Bukefalos 28 år!

Omplacering av smådjur

Angelina

Trådstartare
Min äldsta dotter visar tecken på allergi (hon har varit snorig och nysig under en tid. När jag stängde dörrarna till rummet där smådjuren bor slutade snorandet). Så nu tänker jag att det bästa vore att omplacera djuren för det var ju hon som var intresserad. Jag har alltid hjälp till med djuren men jag har inte riktigt intresse för att gosa och pyssla.

Ser att de skänker bort smådjur i massor nu i höst och man får väl vara glad om någon vill ha dem. Men hur ska man kunna lita på folk, jag är så rädd att de ska bli ormmat eller något annat hemskt!!

Jag har 4 marsvin som sitter två och två i burar, en kanin och 4 undulater och 2 nymfparakiter så det är några stycken att hitta bra hem till.
 
Sv: Omplacering av smådjur

Fråga kompisar om de vill/vet ngn som söker djur
Sätt upp en lapp i mataffären
Annons i lokaltidningen
Annons på internet
 
Sv: Omplacering av smådjur

Fråga kompisar om de vill/vet ngn som söker djur
Sätt upp en lapp i mataffären
Annons i lokaltidningen
Annons på internet

Så länge jag omplacerar till grannar och de i byn har jag ju chans att hålla lite "koll". Men annars är det ju hopplöst att kunna lita på folk,. Åh, vad trist det är med djur som inte har något värde (för mig är de värd massor men andra kanske ser dem som ormmat, jaktträning eller något annat hemskt).
 
Sv: Omplacering av smådjur

Rådfråga någon uppfödare av tex marsvin. I bästa fall kanske de kan ta med sig marsvinen på en utställning och hitta någon ägare till dem där. Kaninen kanske kan hoppa? Då kanske någon vill ha en hopp-och-goskanin. Fåglar vet jag inte hur vida det är lätt eller svårt att "bli av med".

Ni kan ju annars kanske göra ett allergi test, vissa är ju kanon allergiska mot marsvin och klarar kaniner medans andra klarar fåglar och andra gör det inte..
 
Sv: Omplacering av smådjur

Rådfråga någon uppfödare av tex marsvin. I bästa fall kanske de kan ta med sig marsvinen på en utställning och hitta någon ägare till dem där. Kaninen kanske kan hoppa? Då kanske någon vill ha en hopp-och-goskanin. Fåglar vet jag inte hur vida det är lätt eller svårt att "bli av med".

Ni kan ju annars kanske göra ett allergi test, vissa är ju kanon allergiska mot marsvin och klarar kaniner medans andra klarar fåglar och andra gör det inte..

Allergitest vore ju bra men jag är så jä*la rädd att de ska säga att hon inte tål hundarna (nu verkar hon tåla både hästarna och hundarna men man vet ju aldrig). Jag vet faktiskt två personer som inte tål kaniner men kan ha alla andra djur!!
 
Sv: Omplacering av smådjur

Allergitest vore ju bra men jag är så jä*la rädd att de ska säga att hon inte tål hundarna (nu verkar hon tåla både hästarna och hundarna men man vet ju aldrig). Jag vet faktiskt två personer som inte tål kaniner men kan ha alla andra djur!!

Allergitest(/pricktest) är inte 100% tillförlitliga heller... Jag har en 3/5 på häst, 4/5 på katt och 2-3/5 på hund. Jag är kanon allergisk mot hästar, lite allergisk mot katter och inte alls för hundar :crazy: Dessutom gav den inget som helst utslag alls mot smådjur, men det känner jag av lite när jag pysslar med marsvinen och råttorna.. Allergiskalan är alltså på 5 "enheter" lr vad man ska kalla det. Har man 5 är man jätte allergisk och 1 så är man knappt allergisk.
 
Sv: Omplacering av smådjur

Allergitest vore ju bra men jag är så jä*la rädd att de ska säga att hon inte tål hundarna
Men en sådan inställning kan man inte ha. Du måste allergitesta henne i alla fall tycker jag. Hon behöver inte bara allergisk mot smådjuren heller för den delen, det kan vara deras strö, deras foder, etc.

Allergitesta och få ordning på hennes hälsa innan ni gör er av med några djur. Är hon dessutom allergisk mot hund skulle jag som mamma och hundägare vilja veta det. Att dottern är frisk och glad är jätteviktigt!!
Om hon inte är frisk presterar barn dåligt i skolan, vilket leder till dåliga betyg, vilket i sin tur leder till ett dåligt självförtroende. Nu ska jag inte måla fan på väggen, men det är nonchalant att inte vilja allergitesta dottern för sin egen skull.

Allergitesta och vet vad hon är allergisk emot innan ni gör varken eller.
 

Liknande trådar

Däggdjur Sökte lite, men tycker det var smidigare att skaffa ny tråd så jag får svar på just mina frågor. Har precis blivit av med min...
Svar
3
· Visningar
1 672
Däggdjur Min 7 åring vill så hemskt gärna ha en hamster. Jag har aldrig haft burdjur och känner att jag behöver lite råd och tankar eftersom det...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 051
Senast: Lyan
·
Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 656
Senast: Scandi
·
Däggdjur Hur är det egentligen med dagsljus till djur? Jag bor i en liten 1a med mina två marsvin. Hallen är ganska stor och där passar buren...
Svar
11
· Visningar
1 648
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp