omplacerare

Letar du efter en omplaceringshund eller skall du omplacera själv? Svaren kan bli lite olika beroende på vilket alternativ det är fråga om.

Anneli
 
en till?? är det "allergi" eller på riktigt? kan ni inte lämna tillbaka hunden till dem ni fick den av? ni har väl inte ens haft den längre än några veckor?
 
Hunden är väl ganska ung? Förslagsvis vänd dig till uppfödaren och se vilka förslag h*n har. Det kan ju finnas folk som inte fick någon valp och nu gärna tar den här. Vi fick en av våra hundar på detta sätt. Han omplacerades hos oss vid 5-6 månaders ålder genom uppfödaren. Hon skötte alla papper o.dyl.

Nästa alternativ är rasklubben. Många rasklubbar har omplaceringstjänst och man kan ju också ringa till valpförmedlaren och se om det är folk som hört av sig och vill ha en äldre valp.

Ett ytterligare alternativ är att själv sätta ut annons i lämpliga tidningar.

Sedan finns det ju massor av omplaceringsorganisationer, men frågan är vilka som är seriösa. Jag tycker att omplaceringshemmen poppat upp som svampar ur jorden. Hundstallet är väl i alla fall ett seriöst ställe, men jag vet inte om de har specifika krav på vilka hundar de omplacerar.

Anneli
 
det är allergi lillsyrran är täppt och har tagit prov och visar på pälsdjur.
Den vi fick hunden av var omplacerare och jag tror inte att hon vill ha tillbaka honom.
 
"nej, valpen har de redan gjort sig av med. det här är en ny hund"

:confused: :confused: :confused: Öh, jaha....men...Vad hände med valpen då? Jag trodde det var den som detta rörde? När kom denna nya hund?

Till Blondi:

Om hunden redan är omplacerad en gång och det inte gått så lång tid tycker jag det bästa är att lämna tillbaka hunden dit den kom ifrån. Att valsa runt i olika hem är inte idealt för någon hund och en NY omplacering blir ju ett NYTT hem som skall följas av ÄNNU ett NYTT hem. Detta resulterar alltså i att hunden på ganska kort (?) tid haft 4-5 hem: första ägaren, omplacerare, det nuvarande hemmet, ny omplacerare och så nytt hem. INTE bra!

Anneli
 
Men du får väl kolla det? Om hon omplacerar andra hundar så kan hon väl omplacera den här igen?

Anneli
 
vad är det för hund då? ras*? ålder?
du får gärna PM:a mig och berätta lite om den :)
 
Hur många hem har din hund haft?

Som jag har förstått det så har ni lite problem med honom, han skäller när ni skall lämna honom ,
han är ganska olydig. m.m ?

Det visar ev en otrygg hund,
om ni nu inte hittar ett underbart hem där du är 99% säker
på att han får stanna så tycker jag att ni skall överväga att låta honom somna in.
 
valpen lämnade vi tillbaka till uppfödaren för att han tog övertaget om oss och sen var han på lillsyrran och bet henne hela tiden.
Hon var täppt i näsan hela tiden vi hade valpen, men vi trode det berode på "dagis förkylning" men så kollade mamma upp det med pricktest och då var hon allergisk mot hundar :cry:
Jag vill gärna ha honom kvar men det går inte :cry:

Jag måste hitta ett nytt hem åt honom fort anars så måste vi avliva honom :cry: :cry: :cry: :cry:
 
ja jag vet.
Han har hafft minst 4 hem som jag vet om.Inkl. omplaceraren.
Vi börjar få bukt på honom och hans skällande men nu är det allergin som ställer till det :cry:
 
"Jag måste hitta ett nytt hem åt honom fort anars så måste vi avliva honom"

Nej Blondi, DINA FÖRÄLDRAR får se till att ta sitt ansvar och kontakta någon inom hundar och den specifika rasen kunnig person som ni kan ta hunden till för en bedöming vad som är bäst för hunden: omplacering eller avlivning.

Jag har nu gått igenom en del av dina inlägg rörande era hundar och är smått chockad. Först skaffar ni en valp som beter sig allmänt odrägligt, vilket är rätt normalt för valpar och denna befinns så jobbig att ni måste återlämna den för att istället skaffa en vuxen omplaceringshund, hane dessutom. Omplaceringar kan generellt vara mycket mer krävande än valpar - man vet aldrig vad man får och har ingen uppfödare som kan stötta en.

Du verkar ju ha arbetat duktigt med båda hundarna och försökt att lösa situationen så gott du kunnat, men jag förstår det som att du inte är så gammal. Nu är det dina föräldrars tur att inse att hundar inte är leksaker som man slänger bort när de inte funkar som man vill!

Anneli
 
Jag är 20 år gammal :smirk:

Det är min och min mors hund(delar på honom)
Jag skulle gärna vilja ha honom kvar men eftersom lillsyrran är allergisk så måste han tyvär bort :cry:
Vi har ringt en omplacerare som hjälpte oss att hitta hunden, men det ända hon kunde göra var att sätta ut en annons och undertiden måste vi ha hunden kvar.
Mamma ringde till läkaren och frågade vad han tyckte, och han tyckte att vi skulle göra oss av med hunden så fort som möjligt :cry:

Jag vill att han kommer till ett bra hem där han får leva tills han dör.
Men eftersom han redan har hafft minst 4 hem så är jag rädd för att han skall skyfflas runt ännu mer.

Uch jag vet inte hur jag skall göra :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Haft ett fantastiskt penionärspar på besök för att träffa en av mina hundar. Hunden skulle få det otroligt bra hos dem, men det som...
Svar
16
· Visningar
2 274
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 740
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Hästnyheter Maria Möllerfors har startat företag med målet att ta hand om hästar som behöver omplaceras eller är i behov av jourhem. – Tyvärr finns...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 386
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp