kan den säga ifrån när valpen blir jobbig eller än den gamla hunden också stressad?
 
Alltså, det är ju så att två hundar innebär mer jobb än en. Det kommer man inte ifrån, och om det visar sig vara mer än man orkar med är det ju perfekt om man har ett garanterat gott hem att lämna tillbaka valpen till.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 371
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 552
Senast: alicegard
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 125
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp